Katt = ensamdjur ?

Flipp

Trådstartare
Är det så att (de flesta) katter trivs bäst med att vara ensamma, utan några kattkompisar? Självklart är det olika från katt till katt, men över lag. Vi har två stycken kastrerade honkatter från samma kull och dom verkar trivas bra med att ha sällskap, sover & leker ihop & tvättar varandra. Men vi har haft problem med att den ena av dom kissar på olämpliga ställen (har skrivit trådar om det förut) och min moster sa att det kan vara så att katterna har nån sorts inbördes "strid". Vi har funderat på att dela på dom under en "provperiod" och se hur det fungerar. Men jag tycker att det verkar tråkigt för katten & vara ensam, ingen annan katt & leka med och sådär;) Men katter kanske inte har så stort behov av att umgås med andra katter utan trivs lika bra själva?

Sv: Katt = ensamdjur ?

Har inte märkt av några inbördes problem mellan mina katter någonsin.. Har inte haft problem med att dom skvätter inne eller så.. Har just ny en 3-årig hona en 1-årig hankatt och en 5-månaders kattunge + 5 nyfödda kattungar.. Funkar bra med allihopa :) Dom myser i hop ibland och är på skilda håll i huset ibland.

Jag tycker det snarare verkar tvärtom, att de flesta katter faktist uppskattar en kattkompis. Katter brukar kunna fungera bra och trivas väl i små grupper (2-4 st).

Katter trivs bäst i sällskap av andra katter.. :love: Jag har tre å dom är bästa vänner..

Jag har alltid upplevt att dom katter jag har haft uppskattat varandras sällskap.
Sen finns det katter som kanske har levt själva i halva sitt liv och då kan ha svårt att acceptera en nykomling

Katter behöver inte kompisar såsom t ex hästar, men trivs ofta mycket bra tillsammans.

Jag har bara haft en katt ensam, och han blev en mycket gladare och trevligare katt när han fick någon att brottas och sova med :) Det märktes inte så värst mycket att han mådde illa av att vara ensam, men han blev så fin efter Pipen kom och de började få gå ute, både i psyket och i kroppen, så jag tvivlar inte på att katter mår jättebra av att ha kompisar.
Just nu har jag tre, den lilla är bara 12 veckor (kom hem igår) och såsom hon blev bemött så tror jag att det kommer gå jättebra med dem ihop :love:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 749
R
Övr. Katt Har en honkatt som bara är 5 månader. Hon är innekatt just nu i en stor villa. Tanken är att hon ska få gå ut om några månader, (kommer... 10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 834
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej, För några månader sedan hämtade jag hem två katter som nu är 1,5 och 2 år gamla och sades vara turkiska angorakatter (syskon från... 2
Svar
23
· Visningar
3 651
Senast: Devinie
·
Övr. Katt I februari blev vi tvungna att ta bort ena katten akut. Kvar blev min kisse som fyller 15 i år, hon har aldrig varit ensamkatt (överlevt...
Svar
8
· Visningar
1 152
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka