Katt och undulat i samma lägenhet?

Tejo

Trådstartare
Jag behöver lite hjälp här av er kloka bukemedlemmar!

Nu är det så att min kära sambo har lurat mig till att säga ja till en liten svart kattunge (hur kan man säga nej när den är så söt?:love:), men jag är lite fundersam angående hur katten och min kära undulat ska gå ihop...Vill ju inte komma hem en dag och det enda som finns kvar av min Ruben är hans fjädrar :crazy:

Så...går det att få en kattunge att "vänja" sig vid undulater? Tydligen så har de undulater i huset där katterna bor för tillfället, så katten borde vara van, men jag är ändå lite nervös. Har ni några tips? Jag är inte en van kattmänniska om man säger så, har bara haft stallkatter tidigare som man aldrig brytt sig om, så jag vet inte riktigt hur man "uppfostrar" katter. Ni får hemskt gärna släga in alla "kattips" ni kan ge mig! :)

Sv: Katt och undulat i samma lägenhet?

Inte rekomenderat att ha undulatburen i samma rum som katten när ni inte är närvarande, undantaget är om ni har en stor voljär med dubbla galler och 5cm luftspallt emellan gallrena. och absolut inte Undulaten ute i samma rum som katten oavsett om ni är där eller inte.

Olyckor sker väldigt fort...

Vi har bara en vanlig fågelbur till undulaten...Men om man har buren på en hylla där katten har svårt att ta sig, borde inte det gå ganska bra då? Sen när Ruben är ute och flyger så är han alltid på gardinstängerna och om katten tar sig upp dit är han jävligt duktig :)

Men de flesta jag har pratat med säger att det går bra om man tar dem som kattungar och vänjer dem redan då? Men jag vet inte...

Jag säger bara NEJ

Skilda rum åt fågel och katt, om man ser till fågeln säkerhet alltså.

Jo, det är klart jag bryr mig om fågelns säkerhet! Men eftersom jag inte vet så måste jag ju höra om det kan gå när jag hört folk säga att det går.

Men jag får helt enkelt förflytta Ruben till sovrummet:)

Tyvärr tror ja de är väldigt svårt även kattungarna har ju jakt instikt . å jo upp i gardinstänger tar dom sig alla om de finns en pippi där, jag hade en underlat för några år sedan å 2 katter min pippi gick runt på golvet å mucka gräl me dom å katterna brydde sig inte å ja trodde mina katter visste va gränsen gick. men en dag när ja kom hem va buren ner riven å en av dörrana öppna å de fanns bara 1 blå fjäder kvar :cry: :cry: :cry: så va väldigt försiktig..

Oj då! Det vill jag ju inte ska hända...

Jag vet inte, vi får väl ta katten på prov och se lite hur det går, det är bara det att sambon vill så gärna ha ett husdjur som man kan "gosa" med (undulaten är inte så tam) och hund kan vi inte skaffa så katt är som det enda. Men vi får väl lösa det på något sätt.

Tack iaf för era svar!

har du bur till undulaten?

Vi skaffade en underlat för 12 år sedan och katten för 8 år sedan. Det hände några gånger att katten försökte ta fågeln om den smitit in när han var ute ur buren men han överlevde. Han dog i år av ålder så det gick bra. Katten dog också strax efter och pappa ville då ha en kanariefågel- strax efter det skaffade vi katt också (smart va? :angel:) och kattungen är gärna på fåglen men skäller man på henne och håller vakt så hinner hon inte ta fågeln.

Summa sumarum: du kan ha katt och fågel med det krävs att ni håller mycket koll- att fågeln är utom räckhåll för katten och helst i olika rum. Se till att hålla dörrarna stängda hela tiden för det kan som sagt gå fort när en katt vill äta.

Ja, vi har en bur till undulaten, vi tänkte ha buren på en hylla ganska högt uppe. När han är ute och flyger är han alltid på gardinstängerna som är minst 2,20 meter ovanför golven.

Jag ska självklart vara jävligt hård mot katten angående undulaten. Jävlar om han försöker, då ska han få veta att det är fel. Det förstår jag ju. Jag ska även kolla lite med uppfödarna (de har ju som sagt redan undulater) och kolla lite hur de har gjort med fåglarna vs. katterna och så. Förhoppningsvis går det bra, annars får vi sälja katten.

Ja, vi har en bur till undulaten, vi tänkte ha buren på en hylla ganska högt uppe. När han är ute och flyger är han alltid på gardinstängerna som är minst 2,20 meter ovanför golven.

Jag ska självklart vara jävligt hård mot katten angående undulaten. Jävlar om han försöker, då ska han få veta att det är fel. Det förstår jag ju. Jag ska även kolla lite med uppfödarna (de har ju som sagt redan undulater) och kolla lite hur de har gjort med fåglarna vs. katterna och så. Förhoppningsvis går det bra, annars får vi sälja katten.

Lycka till!:)

Jag hade fåglar och katter en gång i tiden. Hade fågelburen uppe på en hög garderob som katterna inte kom upp på. En dag när jag kom hem möttes jag av en lägenhet fylld av fjädrar. Ena undulaten (min fina vita:cry:´) hade kommit ut ur buren och blivit offer för katterna.

Nu har jag undulater men inga katter, det är lugnast så! Mitt tips är att välja antingen eller för katter och fåglar passar inte så bra ihop.

Jag har visserligen en lite större fågel, alexanderparakit,
som är lös dygnet runt hemma. Förutom honom har
vi en hund och tre katter, varav den ena är en tidigare
utekatt som flyttat in och det har aldrig hänt något.
Tidigare hade vi även en kanin som gick lös dygnet runt.

Så visst kan det gå.

Liknande trådar

Övr. Katt Nu har mina kattungar, som föddes i stallet i början av sommaren, hunnit bli gamla nog att flytta "hemifrån". Nu är det så att jag har...
Svar
8
· Visningar
1 091
Senast: MiaMaria
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 787
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?