Katt som är svullen i ansiktet

Vira

Trådstartare
Min bror som passar våra katter upptäckte just att den 13-åriga hankatten är svullen på båda sidor av ansiktet, på kinderna och liksom under ögonen. Katten ömmar inte vad han märker, den har ätit och beter sig normalt i övrigt. Det är svårt att avgöra hur mycket svullet det är - min bror har bara vaga begrepp om hur katten ser ut i vanliga fall men reagerade på att den ser konstig ut. Jag har försökt titta via skype men har svårt att se något alls.

Veterinären har telefontid mellan klockan åtta och nio imorgon, journummer finns men jag tvekar eftersom det bara är för akuta fall, och kattens allmäntillstånd verkar ju vara opåverkat.

Någon som har sett något liknande och har någon aning om vad det kan vara? Vad skulle ni ha gjort om ni var i min sits? Jag har inte möjlighet att ta mig till katten förrän absolut tidigast imorgon bitti.
 
Sv: Katt som är svullen i ansiktet

Är det en ute eller innekatt? Jag tänker om det är en utekatt så kan den ha blivit biten av en orm. Isåfall så tveka inte på att ringa journumret för då behöver katten hjälp.
Är det en innekatt så skulle jag fundera på getingstick (då behöver katten också hjälp omgående) eller att den har problem med tänderna. Katter är enormt smärttåliga och äter som vanligt länge. Be din bror kolla i munnen hur tänderna ser ut och be honom lukta. Luktar det illa så behöver katten förmodligen en tandsanering och även om ni då inte behöver ringa journumret så bör ni få tid så snart som möjligt. Kolla också öronen för en öroninflammation kan också ge svullnad. Då behöver ni tid så snart som möjligt i morgon.

Lycka till!
 
Sv: Katt som är svullen i ansiktet

Tack så mycket för svaret! Svullnaden försvann av sig självt ganska snabbt och katten var ok i munnen, så bästa gissningen är någon allergisk reaktion som tack och lov inte gick på luftvägarna. Det får dock bli ett besök hos veterinären i början av nästa vecka för säkerhets skull - katten är ju trots allt tretton år, så jag har länge haft i bakhuvudet att jag vill göra en allmän koll som är lite mer grundlig än den vid vaccination.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jaha, mina hundar är dåliga på att hålla sig friska för tillfället... :( Stoja är svullen i ansiktet. Har inte gått över under dagen...
Svar
10
· Visningar
11 572
V
Övr. Katt Är det normalt att hankatter är elaka mot honkatter? Jag trodde grabbarna skulle vara antingen underlägsna töserna, eller...
Svar
7
· Visningar
1 657
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp