Sv: Katastrofal provridning! Hjälp!
Vad bra!
Måste ju vara jäteskönt att veta att man har "tillåtelse" från hästägaren att sålla undan köpare...
Jag hade min häst på annons för nått år sedan, hade blivit rädd att rida honom efter ett antal händelser och tänkte att han kanske skulle ha det bättre hos någon annan som kunde vidareutveckla honom. (tror han var 3½-4 år då..)
Det kom iallfall en tjej som hade sin kompis med sig.
Kompisen skulle då rida först. (är det fö. sedvana att ha kompisen med sig att kasta upp på hästen först? Jag har oxå varit "kompisen" när en bekant skulle titta på häst..)
Jag sade väl som det var, att hästen var riden i alla gångarter och kunde grunderna, riden ½-1 år.. Kompisen hoppar upp, skrittar litegrann och travar väl någorlunda, minns att jag och Min kompis tittade på varran och var väl inte sådär jättenöjda med vad vi såg.
Sen skulle människan till och galoppera. Hon drämmer till skänklarna (inga sporrar lyckligtvis..) varvid hästen, som i normala fall fattade galopp för sätet, far iväg som ett jihuu. Människan lyckas inte styra ordentligt pga taskig balans och "styr" rakt in i väggen, lyckas hålla sig kvar, men gör samma sak när hon ska galoppera åt andra hållet.. Hur hon undvek att få sadelhornet i magen kan jag omöjligt begripa.. Rider runt lite grann och kommer sedan fram och stannar vid räcket och kläcker ur sig att
"Oj, jag som trodde han skulle vara en seg gammal åsna!!"
Den potentielle köpare sitter sedan upp och rider lugnt runt några varv, tror inte ens hon provade galoppera.
När jag sedan säger att jag vill nog inte sälja honom (
till dig, din jävla kärring..) riktigt just nu så åker jag på världens utskällning, att de hade minnsan åkt från nyköping hela vägen hit (Insjön, Dalarna..) och hon hade ju kontanter, en hel bunt med sig i bilen och...
Tyvärr tyckte jag, han stannar hos mig!
De smällde igen bildörren och åkte med rasande fart. Vi hörde dem svära ner till Sala.. *skratt*
Till saken hör att jag och väninnan var ned till nyköping och tittade på honom, och sedan var ned och köpte honom när jag skaffade honom som 2½åring..
Hästen blev iaf kvar hos mig, och efter många träningstimmar så är vi bästa kompisar.