Katt som inte tål att äta möss??

Roheryn

Trådstartare
Jag har två katter som lever sitt liv som (huvudsakligen) innekatter. Vi bor dock i ett gammalt, otätt hus nära skog och betesmarker, så får in ganska mycket möss höst- och vintertid. Katterna har delat upp jakten så att den ena (hona, tre år) dödar mössen och den andre (hane, 10 år) äter upp dem :D Han som äter mössen kräks dock upp dem ganska omgående efteråt och jag har hittills under hösten torkat kattspya innehållande klart identifierbara möss och delar av möss åtminstone 8-10 gånger :yuck: Jag kan ju inte förhindra att detta sker - musjakten sker i 9 av 10 fall nattetid - men blir lite fundersam på om det faktiskt finns katter som inte tål att äta möss?? Eller om "problemet" egentligen är att han slukar mössen i stort sett hela och att det är det som magen inte riktigt gillar?

Jag har två katter som lever sitt liv som (huvudsakligen) innekatter. Vi bor dock i ett gammalt, otätt hus nära skog och betesmarker, så får in ganska mycket möss höst- och vintertid. Katterna har delat upp jakten så att den ena (hona, tre år) dödar mössen och den andre (hane, 10 år) äter upp dem :D Han som äter mössen kräks dock upp dem ganska omgående efteråt och jag har hittills under hösten torkat kattspya innehållande klart identifierbara möss och delar av möss åtminstone 8-10 gånger :yuck: Jag kan ju inte förhindra att detta sker - musjakten sker i 9 av 10 fall nattetid - men blir lite fundersam på om det faktiskt finns katter som inte tål att äta möss?? Eller om "problemet" egentligen är att han slukar mössen i stort sett hela och att det är det som magen inte riktigt gillar?
Jag skulle tro det senare. Allergi mot möss tror jag inte riktigt förekommer.
Kräks katten aldrig vid andra tillfällen?

Jag tänker att om musen i princip är hel kanske reagerat magen som om det vore en större hårboll till exempel?
Men nu gissar jag bara...

Katter har en tendens att kräkas när de hetsäter. Kanske han tycker det är så gott att han inte hinner tugga och svälja?

Sedan kräks ju katter gärna upp inte bara halvätna möss utan annat också, speciellt på nytvättade mattor och där man trampar på väg till toa mitt i natten 😼

Tror som @MJLee
Min katt kräks torrfoder som ser helt otuggat ut. Har däremot aldrig sett mus eller annan levande föda i identifierbart skick. Det krasar när de äts så tänker de bör bli hyfsat tuggade? Jag kan bara se att det verkar vara hår/fjädrar, tarmar-ish (?) och allmänt smetig animalisk substans när hon kräkts icke-torrfoder.
Tänker att min katt är glufsig på torrfoder och din på möss?

När han får dem sådär bekvämt serverade kanske det också kan vara att han äter trots att magen redan är full?

Liknande trådar

Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 113
Senast: canine
·
Övr. Katt I huset finns 3 katter. 7-åriga Tekla, 7-åriga Yaki och 11-åriga Sessan. Tekla är bondkatt och Y & S är siameser. Tekla kom först, ett...
Svar
16
· Visningar
1 873
Senast: Malin L
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 973
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar