katt i lägenhet

S

Skumbananen

Är det någon som har katt i lägenhet här? Hur stor är lägenheten? Luktar det? Hur fungerar det?

Jag ska flytta till lägenhet och jag vet inte hur jag ska klara mig utan katt. Tyvärr bor vi på tredje våningen så jag vet inte hur jag ska kunna få den att gå ut... Någon som har något tips?

Sv: katt i lägenhet

Vi har fyra katter i vår lägenhet (var inte riktigt meningen att de skulle bli så många) och det funkar kanon fint men de har ju iofs varit innekatter hela sitt liv. Lägenheten är på ca 90 kvm och det kan lukta precis när det varit på toa men annars inte. Så länge man har en bra kattsand och kan rekommendera en katttoa med lock och rensar noga så behöver det inte lukta.

Är din katt van att gå ut?? Du kanske kan lära h*n att gå i sele så kan du gå ut med kisse på promenad. Kanske det även kan vara så att katten accepterar att vara innekatt, en del katter gör det andra inte. Katter är väldigt anpassningsbara och vet flera som har i dagsläget innekatter som har levt som utekatter innan.

Hoppas det löser sig till det bästa!

Jag har innekatter på 85 kvm. Kan inte påstå att det luktar, ingen annan har sagt något heller (och jag brukar faktiskt fråga).

Jag bodde tidigare på 65 kvm med 3 katter och det var inga problem.

Tyvärr kan jag inte ta med mig mina älskade katter som jag har hos mamma, de blir tokiga om de inte får gå ut. Funderar på att ta en katt från ett katthem.

Det är en 48 kvm lägenhet.. när jag bodde i en 65a och jag tog hand om mina katter så luktade det enormt trots att vi har bra kattsand dessutom "huspotta", som var i mitt rum.:crazy:

Jag har två katter på 85 kvm, luktar ingenting (har kattlådan i badrummet som är stort och har bra ventilation). De har också en innätad balkong där de får hålla till, Dimma går dock bara ut när det är riktigt bra väder. :p

Jag har en kisse på andra våningen i en 65kvm stor lägenhet. Funkar jättebra! Bär honom upp & ner i trapphuset (mest för att ingen ska kunna klaga) och han går ute på dagarna.. Inga konstiga lukter och mina grannar visste inte om att jag hade katt förrän jag talade om det och först då blev det lite pip. Men sedan tanterna själva sett att jag bär honom har det vart tyst!

Så självklart kan du ha katt i lägenhet!

Jag har tre katter i lägenhet. Nu bor vi på 71 kvm, men har bott på både 25 och 65 utan några som helst problem. Bara man sköter rengöringen av kattlådorna så luktar det ingenting.

Jag har två innekatter i en etta på 43 kvm. Har balkong som ska nätas in när vädret blir lite bättre. Det kan lukta lite från lådan när de precis har varit där, men inte annars. Har man låda med tak som man städar ordentligt är det inga problem alls.

Ja, det är ju det alternativet lutar mot. Att släppa ut den när jag går och ropa när jag kommer hem. (Kommer ju plugga så jag är ju inte borta hela dagar oftast).

Jag och min katt bor på 25 kvm. Det kan lukta lite precis när hon har bajsat men hon har lådan i badrummet och jag städar minst en gång om dagen i den så det luktar inget i själva lgh.

Jag har två katter på 37kvadrat. Inte optimalt, men båda katterna har alltid varit innekatter. Den ena som är en chinchillaperser är nog världens mest perfekta innekatt, jättelugn och märks knappt! Den andra är en vanlig bondkatt som jag räddat från stallet och han kan vara lite påfrestande när han får sina ryck.

Tycker dock inte att lukten är så farlig, har låda med lock och rensar två ggr/dag. Dock kan jag bli tokig på Knut som drar ut hur mycket grus som helst i badrummet...

Har en katt i min lgh på ca 45kvm och det funkar jättebra. Se till att mocka lådan ofta, så lär det inte lukta. Och glöm inte leksaker, klös- och klättermöbler så katten kan aktiveras.

Jag har 3 vuxna katter på 52 kvm. Förra året fanns det 5 kattungar här med och aldrig att det luktade. Jag har bara 1 låda till katterna, när ungarna var här hade vi 2. Men det luktade aldrig då heller. Du får väl välja rätt sand till dina katter. Jag har bytt flera gånger innan jag hittade för mig det perfekta. Jag bor i alla fall på 3 dje våningen, men har balkong. Så den har vi nätat in, så där vistas dom ibland. De båda honorna mest, hanen är inte så intresserad.

Jag och min kille bor med våra två kattungar i en etta på 45 kvm. Rensar kattlådan en gång/dag (när de blir större funderar vi på att gå upp till 2 ggr/dag) och det luktar bara när de precis varit där. Vi har lådan i hallen eftersom badrummet är så litet, så skulle det lukta skulle det kännas.
Vi har neutral kattsand, inte med parfymer eller så.
Köp en trevlig klätterpelare och leksaker så de/n kan aktivera sig bra, så är det inga problem. Och håll rent i lådan precis som vanligt. Hoppas det löser sig bra för er!

Jag har två katter i min lägenhet. Bodde tidigare i en etta på 27 kvm och det funkade bara fint.
Luktar ingenting, men jag är noga med att rensa lådan flera ggr per dag och kastar påsarna direkt sen

Nirak

Vi bor på tredje våningen mitt i stan med 4 innekatter. Lägenheten är på 53 kvadrat.
Luktar inte nämnvärt, kan ju iofs lukta på toaletten där vi har kattlådorna.

*kl*
Har 2 katter på 66 kvm, inga problem. Ytan beror väl mest på ras/behov. Dom flesta raserna går att ha på små ytor om man bygger uppåt istället. Min ras är markbunden och jag tycker att för den är springytorna viktigast.

Jag och sambon har två innekatter i en tvåa på 64 kvadrat. Funkar hur bra som helst. Det var lite jobbigt när Ester var ensam och började bli lätt uttråkad dock. Då skaffade vi Oskar. Sen dess har dem haft att göra ordentligt. Inga uttråkade katter här inte och de trivs hyvens. :)

Det är lite krångligt på sommaren när det är varmt och man vill vädra. Men det funkar. Man hittar sina lösningar liksom.

Vi har två lådor eftersom Ester inte går med på att vi bara har en. Vi har hittat en kattsand som funkar perfekt så det luktar inget heller så länge man ser till att "mocka" rent varje dag.

Klart det blir jobbigt med kattpäls hit och dit. Det märks mer av att katterna fäller när man har innekatt. Men det och det med fönster/balkong är det enda jag kan komma på som är negativt med vår kattsituation.

Något som är jättebra med innekatter med är ju att man slipper oroa sig för vad som kan hända med dem utomhus.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar...
Svar
19
· Visningar
1 060
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: gammalek
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
827
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
587
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama