Katastrofhö!

Haukur

Trådstartare
Fick analysen på hösilaget idag och fan, jag vet itne vad jag ska ta mig till:confused:

TS: 60%
Smrp: 68 g/kg foder
Energi: 6,3 g/kg foder

mineralerna ser dock ok ut.

Problemet är att jag har hästen inackorderad så det går inte att byta grovfoder och det kommer bli rätt rejäla problem att få dit ett till (ex halm).
Det är islandshästar (fritidshästar) som ska fodras med detta *djup suck* min är iof svårfödd så han är ingen katastrof (bara lite) men kompisens är ett sto som blir tjock bara hon hör mat. Hon är dessutom väldigt kräsen och jag kan inte tänka mig att hon skulle kunna tänka sig att stoppa halm i munnen.

Vad tror ni? Hur skulle ni gjort? I de bästa av världar hade jag bytt hö eller köpt in nåt som kompletterar detta men jag tror det blir svårt.. KAN jag fodra min på 400 g protein när jag egentligen vill ha honom på 280?

Hjälp:crazy:

Sv: Katastrofhö!

Jag antar att du menar 6,3 MJ/kg foder?
De flesta skulle vara glada för så fina värden. Är Ca/P-kvoten OK så behöver du bara ge Selen (Tokosel) en gång per vecka. Billigare och bättre än så kan du inte ha det.

Fetma beror på för mycket energi och för litet motion. Fodra efter energimängden (mängden MJ) och stirra dig inte blind på ett överskott protein från ditt ensilage. Är du snål så byter du ut en del ensilage mot halm.

Nästan lika bra som islänskt rullhey.. Litet högre proteinvärden i snitt på Island skördat i juli förra året. Vad är problemet? HH

Jag förstår inte problemet :p Jag är så glad att vi också har sådant hö. Iofs har vi stora hästar, men de funkar jättebra på det.

Jag antar att du menar 6,3 MJ/kg foder?
De flesta skulle vara glada för så fina värden. Är Ca/P-kvoten OK så behöver du bara ge Selen (Tokosel) en gång per vecka. Billigare och bättre än så kan du inte ha det.

Fetma beror på för mycket energi och för litet motion. Fodra efter energimängden (mängden MJ) och stirra dig inte blind på ett överskott protein från ditt ensilage. Är du snål så byter du ut en del ensilage mot halm.

Självklart menar jag MJ;)

Problemet är den höga proteinhalten. Jag har ett behov på 270-280 och det kommer jag ju upp i redan vid 4 kg hö/dag vilket jag anser vara alldeles för lite, vill ge minst 6 kg och då får jag ju 1/3 mer energi än jag vill ha (vilket jag tycker är ganska mycket). Visst skulle det nog funka på valacken men märren blir tjock bara hon hör ordet mat. Energin får jag ju snarare ett underskott på:crazy: Skulle jag fodra med 6 kg hö och inget mer får jag en kvot på 10, det känns väl i överkant..

Det löser du lättast genom att byta ut ett eller två kilo hö mot halm så blir det perfekt. Tillför Ts och ca 5 Mj/ kg men i princip inget protein.

Tex 5 kilo hösilage och 2 kg halm. Typ 4.5 ts, 42 Mj och 340g smrp, kvot ca 8. Var det en islandshäst du hade? I så fall låter det jättelagom tycker jag.

Senast ändrad:

Det var något sådant jag hade tänkt mig. Problemet är att stoet är en riktig finsmakare som tom låter bli att äta de grövre stråna i höt, aldrig att hon skulle stoppa halm i munnen:crazy:
Dessutom är hästarna inackorderade och jag betvivlar att jag får köpa in halm för stallägaren -förvaringsmöjligheterna är små.

Men med det proteinöverskottet jag får om jag fodrar bara med hö (6kg) -funkar det om hästarna inte blir smällfeta? Valacken är lite svårfödd så han är jag inte orolig för, men stoet....

Men med det proteinöverskottet jag får om jag fodrar bara med hö (6kg) -funkar det om hästarna inte blir smällfeta? Valacken är lite svårfödd så han är jag inte orolig för, men stoet....
Jag skulle personligen inte tveka att ge ett proteinöverskott på 30-40% från grovfoder. Fetma kommer sig av för mycket energi (MJ) och för litet motion. Ger du halm så ska du vara medveten om att det inte påverkar energimängden speciellt mycket, du sänker bara proteinkvoten.
Det är mycket enklare att fodra med ett så fint foder som du har än ett med för låg proteinhalt. Du sparar ju antagligen stora pengar och mycket besvär genom att bara behöva ge ett foder. Tyvärr blir många oroliga då de ser alla omkring som ger ända upp till 8-10 olika foder

Hade gärna haft ditt hösilage! Har lättfödda hästar så lågt MJ och bra proteinvärde vore toppen. Förrförra året hade vi ett hösilage liknande ditt i värdena, minns inte exakt men MJ/kg foder runt 8 och smrp/kg foder nästan 100. Detta användes till b-ponnier och islandshästar på lösdrift. De mådde prima. Höga proteinvärden i grovfoder är inte skadligt på samma sätt som kraftfoder med höga proteinvärden som ju kan påverka njurar mm.

Tvärtom är det. För en lättfödd häst är det idealiskt med ett grovfoder med mkt protein, då behöver man inte ge så mkt energi för att tillfredsställa proteinbehovet. Var glad över ditt ganska bra ensilage (själv föredrar jag nog litet högre proteinvärden precis som Ökenvind) och trassla inte med ofta ganska dammig halm. Många gårdar på Island har betydligt högre proteinhalter i sitt foder som ges i fri tillgång. För att inte tala om vad värdena kan vara på välskötta beten.

Energin som blir av proteinet är inräknat i MJ värdet så vinsten med att byta ut 1 kg ensilage mot 1 kg halm blir bara typ 1 MJ.HH

Senast ändrad av en moderator:

Energin som blir av proteinet är inräknat i MJ värdet så vinsten med att byta ut 1 kg ensilage mot 1 kg halm blir bara typ 1 MJ.HH

Jag tror aldrig att jag kommer att förstå detta med hög proteinhalt till en lättfödd häst, har lite svårt för detta med energin över huvudtaget.

Hur kan halm och ensilage innehålla ungefär lika mkt energi? Jag kan tycka att i halm finns det bara kolhydrater som hästen kan omsätta medan det i ensilage och hö finns både kolhydrater och proteiner. Sedan har jag alltid trott att energimängden som anges i en analys bara kommer ifrån kolhydraterna eftersom det mesta av proteinet stannar kvar i kroppen (?). Men jag inser nu att jag tänker fel.
Men om hästen äter mer proteiner än vad den behöver tycker jag att den energin som dessa proteiner då innehåller måste ta vägen någonstans dvs överskottet omvandlas till fett.

Senast ändrad:

Det är ju bara en del av den kvävehaltiga delen av fodret som innehåller aminosyror. Det är dessutom inte alla aminosyror i foderportionen som hästen behöver. Det som inte behövs för att bygga ngn vävnad används till energi eller utsöndras. Överskott på energi blir fett. I fodervärderingen räknas energin som uppstår av den kvävehaltiga delen av fodret in i totala energimängden. Beräkningarna bygger ju på stora förenklingar och standardiseringar men ger ändå ett hum om det hela.

När energin i ts foder beräknats till 6,3 MJ per kg är det den totala smältbara energin som åtm teoretiskt kan komma hästen till godo från alla kemiska ämnen i fodret.
Halm kan ha 5 MJ per kg. Skillnaden mellan halm och ts ensilage är alltså minimal vad avser energi. Men jättestor vad avser tillgänglighet på aminosyror. Det är alltså ett foder som bör passa bra till lättfödda hästar.

Medan ett foder som innehåller 34 gram smältbart råprotein men samma energivärde måste ges i betydligt större giva för att hästen ska få i sig de aminosyror han inte kan tillverka själv. Då blir den fet. HH

När energin i ts foder beräknats till 6,3 MJ per kg är det den totala smältbara energin som åtm teoretiskt kan komma hästen till godo från alla kemiska ämnen i fodret.
Halm kan ha 5 MJ per kg. Skillnaden mellan halm och ts ensilage är alltså minimal vad avser energi. Men jättestor vad avser tillgänglighet på aminosyror. Det är alltså ett foder som bör passa bra till lättfödda hästar.

HH

Tack för ditt svar. Jag förstår hur du menar men är inte riktigt med ändå. men kan nog formulera en bättre fråga.
Om man antingen har hästen på fri tillgång eller ger den så mkt ensilage att det täcker grovfoderbehovet så tycker jag att det borde bli en massa aminosyror över. Dvs sådana som hästen egentligen kan utnyttja men som den inte har ngt behov av. Det borde på ngt sätt bli mättat på aminosyror. Omvandlas inte dessa då till energi? Finns den energin som aminosyrorna kan ge med i beräkningen? Jag tänker antagligen fel på ngt sätt för jag får inte ihop det riktigt ändå.

Tack för alla svar! Har nog stirrat mig lite blind på siffror.
Det är alltså helt ok med proteinverskott när det kommer från grovfodret.

Måste bara fråga en sak till -jag får ju lite energiunderskott istället (behovet räknar jag runt 45 men jag kommer bara upp i 38 med enbart hö), bör jag kompensera för det genom t.ex. olja eller är det ok att ha ett underskott på energi när jag har ett sånt överskott på smrp?

Nej det behöver du kanske inte göra, ett överskott av protein omvandlas till energi som hästen kan tillgodogöra sig av.

Måste bara fråga en sak till -jag får ju lite energiunderskott istället (behovet räknar jag runt 45 men jag kommer bara upp i 38 med enbart hö), bör jag kompensera för det genom t.ex. olja eller är det ok att ha ett underskott på energi när jag har ett sånt överskott på smrp?

Ditt resonemang låter litet förvirrat, backa ett steg och se om detta hjälper dig att tänka rätt. Du verkar göra saker krångligare än det är. Eftersom du har ett så bra grovfoder så tycker jag inte du ska ta till andra foder, det enda komplement du bör ge är Selen (Tokosel).

Energin (vare sig den ursprungligen kommer från proteiner, fett eller kolhydrater) behöver hästen för att hålla värmen och omvandla till muskelenergi. Ett överskott av energi lägger hästen upp i form av reserver (fett). Underskott av energi gör att hästen antingen måste ta av fettförrådet i kroppen eller bryta ner muskler för att frigöra energi.

Proteiner behöver hästen för att i samband med träning bygga upp muskler (eller för dräktiga ston och föl fungera som byggstenar vid tillväxt).

Gas och broms
Du måste hela tiden balansera energitillförseln så att hästen behåller sin kroppsvikt. Mer motion och kallare väder innebär därför självklart litet mer foder. Om hästen går upp i vikt så måste fodermängden minska eller motionen öka. Hästar är olika och de värden som ges i fodertabeller och beräkningsprogram är något slags "medelsvensson" bland hästar. Det är mycket enklare att gasa och bromsa med ett foder än om man har många olika foder som ska balanseras och räknas om hela tiden. Man ska också vara rädd om hästarnas känsliga bakterieflora i magen. Samma mat hela tiden låter tråkigt för oss människor men är faktiskt det bästa för hästmagen.

Sedan behöver du bara se till att proteinmängden ska upp över tröskeln så att hästen får mer än dagsbehovet. Vill man minska proteinmängden utan att nämnvärt påverka energitillförseln så byter man ut en del ensilage/hö mot havrehalm av bästa kvalité.

Senast ändrad:

Jo att bara fodra med grovfoder är något jag alltid eftersträvat så där är jag med dig;)

Blev mest förvirrad över detta med att man ska räkna behovet så och så för protein och så och så för energin. Men om proteinen omvandlas till energi så borde jag ju klara mig åt båda håll;)

Tack för svaret.

Jag skulle kunna tänka mig att fodra med detta foder på fri tillgång, jag förstår inte varför du anser att det är katastrof.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
822
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 974
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 965
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 631
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka