Katt attackerar kompis på dass.

Status
Stängd för vidare inlägg.

sows

Trådstartare
Hej alla kattvänner!

Jag har haft lite problem med bajsande hos min ena hankatt (kastrerad). Vi trodde först att "svarten" var sjuk och tog honom till veterinären, där han blev noggrant undersökt. Var inget fel på honom. Vi köpte Feliway, bytte sand, bytte mat. Blev något bättre. Men nu för ett par veckor sedan har vi observerat hans toabesök. Och Varje gång han ska sätta sig så kommer kompisen och attackerar honom. Biter honom i huvudet, slår honom osv. Jag har stängt in svarten i rummet där vi har lådorna, när han har visat att han vill gå på toaletten. Och då har han fått göra sina behov. Och han har inte bajsat någon annanstans sedan vi började skingra dom. Nu har vi även börjat hålla dörrarna öppna, men inte tillåtit grå att gå in i rummet när svarten ska göra sina behov.

Men varför gör katter så? attackerar den andre när han ska på dass? Vi har ju två lådor. Och grå vill ju inte ens gå på dass, utan gör det bara för att jävlas verkar det som.

Hjälp.

Sv: Katt attackerar kompis på dass.

Vad intressant. Så gör min ena också. Hanen hoppar på honan.
Jag har inget svar på varför men det var intressant att det finns andra som gör så.
Nu efter snart 3 år tillsammans så har han lugnat sig något men ibland springer han dit så fort han hör att hon är och tassar i kattsanden.
Jag har fått stänga in dom i vart sitt rum när jag är borta eller så är han ute och hon inne.
Men det är ganska besvärligt att han ska hålla på så. I flera år var dom riktigt osams pga av detta och hon har fortfarande svårt att lita på honom även om det nu är bra mycket mer harmoniskt.

Vilken taskigt katt!

Möjligtvis kan Svarten få lite lugn o ro i en låda med huv och lucka. Då borde han i alla fall få vara i fred när han är inne i lådan. Dock kan han kanske bli attackerad när han lämnar den. Ha tre lådor och sprid ut dem så gott det går i hemmet så kanske det blir bättre.

Tyvärr finns också en risk att det blir värre med huvlåda, skulle jag säga. Den mobbade katten riskerar känna sig ännu mer instängd och ser ingen flyktväg från angriparen. Så öppet som möjligt kring lådan så att han hela tiden ser angriparen kan lika gärna vara den bättre lösningen.

TS: kiss och ffa bajs handlar om revir. En dominant katt är sällan lika noga med att gräva över bajset som en undergiven katt är, t ex. Jag tror alltså att dina katter slåss om revir - angriparen ger sig på den mobbade katten när han uppfattar att han försöker markera revir.

Fler lådor i olika rum kan möjligen underlätta för den stackars mobbade katten att få gå på lådan i fred. Men i övrigt vågar jag inte råda dig, jag har extremt dålig erfarenhet av osämja mellan katter:(

Vi har lådor med huv. Och det spelar ingen roll om vi tar av huven eller har den på. Grå tar sig in i lådan och boxas och biter och dummar sig även om det är en lucka in till lådan.
Det är fortfarande samma principer. Vi får väl prova en låda till, dock tvekar jag på bättring då grå dummar sig hela tiden. När svart ska klösa, äta, gå och sova.
Sedan tycker jag allmänt att det har blivit ovanligt mycket bråk mellan dom det senaste. dock inget allvarligt. Bara låter mycket.

Jag tror också att det är en dominanslek. Och hur sjutton ska jag få pli på grå? han är bara dum, och jag blir ledsen när jag ser svarten springa för livet. Dumma, dumma grå.

Jag tycker snarare det har blivit värre med feliway. Grå började mobba svarten märkbart när jag hade haft inne feliwayen någon vecka.

Det är konstigt, de var ju bästa vänner från 12 veckors ålder och nu efter 2 år har de blivit rivaler.
Båda är ju kastrerade och har aldrig visat större tecken på revir.

Det enda som grå har gjort enda sen han kom till oss är att jaga bort svart från vår säng när vi ska sova, det är det enda.

Vad ska man göra? :/

Du är inne lite på rätt spår. Katter blir vad man kan kalla socialt mogna vid 2-4 års ålder och det är när katter har uppnått denna ålder som problem i relationen dem emellan brukar uppstå. Det upplevs från ägarens håll ofta som att aggressionen kommer från ingenstans. Katterna har funkat bra ihop tidigare, men "helt plötsligt" skär det sig.

Man löser det bäst genom att separera katterna och gradvis försöka få ihop dem igen. En nätdörr mellan katterna räcker oftast och så försöker man att utfodra dem så nära varandra som möjligt (om någon av dem inte vill äta indikerar det osäkerhet och man bör öka avståndet mellan skålarna). När katterna kan äta samtidigt på varsin sida av nätdörren kan man börja släppa ihop dem korta stunder. Inga aggressiva utspel ska tolereras!

Det är viktigt att man inte låter dem vara ensamma tillsammans så länge någon av dem uppvisar aggression. Det är även viktigt att man ser till att de har god resurstillgång (flera vattenskålar, flera lådor, flera viloplatser osv.).

Men ska man verkligen behöva göra så? Är det inte lite som att börja om på ruta ett då?

Kommer det att bli bättre oavsett om jag stänger in dom mellan varandra eller inte? Har liksom ingen möjlighet att sätta upp nät någonstans här hemma.

Grå visar inga tecken på aggression annat än när han börjar bråka med svart. Dock är det ju bara sura miner och lite surt mjauande. De hoppar på varandra och sedan går de sin väg båda två. Det är liksom inte jättedramatiskt.

Finns det inga andra åtgärder jag kan göra utöver nät?
Jag ska åka och köpa en till låda idag och ställa den där svarten brukar bajsa.

Det finns redan gott om vattenskålar och sovplatser. Det har jag redan tänkt på :)

Men ska man verkligen behöva göra så? Är det inte lite som att börja om på ruta ett då?

Det är det som är lite av poängen, att börja om. Just nu har de inte en bra relation till varandra och den kommer antagligen inte bli bättre av sig själv.

Kommer det att bli bättre oavsett om jag stänger in dom mellan varandra eller inte? Har liksom ingen möjlighet att sätta upp nät någonstans här hemma.

Antagligen inte, men ingenting är omöjligt. Det kan komma att bli värre om de går och bygger upp frustration.

Grå visar inga tecken på aggression annat än när han börjar bråka med svart. Dock är det ju bara sura miner och lite surt mjauande. De hoppar på varandra och sedan går de sin väg båda två. Det är liksom inte jättedramatiskt.

Vilket är fullt tillräckligt för att de båda ska gå och stressa upp sig. Risken är såklart störst för den som blir påhoppad och långvarig social stress orsakar inte sällan cystit.

Stänga in dem i olika rum när du inte är hemma och bara ha dem tillsammans under uppsikt. Det är jätteviktigt att aggressiva utfall förebyggs.

Jag får helt enkelt ta och prova. Jag har tagit av huven på den ena lådan, köpt en ny.
Jag får fortsätta som jag gör när jag är hemma. markera för grå att hålla sig borta när svarten går på dass. grå lyssnar ganska bra på mina "kommandon". Och hittills har ju det fungerat. Hur gör man under natten då? De sover ju hos oss båda två, fast svarten ligger på fönsterbrädan och grå ligger i sängen och sover.

Det kanske var det som funkade för mina katter. Bodde på mina föräldrars gård över sommaren och hanen bodde med mig i stugan och tant bodde med mina föräldrar inne i huset och så var dom ute. Dom delade gård men inte hus.
För sen när vi flyttade och dom skulle bo ihop igen så funkade det mycket bättre igen.

Tyvärr finns också en risk att det blir värre med huvlåda, skulle jag säga. Den mobbade katten riskerar känna sig ännu mer instängd och ser ingen flyktväg från angriparen. Så öppet som möjligt kring lådan så att han hela tiden ser angriparen kan lika gärna vara den bättre lösningen.

TS: kiss och ffa bajs handlar om revir. En dominant katt är sällan lika noga med att gräva över bajset som en undergiven katt är, t ex. Jag tror alltså att dina katter slåss om revir - angriparen ger sig på den mobbade katten när han uppfattar att han försöker markera revir.

Fler lådor i olika rum kan möjligen underlätta för den stackars mobbade katten att få gå på lådan i fred. Men i övrigt vågar jag inte råda dig, jag har extremt dålig erfarenhet av osämja mellan katter:(

För min vart det värre med huv över toan. Då gick hon och gjorde på golvet istället som aldrig annars gjort.

Med mina katter är det så att den som blir påhoppad är den som inte gräver över. Den andre brukar gå dit och kraffsa och kraffsa efteråt och verkar tycka att hon är väldigt ohyfsad.
Är inte det lite bakvänt då?

Det är snarare så att svarten är duktig på att gräva över medans grå slarvar.

Vi får prova alla tips och se om det blir bättre. Jag hoppas på det. Jag vet inte vad man ska göra annars om det inte fungerar.. :/

Nejdå, det behöver inte vara bakvänt. Lådan, matplatsen och sovplatserna är klassiska ställen för revirbråk.

Sols tips är väldigt bra, sows. Att dina katter börjar bråka efter några år är inte konstigt. Mina två kullbröder var sams i åtta år innan det skar sig. Fast förmodligen hade det börjat tidigare, jag tog det bara inte på allvar först utan tolkade det som lek och bus.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 595
Senast: Bapelsin
·
Övr. Katt Hej! Jag har lite akut tagit emot en kastrerad hankatt av en kompis vars dotter har blivit allergisk. Han är jättekelig och snäll och...
Svar
6
· Visningar
1 502
Senast: sten
·
Katthälsa Nu har det gått en tid sedan jag skrev min förra tråd (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=15657553#post15657553) där jag...
Svar
7
· Visningar
1 750
Senast: sows
·
Katthälsa Jag har ett problem nu som jag undrar hur ni skulle resonera med. Jag har två katter som vi kan kalla den vita och den svarta. De har...
Svar
14
· Visningar
4 014
Senast: Mula
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!