katt som gör ifrån sig inne

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Emmiz87
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 331
E

Emmiz87

Hur får man en vuxen katt som gör ifrån sig inne att sluta?
Finns det nått bra medel att ta bort lukt där den brukar göra ifrån sig så att den inte känner kattkiss lukten? Dom bor på gård så det är inga inne katter å eftersom dom är vuxna har dom ingen låda inne

Sv: katt som gör ifrån sig inne

Dom är kastrerade och steriliserade hela bunten.
Vill helst slippa låda då hundarna tycker att det är yammi:cool:

en sådan där katt-låde-hus då? Där katten kan gå in och sitta på toa ifred, och hundarna inte kommer åt avföringen.. Fast det kanske bara fungerar om du har stora hundar som inte kommer in genom luckan :p

Är det en katt eller flera som gör ifrån sig?
Det kan bero på urinvägssjukdomar men givetvis också markeringar men det är bra om du kontrollerar det förstnämda hos en veterinär om det rör sig om en speciell katt.
Men även om det är flera katter som kissar så kan en specifik sjuk katt startat beteendet så veterinärkontroll är alltid att rekommendera först.

Några frågor jag har dock är om det kommer mycket kiss eller är det mindre pölar? Är det på golv eller väggar? På speciella platser i huset? I utkanten av huset eller i de mer centrerade rummen?
När du tvättar bort kattkisset så använd absolut inte klorin då katten kommer uppmuntras att fortsätta kissa där. Du kan göra en lösning på 1/10 oparfyrmerat tvättmedel med vatten och skrubba med.
Om det är speciella platser katten kissar på kan du även ställa dit någon möbel så beteendet bryts eller stänga dörren till det rummet.
Är katterna äldre eller unga? Ibland kan äldre katter ha svårt att hålla tätt, speciellt om de inte har tillgång till kattlåda hela tiden.
En sådan kan du f.ö. ha på en hylla där hundarna inte kommer åt att äta. :)

Det sägs att ättika är bra för att få bort doften men jag vet inte om det hjälper så mycket att de slutar att kissa inne.

Dom är kastrerade och steriliserade hela bunten.
Vill helst slippa låda då hundarna tycker att det är yammi:cool:

Sätt en hasp på toadörren, det har vi gjort på våran så att endast katterna kan gå in och inte hunden, nu har vi stor hund då..

Liknande trådar

Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 040
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
478
Senast: Krålus
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
2 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat