Katt och kanin

malinsky

Trådstartare
...funkar det?

Min katt gillar att vara i närheten av kaninen i sin bur. De har nosat på varandra genom gallret och de verkar gilla varandra. Min katthona är ganska liten, så e.g är nog kaninen större i alla fall till massan då det är en vädur (dvärg)

Kan det funka att ha dem lösa tillsammans? Eller är katt/kanin oftast en kombination som inte fungerar?

Sv: Katt och kanin

Vi hade kaniner i utebur + utekatter under 7 år (sen dog kaninerna, men det var inte katternas fel ;) ).

Det gick hur bra som helst, någon enstaka gång kunde det hända att någon av katterna fånade sig och hoppade fram och skrämde en vilande kanin genom gallret, men det i undanstagsfall.

Jag hade kaninerna ute i sele medan katterna var ute och det var inga problem. Mamma katt var tom. så jättesöt att hon "passade" kanin som låg och solade sig. Hon brukade placera sig en liten bit ifrån och jaga bort ev. andra katter som närmade sig :rofl:

Men jag skulle inte släppa dem tillsammans utan uppsikt. Man vet ju aldrig...

Min kanin som jag hade när jag var mindre träffade vår dåvarande kisse, båda var lösa utomhus. (Under uppsikt så klart;p) Gick bra, dom var nyfikna på varandra mest :) Fast kissen blev lite nervös när min kanin skuttade efter honom, då sprang han iväg en bit ;)

Min då vuxna kastrerade kaninhane gjorde mycket klart för min kattunge vem det är som bestämer = Kaninen :D
De var inte lösa tillsammans så ofta i början, det var mest när jag låg i soffan och glodde på tven tillsammans med kaninen och katten nyfiket nosade och satt på behörigt avstånd och tittade.
Var kaninen på golvet och katten kom för nära blev katten bortjagad, så efter ett tag när katten började ta stora omvägar runt kaninen så var de ute tillsammans massvis.

Kaninen är dock död nu :(
Tandfel gjorde att han inte kunde tugga.

malinsky skrev:
...funkar det?

Min katt gillar att vara i närheten av kaninen i sin bur. De har nosat på varandra genom gallret och de verkar gilla varandra. Min katthona är ganska liten, så e.g är nog kaninen större i alla fall till massan då det är en vädur (dvärg)

Kan det funka att ha dem lösa tillsammans? Eller är katt/kanin oftast en kombination som inte fungerar?

Brukar ha min katt och min kanin (dvärgvädur) lösa tillsammans, funkar oftast bra.. Kaninen som är en hane är ganska aggresiv av sig, så det är oftare han ger sig på katten än tvärtom, ibland när dom är lösa utomhus, brukar katten hoppa på kaninen och busa lite, men direkt efter kutar han iväg med kaninen i hälarna och försöker ta skydd...:rofl:
Han har fått sig några bett av kaninen...

Så det beror nog lite på personligheterna på dina djur..

men prova kan man ju alltid!;)

Jag har en fransk vädur, tre katter, en hund och en papegoja som alla går lösa och kan lämnas utan oro.
Tack och lov har kaninen dock i stort sett slutat med sina våldtäktsförsök på den kastrerade hankatten.

Fungerar mycket väl om man introducerar de båda djuren för varandra lugnt och under uppsikt några gånger. Men jag antar ju att du inte bara tänkte släppa dem lösa direkt..
Jag hade ett marsvin tillsammans med katt och det fungerade utmärkt, fast de är ju inte riktigt lika rörliga som kaniner.

Vi försökte vänja kaninen vid katterna när de alla var små men icke! Kaninen anföll och gör så än i dag. Kaninen är nu 8 år...
//marti

marti130 skrev:
Vi försökte vänja kaninen vid katterna när de alla var små men icke! Kaninen anföll och gör så än i dag. Kaninen är nu 8 år...
//marti

Kaniner är fräna djur :D :D
Min yngsta hane Kajsa (!) förklarade världskrig mot all världens plastkassar, så fort han såg en gav han den stryk vilket innebar att den oftast flög upp i luften och landade på honom igen, ujujuj vilken arg liten kanin :crazy:

När vi hade våra kaniner (bor hos pippi nu) Så skuttade Busan(kanin) alltid till Bagheera (katt) och tvättade honom. Troj däremot var lite resserverad och jagade katten:rofl:

Men Bagheera och Busan kunde ligga och tvätta varandra i timmar.

Ja du det är helt efter om dom gillar varandra eller inte. Men ett råd är att ha klippt bådas klor innan du provar att ha dom lösa tillsamans.
Hos mej fungerar det utmärkt, min perserkatt och kaninen är bra kompisar. Dom anväder sama kattsand och brukar båda gosa uppe i sängen om natten. :love: Dock ibland är dom lite osams men dom har aldrig slagist och vill katten markera att hon inte vill så smashar hon till honom med tassen utan att använda klorna.

Katter skiljer ju på "familjemedlemmar" och bytesdjur :)

Vi hade ett marsvin som brukade kura ihop sig mot magen på katten, så låg de och sov bägge två. Det enda katten inte gillade var när marsvinet tuggade på hans morrhår eller slickade honom i öronen...

Nästa katt funkade ihop med tamråttorna han försökte aldrig ta dem, fastän han jagade både råttor och möss utomhus....

*kl*

Hej alla!

Tack för era svar! Jag ska testa att ha dem tillsammans en liten stund så får vi se. Det blir nog kaninen som hoppar på lilla Maja då antar jag. Han är inte kastrerad, kanske vi bör göra det så snart som möjligt!?

Liknande trådar

Katthälsa Jag har observerat att vår lilla tjej på snart 2 år (12e sept) har som små nervryckningar i bakbenen när hon vilar ibland. När jag har...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: Asko
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 693
Senast: Farao
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 400
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 486
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar