Katt illamående och spydde, nu vill han inte äta!

josefijn

Trådstartare
Okej, i fredags spydde min lilla kisse på 6månader, och likaså på lördag. Jag tog bort all mat, och han var ganska hängig. På lördag kväll ville han heller inte äta. Söndag morgon och jag ringde jourveterinären, han spydde igen på morgonen :( Nu kom det bara gul galla.

Fick tid ganska sent på söndagen och åkte in med honom, hon hade inte möjlighet till röntgen så vi tog med ultraljud och hon hittade iget speciellt, något konstigt vid tarmarna så veterinären tyckte jag skulle åka till en veterinär som kan operera på måndagen. Han fick vattenlösning med salter i, och var betydligt piggare under kvällen/nu i morse.
Nu idag hade vi då veterinärtid nr 2, till en annan veterinär som är känd för att vara duktig att operera, om än lite speciell. Vi funderade om han hade ätit nått snöre eller liknande, och de kände han var skarp i buken, och hon ville skära upp. Han var kraftigt inflammerad i tjocktarmen samt i magslemhinnorna, men något annat hittade hon inte. Han är såklart fortfarande hängig och rör inte maten.

Nu min fråga, hur länge klarar sig en katt utan riktig föda? Han fick dropp idag, och vattenlösning igår, så han borde vara OK va? Han har inte spytt sen söndag morgon som tur är, men spottar/dregglar mycket och ser allmänt nere ut = antagligen illamående fortsättningsvis :/ Han går nu på antibiotika samt medicin mot slemhinnorna och smärtstillande. Tycker så synd om min lilla kisse som bara vänder bort huvudet mot all mat :(
 
Det kan snabbt bli allvarligt för en katt som inte äter. Äter de inte bör de tvångsmatas. Mata med en spruta med vatten och Hills a/d eller annan "dundermat". Katter som mår illa vill ofta inte ha den mat som serverats tidigare. Det är precis samma som för oss människor. Om vi ätit tacos strax innan vi får magsjuka så blir man ju inte supersugen på detta igen på ett tag framöver... Så mitt tips är att köpa hem någon ny mat som kisse kanske gillar.

Jag har själv haft en katt som fick fettlever pga matvägran. Vi lyckades häva det, men det var en del mediciner och tvångsmatning innan hon var på banan igen och började äta själv.
 
Vid akut tvångsmatning här hemma (vanlig matvägran menar jag nu! ej veterinärbesök, dropp och uppkastningar och ev. operation OBS!) och jag inte haft dundermat och vätskeersättning så har jag testat lite olika som snabb lösning innan djuraffären och apoteket besökts snarast möjligt för inköp av dundermat, gillade namnet @Marty :)

Sprutor brukar jag be om i kassan på apoteket/n så snart jag har ett nära mig.
(är kollad av veterinär så behöver ingen kapa tråden!)

Med tanke på medicinering och att katter absolut inte ska svälta precis som @Marty sa hade jag agerat direkt och inte väntat.
Fråga din veterinär om råd om du behöver, låter ju inte så bra om läget nu är samma fortfarande.

Steg 1 är att jag gör iordning vätskeersättning så det finns klart, druvsockerpulver är alltid hemma (går med tablett men lättare slippa mosa)

1 liter vatten
1 matsked druvsocker
1 tesked salt

(Jag gör dock på halva receptet hellre nytt fräscht tänker jag och blandar oftare, brukar koka vattnet men passa så det inte ges varmt, kyl i vattenbad eller ställ ut eller häll fram/tillbaka i glas/bytta för snabb avsvalning, diskbänk leder bort kyla är ett tips eller vispa tills fingrarna domnar om det är bråttom ordentligt)


Laktosfri crème fraich kletat på frambenen till slut tvättar ju katter sig och då förhoppningsvis kommer igång själv. Ha koll att det inte smetas av någonstans.

Rå äggula blandat med laktosfri grädde. (katter bör inte äta äggvitan dock googla om du behöver)

Rå äggula + köttfärs blandat finns en del som gillar, ratas här helt tyvärr.


Jaktinstinkten kan med hjälpa till att trigga igång matlusten här (OBS! kräsen frisk katt inte samma omständigheter) genom att den får jagas och det hoppas runt, men i ditt läge skulle jag inte låta katten göra av med mycket energi så detta rekommenderar jag dig inte i det här läget att driva för långt/hårt/länge.
Möjligtvis gömma maten under din hand, visa, gömma.

@josefijn jag ber om ursäkt om mitt svar verkar överdrivet tydligt men alltid någon annan som inte läser helt vilket jag dock givetvis tror att du gör som ts med tanke på ämnet.

Lycka till, håller tummar och tassar härifrån att han kryar på sig!
 
Vid akut tvångsmatning här hemma (vanlig matvägran menar jag nu! ej veterinärbesök, dropp och uppkastningar och ev. operation OBS!) och jag inte haft dundermat och vätskeersättning så har jag testat lite olika som snabb lösning innan djuraffären och apoteket besökts snarast möjligt för inköp av dundermat, gillade namnet @Marty :)

Sprutor brukar jag be om i kassan på apoteket/n så snart jag har ett nära mig.
(är kollad av veterinär så behöver ingen kapa tråden!)

Med tanke på medicinering och att katter absolut inte ska svälta precis som @Marty sa hade jag agerat direkt och inte väntat.
Fråga din veterinär om råd om du behöver, låter ju inte så bra om läget nu är samma fortfarande.

Steg 1 är att jag gör iordning vätskeersättning så det finns klart, druvsockerpulver är alltid hemma (går med tablett men lättare slippa mosa)

1 liter vatten
1 matsked druvsocker
1 tesked salt

(Jag gör dock på halva receptet hellre nytt fräscht tänker jag och blandar oftare, brukar koka vattnet men passa så det inte ges varmt, kyl i vattenbad eller ställ ut eller häll fram/tillbaka i glas/bytta för snabb avsvalning, diskbänk leder bort kyla är ett tips eller vispa tills fingrarna domnar om det är bråttom ordentligt)


Laktosfri crème fraich kletat på frambenen till slut tvättar ju katter sig och då förhoppningsvis kommer igång själv. Ha koll att det inte smetas av någonstans.

Rå äggula blandat med laktosfri grädde. (katter bör inte äta äggvitan dock googla om du behöver)

Rå äggula + köttfärs blandat finns en del som gillar, ratas här helt tyvärr.


Jaktinstinkten kan med hjälpa till att trigga igång matlusten här (OBS! kräsen frisk katt inte samma omständigheter) genom att den får jagas och det hoppas runt, men i ditt läge skulle jag inte låta katten göra av med mycket energi så detta rekommenderar jag dig inte i det här läget att driva för långt/hårt/länge.
Möjligtvis gömma maten under din hand, visa, gömma.

@josefijn jag ber om ursäkt om mitt svar verkar överdrivet tydligt men alltid någon annan som inte läser helt vilket jag dock givetvis tror att du gör som ts med tanke på ämnet.

Lycka till, håller tummar och tassar härifrån att han kryar på sig!

Tusen tack till både dig och Marty!
Morgonen efter kom kisse och väckte mig och sambon, superpigg och kurrande trots sin tratt på huvudet.. Förstår inte hur han lyckades ta sig upp för trappen och upp i sängen :) Tar av honom tratten och går till köket - och tror ni inte kattjäkeln sätter sig och äter!? Med god aptit dessutom!

Jag köpte vid veterinären Mills specialfoder så det var det han åt, nu ger jag både latz mjukmat han älskar samt mills torrfoder, och det går nog åt! Maten är som TUR är inget problem längre! Dock har han inte bajsat än.. Han fick ju i sig första maten igår morse, och ät inte så mycket igår (ville ge i små doser i början) När får jag börja oroa mig kring det? :/ Han hade lite avföring i tjocktarmen hos veterinären, men inte mycket.
 
Det kan snabbt bli allvarligt för en katt som inte äter. Äter de inte bör de tvångsmatas. Mata med en spruta med vatten och Hills a/d eller annan "dundermat". Katter som mår illa vill ofta inte ha den mat som serverats tidigare. Det är precis samma som för oss människor. Om vi ätit tacos strax innan vi får magsjuka så blir man ju inte supersugen på detta igen på ett tag framöver... Så mitt tips är att köpa hem någon ny mat som kisse kanske gillar.

Jag har själv haft en katt som fick fettlever pga matvägran. Vi lyckades häva det, men det var en del mediciner och tvångsmatning innan hon var på banan igen och började äta själv.
Tack! Kissen äter nu igen, just mills mat jag köpte hos veterinären :) Kolla gärna inlägget jag skrev som svar till hallonsaft! :)
 
@josefijn Hoppas att aptiten håller i sig, hejja hejja kisse!

Dem är bra lustiga små liven ibland kan man snubbla på sin egen skugga andra gånger löser de trappor med tratt men han ville väl upp och säga god morgon så är ju värt lite utmaning för att komma till er.

Med tanke på inflammation i tjocktarm och magslemhinnorna törs jag inte säga något om avföringen, jag är totalt befriad från att behövt lärt mig om det, tack och lov.
Du vet ju själv vad som är normalt för honom att utgå ifrån, går han på lådan flera gånger och försöker utan resultat så är det ju inte bra men sen har han ju gått på lite mat, medicinerna och nedsatt aktivitet osv. mycket som kan påverka och jag är alldeles för okunnig om det för att ens våga ge ett råd som kan bli helt fel.

Hoppas någon annan har bättre insikt i det men lita på din magkänsla och ring veterinären för rådgivning om hans avförings(o)vanor gör att du tycker det är dags att rådfråga, skulle inte tro att de är omöjliga eller blir förvånade över frågan direkt.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 162
Senast: WildHorse
·
Katthälsa Min katt åt mer än normalt och på seniorkollen den 6:e april så konstaterades överaktiv sköldkörtel via blodprov. Hon blev hängig av...
Svar
6
· Visningar
4 282
Senast: Elektron
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 476
Senast: Ela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp