Katt som bajsar i duschen

Megs

Trådstartare
För ett tag sen började vi hitta att en av våra katter bajsat i duschkabinen.
Vi har två katter, båda ganska gamla 13-15år, min kompis adopterade dem för ca 2 år sen av en familj som tyvärr inte kunde ha kvar dem. De har varit utekatter men trivdes inte med det (därför adopterades de bort), båda är rumsrena.
Först i somras kände det ett par gånger att vi märkt att någon av katterna bajsat i duschen. Vi bodde då i en lägenhet men två våningar, kattlådan var uppe och duschen nere, vi tänkte att det kanke i detta fall var att en av dem varit nere och kommit på att den behövde på toa och helt enklet inte "hann" upp till lådan. Ok, den köper jag.:crazy:
Sen vi flyttade till nytt hus i slutet av september (envånings) så har vi numera lådan i badrummet. Oftare och oftare har vi nu märkt att en av dem går på toa i duscehn?! Lådan är alltid ren, vi kollar den o gör rent i stort sett var dag eftersom de trots allt är 2 st som delar på den. Men igår så var det någon som var på toa i duschen 3 gånger?! Bajsar en katt ens så ofta eller kan det vara så att de båda börjat mede detta?
På ett sätt är vi "glada" att de valt duschkabinen, det är ju helt klart det lättaste stället att städa efter dem på, bara att plocka upp bajsen och sen duscha av golvet. Vi vill inte heller stänga glasdörrarna till duschen då de ev kommer att bajsa någonstans som är betydligt jobbigare att städa upp på (mattor, sovrum....ehk) om de nu inte tycker att lådan passar.

Vad tror ni kan vara anledningen? Är detta normalt? Hur kan man få dem att sluta?

Sv: Katt som bajsar i duschen

Har ni provat att ställa fram fler lådor? En del katter får sådant vi kanske skulle se mest som knäppa idéer helt plötsligt och vill inte dela låda med någon annan katt, vill inte kissa och bajsa i samma låda, tycker att lådan står på en dålig plats etc.

Att bajsa öppet och inte täcka över det kan även vara ett sätt att befästa dominans något som katten kan känna sig tvungen att göra i tex. nya miljöer, om det tillkommer en ny familjemedlem eller om gruppdynamiken bara förändras lite.

Prova att sätta fram fler lådor och var noga med att rengöra ordentligt i duschkabinen så att ingen lukt finns kvar. Det kan även lukta från avloppet så ni kan vara tvugna att hälla i ättika i avloppet för att bli av med lukten.

Om det är två katter som delar på lådan så räcker det kanske inte med att rensa lådan "i stort sett var dag" utan det behövs säkert rensas både morgon och kväll. Sen kanske det kan vara en bra ide att skaffa två lådor och ställa dem i olika rum så att de kan gå på toa samtidigt om det behövs. Dessutom, om vi återgår till rensningen av lådan så kanske de går i dushen för att när de går där så städar ni efter dem direkt, vilket ni inte gör när de går i lådan?

Har ni gjort några förändringar (bytt grus, flyttat lådan?) så kan det vara en orsak, byt i så fall tillbaka till det grus som fungerat eller flytta tillbaka lådan. Är de gamla och har stela leder och ni har en hög kant på lådan och en låg på dushen kanske de har problem att komma in i lådan och därför väljer dushen?

Det är dessutom inte å hygieniskt att ha lådan i badrummet då det ofta är fuktigt och lite varmt där så bakterierna i lådan frodas så det kan vara en ide att kanske fundera på att flytta ut den ur badrummet?

Hoppas att ni får bukt med problemet!

Tja, lådan används ju knappt så det är inte så mycket att göra rent:smirk:

Katterna har växt upp ihop o har alltid delat låda.

Däremot är det en ide att de kanske tycker att det är joibbigt att gå på den, speciellt den ena katten är ganksa "skruttig" o gammal för sin ålder om man jämnför med hennes kompis som bara är något år yngre.... Om ni förstår vad jag menar med det, en är alltså en gammal 15 åring och den andra en mycket ung o livlig 13åring...:p

Förresten, har du provat att ställa kattlådan i duschkabinen?

Liknande trådar

Katthälsa Hej, tänkte höra om nån har nåt bra tips eller hjälp till mitt problem som jag inte tänkt på. För 3 månader sedan tog jag hand om en...
Svar
6
· Visningar
1 380
Senast: Annostar
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 114
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Ja just det. Har två katter, och håller kattlådan väldigt ren jämt - är alltid där och skottar ur så fort de varit på den. När man...
Svar
9
· Visningar
1 521
Senast: Bailey07
·
Övr. Katt Nu är måttet rågat! :mad: Jag har en 1 årig kastrerad honkatt som jag börjar fundera på om hon är ordentligt funtad... Hon kissar (och...
Svar
17
· Visningar
7 894
Senast: Majvi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama