Katt probs!

R

Rebby

Jag har lite problem med mina katter. Vi har haft dom i ca 3-4 månader och dom är ännu inte rumsrena! Då dom säljde dom sa dom att dom var rumsrena men ändå hittar man piss och skit lite överallt i lägenheten. Först trodde jag det var för att man kanske hade rkat glömma toa dörren stängd nån gång eller att det var för fullt i kattlådan. Men då igår när jag kom hem hade dom pissat och bajsat på toagolvet! (lådan är i toan och var inte alls full!)

Dom har börjat göra det mer nu på senaste tiden och då undrar jag om det kan ha att göra med att dom inte är kastrerade än, det va någon som sa att det kunde vara därför.. När ska man kastrera katter ungefär? Och går det att få katter rumsrena då dom inte är så små längre?

MVH/rebbs

Sv: Katt probs!

vissa katter tycker tydligen inte om att använda lådan då den ene redan varit där och det inte är rengjort efter denne.. testa med två lådor kanske..? :confused:

Rebby skrev:
(lådan är i toan och var inte alls full!)
Jag vet ju vad jag föredrar.......... om jag måste välja mellan utedass som "inte alls är fullt" och en ren toalett :crazy:
Hur sällan gräver du???
Jag gräver två gånger om dagen i lådan här hemma. Jag skulle inte heller vilja gå på en tokskitig låda. Prova att gräva oftare, och inte bara tömma lådan när den är full. Det måste ju lukta asäckligt för kissarna med sitt enorma luktsinne!

Håller med ovanstående. En del katter föredrar annan kattsand oxå, kanske måste byta?
Om katterna bara är fyra månader är det väl alldeles för tidigt att kastrera, så du måste nog jobba med problemet.
Om de har blivit värre kan det ju ha med miljön att göra, de kanske protesterar mot något? Visst gåt det att träna upp den, katter är renliga av naturen och föredrar därför att använda låda!! I "naturen" letar de ju reda på en sandlåda eller rabatt eller nåt...
Du kanske måste gå tillbaka till "småstadiet" och sätta dem i lådan efter att de ätit, "träna" dem helt enkelt. (Vet inte så mkt om det, mina missar var rumsrena när jag fick dem, men det finns nog en hel del info både på nätet och i kattböcker om det.)
Om det fortsätter bör du kanske ringa vet och fråga om det kan bero på något fysiskt...?

Det står väl att hon haft dem 3-4 månader, då borde de vara minst ett halvår gamla och alltså hög tid att kastrera.

Som jag skrivit i andra trådar: man kan inte förvänta sig att en katt ska vara rumsren om man inte ger den förutsättningar för det: kastrera, ha mer än en låda om man har flera katter, städa lådan minst två ggr/dag. Byt sand om de inte vill använda lådan alls, men så är väl inte fallet här.

Det är många katter som inte vill kissa och bajsa i samma låda, och som vägrar gå på en låda som är använd överhuvudtaget.

Ok. tack för tipsen. Nej det är klart jag städar lådan men om man är borta typ 5 timmar så har dom ju kanske hunnit bajsa en eller 2 gånger. Men jag har skaffat en låda till som jag ska hämta imrogno och testa det.. Jag tror inte det är för kattsanden för dom bajsar ju i lådan ibland.

Men ingen som tror det är nått med hormoner at göra? För jag hörde att det kunde vara det nånstans..
Btw, Då jag sa att dom va 3-4 månader menade jag att dom är det och inte att jag har haft dom så länge.

Ok, nu vet vi ju att missarna är tre, fyra månader, men jag måste komma med ett inlägg i alla fall:
Även om hon skulle ha haft dem i fyra månader, vilket innebär att de borde vara 12veckor plus fyra månader = sju månader så är det väl för tidigt? :confused:
Vi har haft två olika vets till våra katter men av båda har jag hört att man helst bör vänta med kastrering tills katten är tio månder för hankatt och 12 för honkatt. Jag har tolkat det som att det är det allmänna?? När skulle du kastera?

Jag skulle kastrera en innekatt vid sex månaders ålder, en utekatt tidigare (ca 3 mån). De allmänna rekommendationerna från vet är 6 månader för både honor och hanar, det är många år sedan man sade att katten skulle vara ett år (även om många veterinärer är totalt ointresserade av katter och därför säger vad de själva lärde sig på SLU för 20 år sedan :mad: ).

Sassy skrev:
De allmänna rekommendationerna från vet är 6 månader för både honor och hanar, det är många år sedan man sade att katten skulle vara ett år (även om många veterinärer är totalt ointresserade av katter och därför säger vad de själva lärde sig på SLU för 20 år sedan :mad: ).

Ok, tack! Det förklarar ju saken - var ganska många år sedan mina missar (numera bara en kvar) kastrerades... Jisses, ibland lever man tydligen själv i det förgångna... :angel:

Nja.. Typ inte. dom bajsar ändå i sovrummet och inatt när jag kom hem hade dom bajsat på toan, fast just bredvid lådan. Även fast det inte var en enda liten bajs i lådan! Vet seriöst inte vad jag ska göra.. Måste typ ta bort dom.. :(

Men ibland ser ju jag dom då dom sätter sig och ska kissa nån annanstans, typ på mattan, å då brukar jag ta dom i nackskinnet, typ hålla huvudet dera just ovanför kisset och skälla på dom. Sen går jag med dom till lådan. Men jag hörde att det typ inte funkar nu när dom har blivit så gamla, det funkar typ baa när dom är jättesmå?

Jag tycker väldigt synd om dina katter som har en ägare som inte förstår hur man behandlar en katt :crazy:

Hur tror du de ska associera låda med att kissa där om du skäller på dem? Det enda du lär dem är at det är obehagligt att kissa, och det bästa är om man gör det när inte matte ser på. Man tar aldrig en katt i nackskinnet som bestraffning, och man skällaer aldrig, aldrig, aldrig på dem i samband med toabestyr, oavsett om de gör det på rätt eller fel ställe.

Om katterna var tillräckligt gamla när de flyttade brukar de vara duktiga på att gå på lådan (tills de blir knsmogna iaf...) Om de inte var helt klara med rumsrenheten innan de flyttade från mamman så finns risken att de aldrig blir det, eller att de är det i början och sedan får problem senare. Tumregel: minst två lådor till två katter, städa minst varje dag. Prova olika typer av kattsand och olika ställen att ha lådan på. Om de går precis utanför lådan har de antagligen fattat vinken men tycker att något är fel därinne: luktar kiss, är fel sand osv. Mina katter vill inte kissa och bajsa på samma låda om de kan undvika det.

Katten ska vara MINST 12 veckor innan den flyttar, en del katter behöver mer tid på sig, och 15-16 veckor är absolut ingen nackdel.
Har de aldrig lärt sig vara rumsrena får man ta om det från början. Stäng in dem i ett rum utan kissvänliga material och med helst två lådor (vissa katter gillar lådor med tak, andra vägrar använda dem). Håll koll på dem. Sätt dem på lådan när de verkar vara på väg att sätta sig någonannstans, beröm. Beröm alla tendenser att krafsa i sanden. Håll katterna där tills de verkar helt befästa i sitt lådanvändande, och håll i fortsättningen deras lådor i "toppskick" så att de inte lockas till återfall.

Jag kunde inte låta bli att läsa den här tråden, då jag lider av samma problem som trådskaparen.

Vi har en katthona på ca fem månader, som skulle vara rumsren, vilket hon inte är.

Det är knappast troligt att hon gör detta i proterst, då hon stortrivs i vår familj och jag har hos tidigare katter varit med om detta, då jag haft småbarn, för många katter i samma revir osv.

Lådan bajsar hon i, men kissar gör hon helst där det behagar, som i sängar osv, oavsett om lådan är ren.

Vi överväger att göra oss av med denna underbara lilla varelse :cry: , då det inte fungerar, det går ju inte att ha ett husdjur som förstör för en inomhus och att ständigt vara stallkatt tror jag inte på.

Nu undrar jag om du har erfarehet av det du svarade, har det i så fall lyckats?

Sassy skrev:
Har de aldrig lärt sig vara rumsrena får man ta om det från början. Stäng in dem i ett rum utan kissvänliga material och med helst två lådor (vissa katter gillar lådor med tak, andra vägrar använda dem). Håll koll på dem. Sätt dem på lådan när de verkar vara på väg att sätta sig någonannstans, beröm. Beröm alla tendenser att krafsa i sanden. Håll katterna där tills de verkar helt befästa i sitt lådanvändande, och håll i fortsättningen deras lådor i "toppskick" så att de inte lockas till återfall.

Vi börjar bli smått desperata... :confused:

Hej å hå!!!!
Lite tips kanske några av er vill ha!!
En katt kan vilja ha lådor på olika ställen.
Kanske där du inte vill ha den men men.
Gör ett försök att slälla lådan där den kissa.
vill du inte ha lådan där så
gå till affären.
Köp pepparmyntsolja droppa de på en trasa och lägg där den kissar jag lovar den kissar inte mer där./ Lycka till

Mina katter har alltid varit rumsrena när jag sköter "min" del av jobbet, dvs ha tillräckligt många lådor, sand de tycker om, och hålla dem rena. Min hona kissade ibland utanför i början, vilket beroddde på att hon vill ha en kisslåda och en bajslåda. (och sanden vi hade hemma dög inte för damen heller) Med 2 lådor har hon aldrig gått utanför. Jag antar att ni redan testat allt sånt?
Metoden att "börja om" på liten yta har jag inte provat hemma, men på katthemmet gör de så för att befästa rumsrenhet hos förvildade katter. Det brukar fungera bra men ingenting är ju 100%-igt.
Har hon alltid kissat utanför eller är det något som har kommit senare? Är hon kollad hos vet med tanke på tex UVI?

Sassy skrev:
Jag tycker väldigt synd om dina katter som har en ägare som inte förstår hur man behandlar en katt :crazy:

Okej. ALLA som jag har pratat med har sagt att man ska göra så, så då är det problem på typ hela skellefteå! Jag tar dom ju inte i nackskinner när dom är i lådan utan då dom är utanför, sen lyfter jag dom till lådan.

Vaddå är det ingen annan som har hört att det är så man ska göra? Det är ju samma med hundar. Men som sagt, så vet jag inte om det är så effektivt nu när dom är så gammla..

Men det om att ställa dit lådan ska jag nog pröva, för det är ju (nästan) jämt på samma ställe dom bajsar om dom bajsar utanför. Men dom kissar ju också på allt dom kommer åt. Som tur är inte i sängen, men på mattan nedanför och på dörrmattan.. :crazy:

Rebby skrev:
Okej. ALLA som jag har pratat med har sagt att man ska göra så, så då är det problem på typ hela skellefteå! Jag tar dom ju inte i nackskinner när dom är i lådan utan då dom är utanför, sen lyfter jag dom till lådan.

Vaddå är det ingen annan som har hört att det är så man ska göra? Det är ju samma med hundar. Men som sagt, så vet jag inte om det är så effektivt nu när dom är så gammla..

:angel:
Jag är glad att inte du har hund, jag förstår inte hur människor bara kan svälja vad de hör utan att ifrågasätta, eller åtminstonde reflektera själv över de metoder de "hör om".
Om bebisen bajsar på sig, skulle du hänga bebisen över bajsblöjan då? Exakt vad lär sig en katt av att bli tryckt i sitt eget kiss.
Sådana metoder gör mig :cry: för det är så vidrigt och taskigt och idiotiskt.
Visst har jag hört både ett och annat, hundar går bra att slå med en tidning för de tror att det är tidningen som hoppar på den :crazy: Man ska köra ned valpens eller kattungens näsa i kisset när den gör det inne .. men skillnaden mellan dig och mig måste väl vara att ... du är en taskmört som borde läst på om katter samt lärt dig lite empati samt att vara källkritisk innan du skaffat djur.

Okej, för det första är det ett djur vi pratar om och inte en människa. Du kan ju seriöst inte jämföra en människa med en katt, vi har HEEEELT olika hjärnor oh funkar på helt olika sätt! Så du menar alltså om din hund biter dig t,ex. då försöker du uppmuntra den att bita på en pinne istället? Det låter ju lite dumt.
Hur som helst så förstår jag inte vad problemet är, för jag gör dom ju inte illa och jag trycker inte "ner" nosen i bajset eller kisset, men jag her ju huvudet över så dom förstår varför jag skäller på dom. Och du antyder att jag är typ nån slags "djurplågare" för det?

Om jag visste att man bara skulle få kritik då man skrev på den här sidan och inte råd eller upplysningar som jag trodde, så skulle jag nog aldrig ha skrivit för jag skrev ju hit för att få HJÄLP, inte för att nån ska komma och anklaga en för att man inte gör allt på samma sätt som dom! - Och bara för att jag tar mina katter i nackskinnet då dom kissar eller bajsar typ i sängen så tycker du att jag inte borde ha nånting med katter att göra alls? För det är vad, djurplågeri i dina ögon?

Och måste bara tillägga: Jag skrev ju hit för att det inte funkade och för att jag ville ha nya råd och hjälp, och nu har jag fått det av en del. Så nu vet jag ju att jag inte ska göra så, att det inte är rätt sätt att lära dom. Men som sagt så skulle jag aldrig göra ILLA mina katter, dom får inte ont av att man tar dom i nackskinnet så länge man inte lyfter dom och håller på, dom tycker bara att det är obehagligt. Bara för att jag har gjort fel i hur jag ska försöka få dom att sluta bajsa så borde jag inte ha några. Man kan ju inte veta allt innan man gör ngt eller hur!

Ska man bara läsa ridböcker och på internet och så i typ 10 år tills man lär sig allt om alla situationer som kan uppstå t.ex. med hästar så att man absolut inte råkar göra nått misstag om detta skulle hända? Då skulle det inte vara många som hade djur i överhuvudtaget..

Senast ändrad av en moderator:

En av mina kattköpare hade det problemet, så jag rekomenderaade henne att köpa samma strö, som katterna vara vana härifrån och när hon började använda det, så gick dom små kissarna så snällt på lådan och sedan dess har dom heller inte gjort något utanför lådan...

Så mitt tips till dig är att reda på vad uppfödaren har för kattsand/strö i lådan och testa med det

Liknande trådar

Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 228
Senast: Marvin
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 410
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Random bildtråd med text V
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30