Katt med tandsten. Problem !

Mynta2

Trådstartare
Är det någon här som haft en katt med tandsten och det blivit problem ? Jag läste på Roslagstulls sida ang tandsten att dom kan få tandköttsinflammation om man inte åtgärdar detta. Min lille hona har haft tandsten längre tid, pga olika omständigheter har jag inte åtgärdat detta på en gång...Tänkte göra detta i slutet av Januari. Nu har hon ändrat sitt beteende. Bla: Hon smackar varje gång jag vidrör hennes mungipor, hon drar sig undan mer än vanligt samt slickar i sig sitt torrfoder och sväljer detta helt :(...Kan hon fått inflammation ? Upptäckte detta nu i veckan, kan ha hållit på i ca 3 dagar ungefär. Vad kan hända förutom inflammation ? Tror ni hon har ont ? Kan katter få hål i tänderna ? Nu är det ju helg, men på måndag ska jag fixa detta..bara undrar om tandsten då de jag ringt och frågat (kompisar med katt) verkar ha noll koll...som jag då. Jag har förövrigt aldrig haft en katt med tandsten, så detta är ju nytt.

Sv: Katt med tandsten. Problem !

vad jag vet så är tandsten väldigt vanligt på katter särskilt ju äldre de blir - de behöver rengöras från tandsten för att bli av med inflammations problemet osv. Rengöring innebär oftast att katten måste sövas (utom min gose gubbe som är så j-kl snäll att veterinären får peta i munnen som hon vill - hon var helt chockad över detta sist att det inte behövdes sövning! :)

så det är vanligt, och inget som är särskilt krångligt att få bukt med, bara som sagt veterinären får rengöra.

sen finns det förebyggande foder som hjälper att sen motverka tandsten. kanske vet du det redan?

Tack för svaret...provade foder som är tandstensförebyggande, men dessa kulor var så himla stora så hon åt dom inte. Antar hon måste sövas då hon är en infångad vildkatt och litar enbart på mig..åtminstone till 90% ;)...Hon luktar apa i munnen så jag måste nog göra något nästa vecka..Hon har säkert ont. Stackars kisse :(

Låter som det behöver åtgärdas, men det är ett litet och snabbt ingrepp. Jag vet vilken typ av tandstens foder du pratar om - de är jättestora, min katt älskar dom, men inte alla gör det. det finns dock en mindre "normal" storlek även, tror Hill's science säljer även dessa - kolla med vet - eller kolla på Hill's hemsida. Vet att många veterinär kliniker tar hem av Hills om de säljer dem till att börja med, även om det är en sort som normalt inte ingår i deras sortiment! Löser ju givetivs inte ditt problem just nu, men efter att hon behandlats kan du säkert förebygga med detta foder i fortsättningen så du inte behöver behandla på länge efter det!

Katter kan få hål i tänderna.
Dock är problemet med mycket tandsten att de kan förlora sina tänder pga tandlossning. Så vänta inte med att åtgärda.
Gott slut och gott nytt.

Tandsten hos äldre katter är väldigt vanligt och folk är mer uppmärksamma på detta problem idag så att fler katter får den vård de behöver.
Din katt visar tecken på smärta från munnen och jag tycker att du ska beställa tid för munsanering så snart som möjligt. Ju tidigare man tar tag i detta problemet desto mindre risk för allvarligare följdsjukdommar.

Jag ska till vet om 2 timmar. Himla tur man fick en tid då de endast har öppet 2 dagar denna vecka. Vi får vällan se hur munnen ser ut och om hon ev behöver dra några tänder. Att det är något fel har jag förstått..och nu har hon börjat med ett annat beteende..nämligen suga på tungan. Inte sådär gulligt som de flesta gör, typ tungspetsen sticker ut litegranna utan över halva tungan hänger ut :(...Min förklaring är att det är ett sätt att avleda obehag. Vet ju att djur kan göra de mest konstiga saker om dom har ont..Så jag tror att det är därför tungan hänger utanför emellanåt.

Men som sagt, vi får se vad vet hittar i dag...Tack för alla svar.

Hoppas det går bra. Jag trodde min hane var besvärad av tandsten, han hade svårt att tugga på ena sidan av käken. Det var en rotspetsabcess. Med den onda tanden utdragen blev han en ny kisse, från att ha sett lite åldrad och sliten ut började han tillgodogöra sig maten, och blev en 13-årig kattunge igen :) Antagligen hade han haft problem med tanden länge eftersom han gått ner i kondition, men det vara bara de sista dagarna man kunde se att problemen kom från munnen. Kalaset kostade 2600:-

En del att göra var det :(. 2 tänder utdragna samt inflammation i hela tandköttet och sen var tandhalsarna blottade på alla tänder..Så nu blire antibiotikakur som heter duga. Hon verkar trots allt må ganska bra om än lite vinglig efter narkosen. Skönt att det är gjort, stackars katt. Det lär ju bli regelbunden tandstensskrapning framöver då hennes tandstatus inte var sådär jättebra...Sen tog jag kloklippning också när hon ändå var sövd..det behövdes.

Notan: 1012:- inkls moms + 155:- för antibiotikan. Inte så värst farligt tycker jag.

Det var inte farligt. Skönt för kattan att få munnen rensad från det onda. :(

Määän, problem med antibiotikan :(..Jag fick ju pasta till henne *Vetrimoxin 20 mg..men grejjen är att: sprutan är ju så inni nordens stor och jag är inte van att ge henne pasta..Så det går inge bra. Piller kan jag ge henne eftersom det går så snabbt...Jag har hittat i mina djurmediciner samma antibiotika jag fick till gammelhunden när hon opererades, fast styrkan är starkare, 150 mg och i tablettform. Går det inte att ge tabletterna istället ? Eftersom informationen om djurläkemedel man kan ringa är stängt på helger frågar jag här. Hade ju INTE tänkt ge utan vettig info....*bara en undran*

Om hon ska ha 1,5 ml pasta 2 ggr/dag (jag kunde ge 1 ml/dag och 2 ml/kväll också..1,5 ml är svååårt att ställa in) och styrkan är 20 mg/g, vad kan det motsvara i tabletterna som är starkare, 150 mg ? Tabletterna kan delas i 4 enligt skårorna...Fast det kanske inte heller blir bra då styrkorna är så olika...kanske lätt att man delar fel...

Ångrar att jag INTE tog tablettform istället :(...Lätt å vara efterklok. Sen undrar jag HUR man ska få pastan mera lättflytande...den går ju knappt att få ur sprutan...

När jag har fått antibiotika till katterna har jag i vissa fall fått ge åttondelstabletter, så det ska nog gå bra. Du kan inte ringa jourvet och fråga? Kan du få det till hyfsade åttondelar så går det ju bra, eftersom det inte verkar vara någon fara att ge olika doser (1/8 +1/4) ger ungefär samma dagsdos som 2x1/5= dagsdosen av pastan. Ring Blå Stjärnan eller smådjursakuten, de borde ha öppet idag.

Jag har gett upp pasta av just den anledningen att det är ett helsike att få den ur tuben. 2 händer till att spruta, 2 till att hålla katten och 1 till att hålla i huvudet... Jag är visst 3 händer kort :crazy:

Fast jag gjorde så här...jag tog pastan på fingret och gnuggade/petade in i munnen så gott det gick...Faktiskt enda sättet. Går ju liksom inte göra som när man maskar en häst, in med sprutspetsen i mungipan och sedan trycka in pastan. Hoppas det sättet funkar..något borde ju komma in i munnen tycker jag.

Glömde ringa idag...ska göra ett försök i morgon...Hellre tabletter säger jag.

Mynta2 skrev:
Går ju liksom inte göra som när man maskar en häst, in med sprutspetsen i mungipan och sedan trycka in pastan.
Det är så jag alltid gjort med både katt och häst:confused: Går hur bra som helst. Sätter mig på golvet med katten i knät, har ena handen över huvudet på katten, håller alltså fast huvudet med handen, sätter sprutan i mungipan, pickar lite så katten öppnar munnen, sprutar och håller sen igen truten en stund tills hon slickar sig om munnen.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 459
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 812
Senast: LenaH
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 948
Senast: Sol
·
L
Övr. Katt Jag har en kastrerad birma på 13 år, blir 14 i år. Det senaste året så har han börjat få så otroligt mycket tandsten och inflammerat...
Svar
13
· Visningar
2 494
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17