Katt-marodör

millus

Trådstartare
Vår nya granne, som bor på andra sidan E18, har en okastrerad hankatt. Den katten har tagit för vana att komma hit och dänga mina katter.

Jag har haft mina katter i över 13 år och har aldrig haft detta problemet förut. Ändå bor jag på bondgård och det har varit massor med kringstrykande katter här genom åren. Denna katt dängde förra veckan min röda katt så han hade ett stort sår på bröstkorgen! Sen har han lyckats tagit sig in i vårt hus och pinkat ner väggar o möbler.

Igår kom min älskade Måsse-gubbe in och var halt. Först misstänkte jag att han blivit påkörd, för han var helt täckt med lera och blodig på en tass. Men sen när vi satt och tittade på tv så får jag se hankatten ute på gården, den lilla jäveln gick runt ett av våra hus och pinkade på det. Sedan kände jag även att katthelvetet pinkat över hela Måns.

Vad tusan ska vi göra? Vi har ringt grannen två gånger om problemet. Vi kommer inte nog nära katten för att spruta vatten på den. Så vad kan vi göra?

//millus

Sv: Katt-marodör

jag skulle bli så j*A lack...

men visst har katter någon sorts "immunitet", så ägaren blir väl inte ens ersättningsskyldig för era möbler osv?

om inte ägaren är vettig å typ kastrerar eller nått så får du väl "arrangera" en liten "olycka" :devil: :angel:;)

Jag har haft samma problem här i åratal.

Det är ett tiktigt oknytt med dessa okastrerade han katter.

Tidigare hade jag inga problem då våran hund jagade bort allt som inte tillhörde kattfamiljen, men den nuvarande hunden kan inte gå lös, han jagar hästar, och då kommer dem hit....dessa marodörer.

Min fördel är att jag inte vet vem som äger dem......:devil:

En stod jag ut med i 4 år, som skadade min katter och pinkade ner i sadelkammaren. Ringde miljö/hälsa kontoret och de rådde mig att avliva katten, vilket jag gjorde.

Nu har jag en annan som dräller här, ev har hans familj flyttat......

*Borttaget*

Senast ändrad av en moderator:

Tycker du borde skämmas som går och avlivar friska djur för din egen fördel.. Du kunde väl tagit hand om katten själv och kastrerat den? I de flesta fall krävs inget mer.. Är det en tamkatt och man inte vet vem som är ägaren kan man alltid sätta halsband på den och be dem ringa upp!

Även jag har haft problem med grannens katt, som hela tiden pinkade på vår kattlucka samt tog sig in och var här var och varannan kväll.. Jag pratade dock med ägarna och bad dem kastrera katten..

Tycker inte att man ska arrangera någon "olycka" för även den katten har väl rätt att leva? Det är inte kattens fel utan ägarnas.
Avlivning är ju inget alternativ =/ och jag förstår mig inte på människor som gör på så vis.. Sno hellre katten och åk in med den till veterinären och kastrera den, det skadar iaf inte katten. Du behöver bara ta konsekenserna från ägarna sedan..

Du kan ju alltid försöka prata med dem igen och be dem kastrera den.

Djurskyddsinspektörerna har för vana att avliva strykarkatter, och ser inga andra alternativ, så dem tycker jag inte man ska höra av sig till! De hjälper mycket sällan till det bättre i sådana här ärenden.

Skulle isf hellre ringa och anmäla ägaren, och uppge att katten misshandlar dina egna katter samt pinkar i och runt huset och ställer till med besvär. Därav kan de bli tvingade att kastrera katten.. Men jag hade som sagt åkt in med den själv...

Tycker du borde skämmas som går och avlivar friska djur för din egen fördel.. Du kunde väl tagit hand om katten själv och kastrerat den? I de flesta fall krävs inget mer.. Är det en tamkatt och man inte vet vem som är ägaren kan man alltid sätta halsband på den och be dem ringa upp!

men det kommer ju ändå fler katter sen? man kan ju inte öppna katthem bara för att vissa inte har vett att ta hand om sina egna/ta ansvar å kastrera....

när jag skrev "arrangera olycka" så skämtade jag....
men att stå ut i 4år med nerpinkade saker, det skulle jag ALDRIG acceptera.

Jag tycker mimus gjorde helt rätt. Avliva den katten som skadar mina katter är dock inte mitt första alternativ, jag vill helst lösa problemet så att alla går helskinnade ur det.

Jag har ringt kattens ägare två gånger och hon har varit här och försökt fånga katten utan resultat. Det hon sa var att jag inte skall mata katten så går den nog hem så småningom. Andra gången som hon var här sa hon att hon skulle fundera på om hon skulle kastrera katten. Så igår så hände detta med min älskling, som nu ligger i soffan med skadat ben. Om han inte blir bättre om några dagar så ska jag uppsöka en veterinär och då är det hankattens ägare som får fakturan! Som det är nu så stödjer han på benet så jag antar att det mest handlar om en mindre skada.

En annan sak som oroar mig är att denna katt korsar E18 flera gånger per dag för att ta sig till min gård och risken är nog överhängande att den blir påkörd. Jag vill ju inte att den ska bli skadad även om det skulle lösa mina problem.

Vad tror ni om att se till att den får ett riktigt bad, tex att spruta vatten på den med trädgårdslangen? Fast jag kommer väl inte så nära...

//millus

Instämmer, tycker att mimus hade bra med tålamod. Mitt problem med den här katten har pågått i två veckor och jag tycker att det är nog jobbigt!

//millus

Förr såg alltid gammelkatten till att inga katter stannade här, men nu har han alltså åkt på storstryk:( Denna katt som kommer är ganska ung och jättestor. Min gamla Måsse är 13,5 år och är mkt mindre och det är första gången han har fått stryk så han har blivit skadad. Han hade dock blod på en baktass men jag hittar inget sår så jag hoppas att den andra katten också är skadad(känner mig hemsk o elak som känner så)

//millus

Nej, jag skäms verkligen inte, och vad är det som säger att katten var frisk??

Därför ringde jag just ner till komunen och miljö/hälsa för att rådfråga hur jag skulle göra. De rek avlivning direkt.

Vill du veta hur många katter jag blev av med på dessa 4 år??
Vill du veta om mina katter som blev så skadade eller blev bortjagade från våran gård, var öronmärkta och kastrerade?
Vill du veta hur många gånger den katten i slagsmål fick benet ur led på min gamla Månsa?

Jag sökte ägaren till denna katt rätt aktivt, men den var så aggresiv, så det fanns inga alternativ att ens TÄNKA på att ha den kvar.

Efter det kom det en anna hankatt, och mina katter som jag hade kvar var då så rädda att de satt och gömde sig inne....

Men den hittade jag en bonde som tog.

Nu har jag en riktig strykar katt här igen, den har sprungit här i två år. Och jag har verkligen försökt att jaga/skrämma bort den.
Men den är förmodligen lämnad kvar av någon...

Iom att den visserligen är okastrerad, men inte bråkar så mycket, så har jag bytt taktik, nu överöses jag den med mat, för jag tänker att en mätt katt är en snäll katt.
Har även märkt att mina andra katter inte är så rädd för honom längre, så är det så att han tänker bli kvar här, så kommer jag visst kosta på honom en kastrering och öronmärkning och hoppas på att HAN jagar bort att andra okastrerade han katter i framtiden.

Förr såg alltid gammelkatten till att inga katter stannade här, men nu har han alltså åkt på storstryk:( Denna katt som kommer är ganska ung och jättestor. Min gamla Måsse är 13,5 år och är mkt mindre och det är första gången han har fått stryk så han har blivit skadad. Han hade dock blod på en baktass men jag hittar inget sår så jag hoppas att den andra katten också är skadad(känner mig hemsk o elak som känner så)

//millus

Det är hemskt när ens gamla katter blir skadade.:cry:

Det du kan göra är att fortsätta ringa grannen och be dem ta sitt ansvar att kastrera katten.
De borde verkligen vara mera rädd om sin katt så den INTE fortsätter att ränna över motorvägen.

När jag påpekade att den kunde bli påkörd så svarade grannen typ att blir han påkörd så är det inget att göra åt!

//millus

så då har man livet av kattstackarn istället? Det finns flertalet tänkbara lösningar i sådana här istutioner. Jag har själv varit med om dem, och har dagligen kontakt med folk med samma problem. Man kan hitta lösningar, men visst är det enklast för oss själva att bara se till att den försvinner.

När jag påpekade att den kunde bli påkörd så svarade grannen typ att blir han påkörd så är det inget att göra åt!

//millus

Stackars katt. Så ansvarsfullt......

Så enkelt det skulle lösas om den blev kastrerad och fick lära sig trivas hemma.

Du skrev inte att den inte var frisk, utan påpekade endast att den var besvärlig, men jag borde kanske tagit det för givet?
Ivf.. så hade jag inte avlivat katten, och det står jag för. Det är inte omöjligt att hitta hem även till skygga katter, inte heller omöjligt att ta dem till vet. för vård..

Och om man tror att katten/katterna som kommer inte har några ägare, så kommer de väl antagligen för att de vill ha mat. Vad ska det då vara för idé att köra bort dem? Det blir bara till lidande för kattstackarna.. Men: den katten som är hos dig nu, som du matar. Där tycker jag att du gör rätt.. Ofta söker de sig dit det finns andra katter för att få näring, men finns det inte tillräckligt försöker de att köra bort varandra.

En katt som varit förvildad blir sällan eller aldrig tam, den har kvar sitt vilda beteende. Är en katt dessutom herrelös eller har ägare som inte bryr sig så är nog 12:ans hagel den absolut humanaste lösningen.

Hur går det för dig?

Min gammelMånsa på 14 år går på tre ben och är jättedålig....:(
Hon åkte på rejält med däng i går.

Nu har jag ledsnat, trodde att det skulle bli bättre av att jag matade den andra katten.

Min Månsa har ju som sagt blivit så här skadad åtskilliga gånger,men det är ett år sedan sist.

Jag funderar faktiskt på att låta avliva henne, jag står inte ut med att se henne sådan här.....att hon inte kan få frid i sitt eget hem, på sin egen gård. :cry:

Åh, stackars din gammelmånsa. Min gammelgubbe Måns hoppade på tre ben i en dag, sedan var han ute igen. Min dotter var vid grannarna igår och staplade ved, då såg hon hankatten där så han kanske håller sig hemma nu!

Avvakta några dagar med din gammelmånsa, det kanske bara är en tillfällig skada. Vad ska du göra med den andra katten? Jag menar om den skadat din lilla kisse så du kanske måste avliva, då är det ju inte så kul att ha den kvar på gården?

//millus

Grannen med haglet är på semester.......

Nej, jag kommer fånga honom och ev finns det några på en gård en dryg mil härifrån där jag kan släppa ut honom.
Inga katthem vill ta emot utan tycker jag ska kastrera och låta honom stanna, likaså sa dem om den förra marodören.

Men jag tänker så här, visst, jag lägger en tusenlapp på kastr + öron märk, och så är han likt förbannat en fighter....
Nej, så god är jag inte.

Det är 8 :nde gången hon får samma skada, 6 gånger av den förra katten, en gång av den jag har nu, förra sommaren.

Jag ger henne en vecka, och sedan måste det blir bättre, det brukar ta några dagar. Vet säger att de inget kan göra, utan jag måste avvakta. Hon äter bra och sover mest, men jag själv mår dåligt av att se henne sådan här.

Liknande trådar

Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 755
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 494
Senast: Breaktown
·
Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 689
Övr. Katt Hej. Inte varit aktiv på flera år men nu är jag helt rådvill och behöver hjälp så vänder mig hit i hopp om hjälp. Jag har alltid haft...
Svar
13
· Visningar
1 601
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama