Katt med hår i ögat

P

Pennylaine1993

Hej.
Skulle behöva lite råd.. Har en långhårig hankatt (skogiskorsning) som är 9 mån. Han har en del hår på undre ögonlocket som växer in mot ögat vilket gör att han ofta bara har ena ögat öppet. Jag är där och "torkar" ut håren från ögat och då är det bra, han öppnar ögat, men bara en liten stund, sen åker håren in mot ögat igen. Fick rådet från en veterinär på telefon att plocka bort håren med pincett, men det funkade inte.
Det är liksom små korta hår som växer längst in på ögonlockskanten. Sen tycker jag även att det verkar som om hela ögonlockskanten viker sig lite inåt mot ögat..

Någon vart med om liknande problem eller någon som har en bra lösning?
 
Sv: Katt med hår i ögat

Det behöver behandlas av veterinär, oftast opererar man. Tillståndet med inåtrullade ögonkanter heter entropion. Gör man inget åt det finns risk för skador på ögat, så ta kontakt med en vet som kan ögon.
 
Sv: Katt med hår i ögat

ok, tack. vet du om det är dyrt att operera och om försäkringen täcker det?
 
Sv: Katt med hår i ögat

När det gäller pris varierar det från klinik till klinik, så fråga där du tänkt låta katten opereras. Om det täcks av försäkringen kan bara ditt försäkringsbolag svara på. Lycka till!
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 458
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har...
2
Svar
22
· Visningar
9 786
Senast: mollyphlox
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 786
Senast: nickan1
·
Övr. Hund Idag, för två år sen, åkte jag och skulle titta på en hund som skulle skänkas bort för ägaren skulle flytta till Norge. Det var akut...
Svar
5
· Visningar
1 195
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp