Katt och räv

I

IdealDuGazeau

När jag släppte in min kisse ikväll stod det en räv på vägen precis ovanför vår tomt (ca 5m från huset) och skällde. Katten låg under trappen som han brukar göra på kvällen innan han kommer in. Räven vågade inte gå ner på tomten utan gick otåligt fram och tillbaka längs med vägkanten och skällde.

Är det så att rävar inte ger sig på katter? Eller har min kisse gett räven en omgång? Katten har inga skador överhuvudtaget, det enda som var att hans svans var ungefär lika stor som rävens. Kan ju tilläggas att räven nästan var dubbelt så stor som min katt.

Eller trodde räven att min katt var en annan räv, då katten är gul/röd och hade "burrat" upp svansen, och inte vågade ge sig in på ett annat revir? Mitt katt är kastrerad och är 14 månader.

När katten var insläppt knallade räven tyst iväg in i skogen igen. Den hade alltså stått och skällt i över 15 minuter innan jag släppte in katten.

(Räven hade en tjock och fin svans, så ingen skabb!)
 
Sv: Katt och räv

En vuxen katt är inte ett lätt byte för räven så jag tror inte att det är så himla vanligt att räven lyckas ta katten. Jag har sett min gamla bondkatt jaga räven över grannes fält, det var en syn för ögat.:rofl:
 
Sv: Katt och räv

Rävar ger sig på katter. Vi har förlorat två katter i sommar och en katt tidigare till rävfamiljen som vi bor grannar med. Visst, jag kan inte veta till 100% men de har inte hittats påkörda och några andra rovvilt har vi inte här. Katterna, alla kastrater, brukar inte heller gå iväg någon längre sträcka så att de skulle vandrat iväg finner jag osannolikt.
 
Sv: Katt och räv

Rävar ger sig på katter. Vi har förlorat två katter i sommar och en katt tidigare till rävfamiljen som vi bor grannar med. Visst, jag kan inte veta till 100% men de har inte hittats påkörda och några andra rovvilt har vi inte här. Katterna, alla kastrater, brukar inte heller gå iväg någon längre sträcka så att de skulle vandrat iväg finner jag osannolikt.

Har katterna öht. påträffats eller har de bara försvunnit?
 
Sv: Katt och räv

Det är extremt ovanligt att rävar tar vuxna, friska katter!
Detta då en normalstor vuxen katt med sina klor och tänder är ett allt för riskabelt byte för en räv att ta sej an och det faktum att katter lätt kan fly "uppåt" om så krävs.

Mina katter har genom åren haft ett antal närkontakter med räv - som vi sett - och aldrig skadats på något vis!
Däremot åker vi med ojämna mellanrum till vet. pga närkontakt med olika andra katter i grannskapet! :grin:

Om en katt "försvinner" eller kommer hem skadad så är orsaken sannorlikt inte ett möte med en räv utan snarare med ett möte med en annan katt, en hund eller en bil!

/Swat
 
Sv: Katt och räv

Rävar kan ta katter, min sambos familj hade för ett gäng år sedan en koloni av hemlösa katter utanför sig som de tog om hand/matade. En skabbräv dök upp en dag och sedan försvann katterna en efter en utom den fegaste, man hörde katterna skrika på nätterna när räven tog dem.
Tåls att säga också att vissa katter inte har någon självbevarelsedrift på det sättet att de inte springer förrän det är för sent, dessa brukar ju dock gå åt av annat och bör inte vara utekatter, jag känner till ett par sådana individer som tror att alla varelser är snälla och bör undersökas närmare. Sedan finns det ju även mindre katter som väger knappa 2 kilo, dessa är nog relativt lätta att tampas med för en desperat räv.
 
Sv: Katt och räv

Jag vet en som har några katter och bor i ett ræv-rikt område. På vintern lægger dom ut åtel till rævarna rætt långt hemifrån. Dom sæger att risken ær størst att rævarna ger sig på katterna då dom ær riktigt hungriga och det kan ju stæmma. Jag tror jag har førlorat en liten go kastrerad hane till en rævfamilj som bodde granne med mig en gång i tiden. Rævmor och ungar hjælptes nog åt. Mina två betydligt større och vassare skogkatter klarade sig. En gång hørde jag ett par skrik på natten och øppnade dørren. Rætt utanfør så stod Såfn uppburrad framfør en ræv! Hade hon vænt ryggen till då ræven skrek så hade den kunnat hugga henne bakifrån men framifrån så vågade den inte. Jag skrek till, rævan sprang och Såfin lullade lungt in i huset.
Hon verkade inte speciellt rædd eller upprørd...
 
Sv: Katt och räv

De har tyvärr bara försvunnit :cry:

Jag misstänkte det och då finns det en mängd fler troliga skäl än att räven varit framme.

En frisk, vuxen katt är inget lätt byte. Hemlösa katter kan säkert stryka med eftersom de inte alla gånger är i så bra skick, men ägda katter är ju ofta vi god vigör och kan klara sig undan en räv.
 
Sv: Katt och räv

Jag kom en tidig sommarmorgon ut till en mycket märklig och vacker syn; uppe i skogsbrynet satt en av våra röda hankatter 1 m ifrån 2 rävar.

Väldigt häftig syn, vet inte vad de gjorde, såg ut som att de hade ett möte:D Katten var oskadd iallafall;)

Dock har vi varit med om att måååånga katter försvunnit... Men eftersom vi bor på landet med rätt nära till både grannar, stor väg och skogar så finns det många förklaringar till att de försvinner:( Har även förlorat katter till grannens hundar men det är en annan historia:crazy:
 
Sv: Katt och räv

Jag pratade med en jägare som sa att det var sällsynt att rävar tar katter.
Vi har en räv som går här hemomkring, bara sååå fin med tjock yvig svans..:love:
 
Sv: Katt och räv

Vår ena katt jagar alltid iväg de rävar som kommer in på hans område, dom brukar bli skiträdda och fly fältet, hände senast förra vecka, tidigt en morgon, grannen stod i fönstret och såg Svarten jaga räven över deras gräsmatta..

Däremot skulle jag tro att lodjur kan ta katter..
 
Senast ändrad:
Sv: Katt och räv

Det är inte helt ovanligt att rävar tar en katt! Får de bara in ett bra bett över nacken eller strupen på katten så.....tyvärr.
 
Sv: Katt och räv

Har varit med och sett en katt som blivit halvt uppäten av en räv (ägaren hade sett räven), var bara att avliva för katten var inte hel om vi säger så.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 220
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 136
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 463
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
974
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp