Katt på flyg - mer frågor!

Marvin

Trådstartare
Funderar på hur jag ska få hem de små odjuren.
När de var kattungar köpte jag en stor bur åt dem, som de får plats i båda två. När vi åker någonstans ligger de alltid där tillsammans, de har plats att resa sig och vända sig, men de ligger ju mot varandra hela tiden.

Nu inför flygresan och de omkringliggande buss/tåg/bil-resorna funderar jag på om jag ska köpa en mindre bur och ha honan i den.

Var hos vet igår för blodprovstagning, och tror att de blev ganska varma. Hanen andades snabbt och när vi kom hem la de sig båda två utsträckta på golvet. Det var ca 28 grader ute igår, och om en månad när vi åker kommer det att vara närmare 40 grader.

Buren jag har är för stor för att kunna gå i kabinen, så om de ska åka i den hamnar de som cargo. Köper jag en mindre bur så kan jag ha den i kabinen, men då får en katt ligga ensam i lastutrymmet och den andra med mig i kabinen! De är alltid tillsammans så det känns som en onödig stressfaktor att separera dem när de redan utsätts för stress.

Sen är det nog en stor stressfaktor för mig att ha en av katterna med mig i kabinen också, ska jag ha ett odjur som vrålar/kissar/bajsar så kommer JAG att behöva lugnande. :p

Hur hade ni gjort?

Undrar också om ni rekommenderar lugnande till katterna innan avresa?

Sv: Katt på flyg - mer frågor!

Min vet gillar INTE att katterna åker i samma bur.
Dessutom måste man respektere djurallergikerna på flyget, samt dem som inte orkar höra på en katt X antal timmar.
Tror dessutom att det är stressigare för katten med 1 milj människor runtomkring...

*detta är bara hur jag tänker, finns säkert bättre sätt.*

Ok, fast jag fattade inte? Vad hade allergikerna med det att göra? :confused:

Dom tar väl skada om du tar katten emd dej in? eller tänker jag fel?

Känslomässigt skulle jag säga stor bur som båda kan vara i och så får de åka som cargo, men rationellt så nej. En flygresa kan vara stressande och under stress kan katter lätt börja slåss, även de bästa vänner så av det skälet skulle jag inte placera dem i samma bur.

Två små burar alltså. Antingen åker båda som cargo eller så tar du en i kabinen.

Fast man får ju ta med katterna i kabinen, grejen var ju om jag ville göra det (och då dela på dem) eller inte (och isåfall om de ska åka tillsammans eller i varsin bur i lastutrymmet).

Delar jag på dem kommer honan att vråla tills hon svimmar, hon får panik direkt även hemma om hon inte hittar mig eller sin bror. :p Alltså vill jag inte ha henne med mig i kabinen... Och mitt mattehjärta brister bara av att tänka på hur hon skulle gråta alldeles ensam i lastutrymmet om jag tar med mig hanen där uppe. :cry::o

Ska kolla vad en liten bur kostar, alternativet är ju att hanen får åka i den stora buren själv, och honan i en ny, liten bur. Det blir ju lite trist för den andra katten om en av dem skulle få för sig att gå på toa under resan. :o

Bara rent spontant, skulle det på något vis gå att dela av deras bur? Jag tänkte för att att slippa separationsångest men ändå inte riskera att någon blir så stressad att den skadar den andra?

Nej, det är nog omöjligt att dela av buren. Dels praktiskt och sen blir det trångt för dem då.

Fan, så mycket enklare det hade varit om jag bara satte ut dem på gatan igen. :crazy:
Eller aldrig tagit in dem.

Har du nån pålitlig veterinär du kan rådfråga? Vet inte hur lång tid flygresan tar, men ett alternativ borde väl vara att ge katterna såpass mycket lugnande att de sover hela vägen.

Ibland undrar jag hur kompetenta mina veterinärer är... :crazy:

Nu har jag iaf pratat med Sterling, och jag får inte ta med mig mer än en bur, vare sig i kabinen eller i lasten, och buren är för stor för kabinen.

På Malev får jag nog ta två, men å andra sidan kostar bara flygbiljetten på Malev 4000 kr mer för samma sträcka. :crazy::crazy:

Nu har jag bokat flygbiljett med Sterling, och skickat in ett formulär om att jag ska ha med mig katterna i lastrummet.

*nervös redan*

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Övr. Katt Hej, Jag ska på söndag för första gången åka tåg med 2 katter (ca 2 år gamla) själv. Den ena katten har åkt förut, och är numera rätt...
2
Svar
25
· Visningar
7 743
Senast: Nakeri
·
Katthälsa Ska inom den närmsta framtiden åka och hälsa på familjen och måste då ta med mig katterna. De är syskon och känner varandra väl. De är...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 381
Senast: mackan
·
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 523
Senast: Millz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama