Katastroflågt protein - vad göra?

true_blue

Trådstartare
Har ännu inte (!) fått hela analysen, men energi på 9 och protein på 19 på hösilaget.

Hästen ifråga ca 600 kg halvblod, 8 år, har stått på bantning pga av tidigare bondens hö = 88 i protein, och en rasthage med alltför mycket gräs.

Nu får han 6 kg hösilage
2 kg hö - som vi inte får analys på....
och vetehalm - som han äter upp det mesta av.

Kraftfoder i kg havre och 0.25 korn fördelat på tre mål.

100 gram hippo alfa mineral plus....

Han har nu bantat ner sig så pass att det börjar bli dags att anpassa en foderstat där han ligger still i vikt och kan bygga lite nya muskler tom!

Jag har snabbkollat på freefarm och då behövs 0,5 kg soja eller 3 kg havre + 0,1 soja - men då går ca-p åt fanders. Med lite betfor istället blir det bättre, men inte bra. Vill dessutom inte ge mer havre än hjärnan tål! Han blir het och tokig.... Goda råd? Jag känner mig rätt rådlös, utom att försöka på tag på en foderrådgivare på Krafft när jag äntligen får alla värden.....- mvh/T_B
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

Du kan inte byta höet med de dåliga värdena? Är hösilaget det bra från bonden, och kommer du att kunna ha kvar det?

Om du vill ha mera Ca i foderstaten så är väl lucern eller vetekli att tänka på, kanske tillsammans med soja?
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

Nej det är hösilaget som har lågt protein - men ändå rätt mycket energi! Så problemet blir att balansera upp det hela.... Lusern - hmm ska kolla./T_B
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

jag har dåligt protein värde i min hästs hö också. Kompenserat upp det med maxgiva på soja plus luzern och kli. Det slutar på något mer i MJ än vad jag tänkt mig men jag vet inte vad man ska göra annars. Längtar till sommaren och nästa års höskörd som måste bli mycket bättre.
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

Vad händer om du istället för havre/korn ger 1 kg lucern och 0,75 kg krafft protein?

Eller 2 kg lucern och 0,3-0,4 kg soja?
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

true_blue skrev:
Har ännu inte (!) fått hela analysen, men energi på 9 och protein på 19 på hösilaget.

Hästen ifråga ca 600 kg halvblod, 8 år, har stått på bantning pga av tidigare bondens hö = 88 i protein, och en rasthage med alltför mycket gräs.

Nu får han 6 kg hösilage
2 kg hö - som vi inte får analys på....
och vetehalm - som han äter upp det mesta av.

Kraftfoder i kg havre och 0.25 korn fördelat på tre mål.

100 gram hippo alfa mineral plus....

Han har nu bantat ner sig så pass att det börjar bli dags att anpassa en foderstat där han ligger still i vikt och kan bygga lite nya muskler tom!

Jag har snabbkollat på freefarm och då behövs 0,5 kg soja eller 3 kg havre + 0,1 soja - men då går ca-p åt fanders. Med lite betfor istället blir det bättre, men inte bra. Vill dessutom inte ge mer havre än hjärnan tål! Han blir het och tokig.... Goda råd? Jag känner mig rätt rådlös, utom att försöka på tag på en foderrådgivare på Krafft när jag äntligen får alla värden.....- mvh/T_B

0,5 kg soja räcker inte för att balansera upp foderstaten, speciellt inte om hästen äter halm också.

Det behövs 850 gr soja för att balansera upp foderstaten om den består av 6 kg silage, 2 kg hö (gissade värden 7 MJ o 30 Smrp) och 1 kg halm. Äter hästen 2 kg halm så behövs det 1 kg soja.

Förslag

5,5 kg silage
2 kg hö (gissade värden 7 MJ o 30 Smrp)
1 kg halm
750 gr Krafft Pluss Grön
500 gr soja
500 gr vetekli

MJ 97
Smrp/MJ 6,05

Fast det är klart, vetekliet är ju en ren chansning om det finns gott om fosfor i grovfodret. Kanske 600 gr soja skulle vara bättre.

MJ 93
Smrp/MJ 6,06

mvh Jessica
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

Det där med halmens förhållande till sojan har jag aldrig hört förut. Kan du förklara? Jag trodde att halmen var i princip 100% fibertillskott, och att det inte var något problem att ge fri tillgång?/T_B
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

Halmen innehåller några MJ, och det påverkar ju kvoten.
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

Halmen sänker kvoten i den totala foderstaten.

Räkneex

Om man har en foderstat som ger 100 MJ och 600 gr Smrp så får man ju en Smrp/MJ-kvot på 6 (600/100). Lägger man till 2 kg halm, som innehåller 3-6 MJ/kg och 0 gr Smrp/kg så får man ju istället 106-112 MJ och 600 gr Smrp, vilket ger en Smrp/MJ-kvot på mellan 5,66 (600/106) och 5,36 (600/112).

mvh Jessica
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

Om en häst står på halmbädd då? Ska man stoppa i den 10 kg soja? Jag har nog svårt att köpa det där.../T_B
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

true_blue skrev:
Om en häst står på halmbädd då? Ska man stoppa i den 10 kg soja? Jag har nog svårt att köpa det där.../T_B

Ehm, hur mycket halm tror du hästen proppar i sig egentligen?
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

true_blue skrev:
Om en häst står på halmbädd då? Ska man stoppa i den 10 kg soja? Jag har nog svårt att köpa det där.../T_B

Det är väl upp till dig!!!

Många hästar som står på halmbädd, och får tillräckligt med strå i övriga foderstaten petar i sig högst 0,5 - 1 kg halm och det är ju inga problem.

mvh Jessica
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

true_blue skrev:
Om en häst står på halmbädd då? Ska man stoppa i den 10 kg soja? Jag har nog svårt att köpa det där.../T_B
Om den äter så mycket halm, så är det läge att ställa hästen på spånbädd.

Jag har mina hästar på spån och ger till det en upmätt mängd havrehalm.
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

ang skrev:
Om du vill ha mera Ca i foderstaten så är väl lucern eller vetekli att tänka på, kanske tillsammans med soja?
Vetekli innehåller mycket fosfor, så nu blev det väl ändå fel?

Betfor och luzern är fulla med kalk.
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

Jag har torvbädd och ger två kg halm per dag. Det äter han upp nästan helt. Det jag har svårt att tro på är att man skulle behöva lägga på så kopiöst med soja bara för halmens skull, då skulle väl alla hästar som står på halm på dåligt för att de får för lite protein? - Eller? Har jag missuppfattat alltihop?

Och jag frågar inte efter vilken bädd jag ska ha utan hur foder skall räknas - mvh/T_B
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

2kg halm ger ca 8MJ, det måste balanseras upp med minst 40g smbpr från något annat fodermedel.
Jag tycker personligen bäst om att lägga 1kg lusern till 2 kg havrehalm.
Vilket ger dels 3kg grovfoder och dels 16MJ och 122g smbpr, en kvot på 7,6.

Om man använder halm som strömedel, så påverkar det ju foderstaten, varför man bör diskutera även vilket strö som används när man diskuterar maten.

Är bädden 100% halm, så är den ju en stor hög med foder.
Och om hästarna äter mycket av ströhalmen, så är risken för en fet häst med proteinbrist överhängande.
Nu så brukar de flesta hästar ha fullt upp med att få i sig sitt hö, så därför är inte problemet så stort.
Men du skrev om vetehalm som din häst åt upp det mesta av.
Och eftersom vetehalm oftast används som strö, så tog jag för givet att han satte i sig runt en bal på 8kg.
Som foder används oftast havrehalm, då hästarna gillar bättre att äta den.
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

Men varför "måste" halmen balanseras upp av protein? Jag vill bara att han ska ha halmen för att ha något att plocka med eftersom han äter upp sin vanliga mat snabbt och behöver mer fibrer.

Trodde att det fanns mer protein i hösilaget iofs - men jag skulle hellre se det som att man kompenserar bristen i hö med soja eller dyl - halmen är "bara" för sysselsättning och fibrer./T_B
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

Hästens proteinbehov ökar inte för att han äter av sin halm. Det viktiga är att han får i sig sitt minimibehov av protein – i storleksordningen 60gram per 100 kg samt tillägg för arbete.
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

Tack HelenaHandberg, det är precis så som jag ser det.... - Har du något bra förslag på hur man lämpligtvis får upp proteinet i foderstaten?mvh/T_B
 
Sv: Katastroflågt protein - vad göra?

Det kan ju bero på hur man ser det. Om halmen utgör någorlunda stor del av hästens energiitag o detta är balanserat måste man ju kompensera för halmens låga proteininnehåll.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en dressyrhäst som upprepade gånger har haft problem med inflamation i en led och självklart vill jag göra allt för att förebygga...
2
Svar
23
· Visningar
2 375
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 953
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Har två pojkar i stallet som jag behöver få upp i vikt..( en 4 åring hbl och en 10 årig lusitano) Det är dom ända som får hö i stallet...
2
Svar
26
· Visningar
4 682
Senast: rebeckasff
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp