Katt som dricker massor

Meibla

Trådstartare
Tippex har senaste veckan börjat dricka extremt mkt vatten, skålen är tom mer eller mindre hela tiden och jag börjar fundera på om det är något allvarligt fel på honom.
Mätte upp allt vatten jag gav honom igår och det blev 1,9 liter, vilket är väldigt mkt för att vara honom. :crazy:
Han har även blivit väldigt matt och tuffsig i pälsen och sover hur mkt som helst. Funderar på om det kan vara något fel på njurarna.. diabetes kanske? För nåt är det som inte står rätt till.
Har fått en tid hos vet på fredag, men det skadar ju inte att fråga här på Buke oxå ;)

han är förövrigt 2 år gammal, innekatt, är avmaskad och äter James Wellbeloved Kalkon & ris.

Någon som kan ha nån idé om vad det kan vara?

Sv: Katt som dricker massor

Det var väldigt mycket vatten! Bra att du fått en tid hos vet. Om de inte gör det, propsa på att de ska kolla upp värdena ordentligt! Diabetes, njurar, sköldkörtel...det finns en del som kan ge att de börjar dricka mycket vatten. Din beskrivning av hans allmänna hälsotillstånd låter som om det skulle vara något som definitivt behöver kollas upp.

Håller tummarna för er!

Egentligen låter det som om han skulle behöva åka in tidigare än fredag...finns det ingen annan vet som har tid? 1.9 liter är jättemycket. För mycket vatten är heller inte bra för kroppen.

Läs gärna igenom min tråd om Casper som kunde dricka 1.5 liter vatten om dagen o pinkade floder....
I hans fall var det diabetes.

jo jag tänkte be dom kolla precis allt som går att kolla, varsej dom vill det eller inte.
Och jag har ringt runt överallt, men fredag var tydligen det tidigaste jag kunde få, sen har ju en del idiotiska telefontider, så ska sätta mej o ringa runt kl 8 imån bitti igen :crazy:

Den där tråden har jag helt missat, men det låter ju helt klart som att Tippex har nåt liknande. Fast han pinkar inte mer än vanligt.

Då låter det mer som det är njurarna :( Men måla inte fan på väggen, i morgon är det fredag och då får du förhoppningsvis svar. Du kommer nog komma hem med en kisse som har rakad mage o plåster på frambenet efter blodprovstagning, o du ska nog inte ge honom mat på morgonen (det glömde vår vet säga i telefon, så vi fick återkomma dagen efter, fastande :mad: ) Han blev ultraljudad på magen, därav rakningen, o så tog de urinprov med spruta i magen. Dessutom massor med rör blod för hundra olika prover kändes det som.

En kul perentes i sammanhanget är att min honkatt heter Tipex :D

jodå d gick väl rätt bra...
Prover togs på allt vad det nu va. Blodsockret var lite högt, men inom det normala, hade även lite höga njurvärden, men även dom inom det normala :crazy: Så jag blev inte mkt klokare. Suck.

Vad jobbigt att inte få veta...men, hur ska ni gå vidare då? Eller har han blivit bättre?

Vi ska avvakta till på onsdag och se om han fortfarande dricker lika mkt, annars ska dom ultraljuda honom och se om dom hittar något.
Han är lite piggare, men dricker ju fortfarande massor med vatten.

Dricker han så mycket skall han nog ha lite extra salt också, för han håller ju på som bäst att kissa ut elektrolyter och joner. Köp hem sk mineralsalt, tex Jozos gröna. Blanda in i hans dricksvatten, säg 1 tesked per liter. Kanske en liiten nypa bikarbonat också.

Inte så mycket att det förändrar smaken, men att det ersätter förlusten.

Vi ska avvakta till på onsdag och se om han fortfarande dricker lika mkt, annars ska dom ultraljuda honom och se om dom hittar något.
Han är lite piggare, men dricker ju fortfarande massor med vatten.

Nämen så mycket vatten han dricker. Trodde inte det kunde vara möjligt. Lilla kissekatten då. :(
Undrar vad som kan driva en kisse till sådan ofantlig törst. Är det något som katten kompenserar genom att dricka så mycket eller vad är det som händer?

Tänkte också på det där de sa: "avvakta till på onsdag och se om han fortfarande dricker lika mkt"

Det skulle betyda att en katt kan dricka sådana massor tillfälligt då, eftersom de sa så där. Vad konstigt. Hur kan det komma sig?

Håller tummarna för att allt ska rätta till sig med din kisse!

Den där tråden har jag helt missat, men det låter ju helt klart som att Tippex har nåt liknande. Fast han pinkar inte mer än vanligt.

Vart kan den då vägen vätskan? Tänkte om han dricker nästan 2 liter om dagen. Låter inte bra... Uh, jag blir så orolig å din och din katts vägnar, men också själv, för den lilla missen. Lycka till och hoppas allt blir bra!

Liten uppdatering.

Tippex dricker fortfarande mkt vatten.. dock "bara" runt 1,4 liter, ibland nån deciliter mindre.
Han är relativt pigg, men inte som han brukar vara.

Jag funderar på om det kan vara fodret som gör att han dricker så mkt(?) har bara använt det i 3 veckor, och det är efter att jag började ge honom det, som han blev såhär. Kan det ha nåt samband?

Usch, jag blir tokig på det här.. jag vill ha tillbaka min odrägliga katt som alltid härjade runt och rev halva lägenheten :D

Diabetes eller njursjukdomar kan få katter att dricka mycket. Vissa foder, t ex mot urinsten, gör att de dricker mer.

Har aldrig hört talas om det foder du ger men att katten skulle dricka över en liter vatten enbart pga foderbyte är jag tveksam till.

Dom kollade ju blodsockret och njurvärden (vad det nu innebär) och det va ju lite högt, men fortfarande inom det normala.

Tycker oxå det låter tveksamt till att det är p g a fodret, men det är enda anledningen jag kan komma på just nu. :crazy:

Detta fodret är det

Ja jag läste att dom gjort det så jag har ingen aning om vad som kan vara fel. Min ena äter foder mot urinsten och dricker ganska mycket (vilket man vill att de ska göra) men är inte ens i närheten av vad din dricker.

Det mest lustiga är väl att han inte pinkar mer än han brukar trots att han dricker mer än dubbelt så mkt som han gör i normala fall :crazy:

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 327
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 424
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 711
Senast: mackan
·
Katthälsa Hej alla kunniga! Jag är nyss hemkommen ifrån veterinären med min katt och befinner mig i ett litet kaos. Han diagnosticerades med...
2
Svar
21
· Visningar
3 769
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar