Katastroflågt protein - vad göra?

Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

Tycker att du ger förlite grovfoder, 1.5 kg ts/100 kg häst i grovfoder är ju minimum. Nu ger du ju även ensilage vad har du för torrsubstans i det?

Vetekli hjälper till att höja forsforn balnsen.

Mitt förslag:

Höj grovfoder, och ge soja vetekli för att få rätt på proteinet.

Skall ge dig vår foderstat från i fjol då vårt hö hade 24 smp och 7.2 mj.

Siffrona är cirka då jag inte riktigt kommer ihåg.

Valack 600 kg lätt träning

10 kg hö, 1,5 kg havre, 0,3 kg befor, 0,3 soja, 0,7 vetekli.
+ halmbädd.

Det blev en mj/smp balans på 5,69 kvot och Ca/p kvot på 1,4

Dessa siffror kanske kan hjälpa dig.
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

Jepp Inte_Ung, det var urbota klantigt uttryckt av mig. :o

Menade att med grovfoder + lucern så blir kanske Ca-halten såpass hög att det passar med fosfor från vetekli eller soja. Tack för rättelsen.
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

life skrev:
1.5 kg ts/100 kg häst i grovfoder är ju minimum.

Nej, MINIMUM är 1 kg ts/100 kg häst. Rekommenderat är något helt annat.
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

*lånar svarsknapp*

Men alla har väl hört talas om myten att hästar som står på halm blir bukiga?!?

Min teori är att de aktuella hästarna har proteinbrist. Bukigheten beror alltså inte på halmen i sig utan på att Smrp/MJ-kvoten blir för låg om hästen äter mycket halm.

mvh Jessica
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

Vid överskott av energi, så blir hästen fet.
Om hästen får det protein som den behöver och kvoten mellan protein och energi blir för låg, så medför det automatiskt att energin blir för hög.

Och denna häst hade ju tydligen redan problem med övervikt, vilket gör att den snarare borde stå på en foderstat med hög kvot och något mindre mängd energi än behovet.

Man kan inte heller motionera bort en sådan övervikt med bra resultat, då även arbete behöver mera protein.

Hur man än vänder sig, så har man ändan där bak.
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

Om det handlar om min häst, så har han varit överviktig bla beroende på alltför högt protein i höet. - Som omvandlats till fett - och det har varit en belastning på njurar... och han har varit slö och tund och ovillig att rida....

Därför bantning och mer kraftfoder så att viljan fått lite hjälp på traven. Men Halmen har fått vara med för att inte grovfoder/fiberdelen ska bli för låg.

Hästen har svarat strålande på behandlingen och mår idag toppen! Mycket energi och framåtbjudning, bra i magen.

MEN - när vi nu äntligen får analysen visar den ett så lågt proteinvärde att jag får problem med att göra en vettig foderstat för fortsättningen - jag vill ju inte banta honom mer.... Och om man tränar måste man ju ha byggstenarna till muskler. Men att lägga på ett kg soja bara för att hästen får lite halmfibrer - det verkar inte riktigt riktigt. Man måste ju titta på totalen också!!!Om man lägger på 8 hg soja som xx föreslår blir ju protein totalen 50% för hög.../T_B
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

Antar att det är jag som är xx och jag anser inte att man ska lägga till 800 gr soja. Jag använde det som illustration till mina åsikter.

Men ang om halmen bör räknas med eller inte så får ju det vara upp till var och en. Vill du inte räkna med den så behöver du ju inte, men det kan ju vara en tanke att ha kvar i bakhuvudet om hästen blir bukig. Då är det ju lätt åtgärdat genom att man höjer kvoten.

Testa och se hur just din häst svarar på att 2 kg halm läggs till på en redan balanserad foderstat, så vet du ju hur du ska göra kommande år.

mvh Jessica
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

true_blue skrev:
Om det handlar om min häst, så har han varit överviktig bla beroende på alltför högt protein i höet. - Som omvandlats till fett - och det har varit en belastning på njurar... och han har varit slö och tund och ovillig att rida....

Därför bantning och mer kraftfoder så att viljan fått lite hjälp på traven. Men Halmen har fått vara med för att inte grovfoder/fiberdelen ska bli för låg.

Måste bara fråga HUR högt protein det var i höt om du ger mer kraftfoder där kvoten ligger på 9-10 och trodde du fick mindre protein av det (om du nu inte gav Krafft Ponny).
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

true_blue skrev:
Om det handlar om min häst, så har han varit överviktig bla beroende på alltför högt protein i höet. - Som omvandlats till fett - och det har varit en belastning på njurar... och han har varit slö och tund och ovillig att rida....

Därför bantning och mer kraftfoder så att viljan fått lite hjälp på traven. Men Halmen har fått vara med för att inte grovfoder/fiberdelen ska bli för låg.
Det hade väl i det läget varit lämpligare att balansera upp överflödet av protein med halm än att tillsätta mera protein med kraftfoder.
Och så hade du kunnat sparat på det proteinrika höet och haft det som tillskott till det proteinfattiga som du har nu.

Energivärdet i höets protein räknas dessutom med i analysen.
Den kommer liksom inte ovanpå det MJ som står på papperet.

Fet, slö, tung och ovillig verkar snarare vara för mycket energi i förhållande till proteinet.
Hur mycket halm satte han i sig då?
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

"Måste bara fråga HUR högt protein det var i höt om du ger mer kraftfoder där kvoten ligger på 9-10 och trodde du fick mindre protein av det (om du nu inte gav Krafft Ponny)."

Det var i gamla stallet - förra höet - 88smrp

och jag gav lite krafft Ponny på inrådan av foderrådgivare. + halm då också.
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

"Det hade väl i det läget varit lämpligare att balansera upp överflödet av protein med halm än att tillsätta mera protein med kraftfoder.
Och så hade du kunnat sparat på det proteinrika höet och haft det som tillskott till det proteinfattiga som du har nu."

Byte av stall och foderleverantör, så det gick inte att spara....
Och jag tillsatte INTE mer protein, tog bort hö, erstte med halm och gav Krafft Ponny...

Men idag i ett annat stall med annat hö med andra värden har jag lyckats banta ner hästen så att han mår BRA! Pigg glag och frisk, men nu gäller det att hitta en balans - inte fortsätta bantningen. Då får jag problem eftersom proteinet är så lågt. Om man lägger på Ha blir kalk forfor fel, plus att han blir mycket pigg (för pigg) av mycket havre.

"Energivärdet i höets protein räknas dessutom med i analysen.
Den kommer liksom inte ovanpå det MJ som står på papperet."
Naturligtvis - jag har inte trott något annat! Men förbränningen sker på olika sätt med olika näringsämnen....

Fet, slö, tung och ovillig verkar snarare vara för mycket energi i förhållande till proteinet.

Foderrådgivaren sa faktiskt tvärtom. - för mycket protein, blir mycket slaggprodukter som belastar organismen och gör hästen trött.

Hur mycket halm satte han i sig då? - Han har fått ca två kg halm per dag för att få i sig tillräckligt med grovfoder/fibrer.
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

Det går inte att komma ifrån att en foderstat med mycket grovfoder ffa om det är grovt ger större volym i matsmältningsapparaten.
Man får knappast vinthundsutseende på en häst som äter mkt grovfoder.
PL
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

Prova att köra denna foderstat genom Hippocampus.

6kg ensilage
2kg hö (gissa värdet på 40g protein och 8MJ, Ca=2,0 0ch Ph=1,6)
2kg halm, då hästen äter vetehalmen, så är det ju okej. Jag skulle givit havrehalm.
2kg luzern smbpr = 122g och 7,1MJ Ca=9,7 Ph= 2,7
1kg havre och så mycket korn som idag (det stod i kg havre men du menade 1kg eller hur)

Det borde bli ganska så bra, mycket grovfoder blir det.
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

Nej, det är sant. Är personligen inte ute efter vinthundsutseende utan fodrar hellre på om jag ser tendenser till det.

Syftar snarare på att hysterin mot halm ofta är överdriven och beror enligt mig oftare på felaktig Srmp/MJ-kvot än på halmen i sig.

mvh Jessica
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

Lite intresserad av att höra vad ni tror min häst skulle funka på för foderstat. Liten stor häst, rids ganska hårt dagligen (har haft viloperioder pga skador o dyl senaste tiden dock). Står med samma hösilage, men fodrar varken med hö eller halm.
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

Hur ser grovfoderanalysen och nuvarande foderstat ut?

mvh Jessica
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

Samma hösilage som True_Blue, så det är samma värden på det.

2 kg havre
1 kg Fibergi Elit
1 kg Racing Balance
0,5 kg Krafft Protein
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

Men hur mycket silage äter hästen?

Vad innehåller Racing Balance?

Äter hästen halm?

Hur mycket väger hästen?

mvh Jessica
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

8 kg hösilage

Protein 20%
Oil 7%
Fibre 3.5%
Ash 11%
Vitamin A 35,000iu/kg
Vitamin D3 3,750/kg
Vitamin E 900iu/kg

Nej (funderar dock på att ge henne något kg om dagen som sysselsättning, men är jävligt osäker på om hon ens kommer röra det)

Har ingen vikt, men hon är 1.58 i mkh o ser ut såhär; i somras när hon gick på bete
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en dressyrhäst som upprepade gånger har haft problem med inflamation i en led och självklart vill jag göra allt för att förebygga...
2
Svar
23
· Visningar
2 375
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 953
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Har två pojkar i stallet som jag behöver få upp i vikt..( en 4 åring hbl och en 10 årig lusitano) Det är dom ända som får hö i stallet...
2
Svar
26
· Visningar
4 682
Senast: rebeckasff
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp