Katastrof värde????

H

Havregryn

tror jag gått på spik, ts 59%, 26g srp, 5,8 mj....

vad ska man göra av detta??? Eran första tanke??

Sv: Katastrof värde????

:rofl: och detta ska jag få ihop till en 3 och 4 åring

Katastrof är det väl inte, jämfört med andra arma stackare på forumet. Kvoten är 4,5, man luras lite av de låga siffrorna, men det är ju för det är blött.

Nu vet jag inte vad de behöver, de små liven, men är de inte väldigt lättfödda borde det där gå att ordna. Även om det enklaste (och kanske billigaste) är att försöka få tag i annat.

Hursom, vad behöver de små liven i MJ-väg? Om det är iaf 70 MJ så går det att lösa

Har alla fått skithö i år? :crazy:

Inte jag:banana:

Fast jag har iofs inte skickat iväg analysen än, men jag har sett vallen och det ser riktigt bra ut:D

TS: Jag gav mina hästar blött ensilage någon vecka 2007 och då kastade min dräktiga märr sitt foster till följd av att hon blev väldigt dålig i magen. Hon tål iofs inte ensilage särskilt bra öht, men detta slog ut magen fullständigt.

Verkar vara ungefär 50 - 50 skit och riktigt bra. Sett ganska få 'mittemellan' i år (dvs kvot kring 6), men de finns de med. Men sen tycks hälften ungefär fått rent SKIT, och andra hälften fått BRA värden (proteinmässigt, det som fluktuerar mest dock).

Jag har ju ett mittemellan och ett BRA jag, och är supernöjd.

In optimalt kanske... men byter du ut var sjunde kilo hö mot lusern blir det finfint, kvot över sex. Hade du tänkt ge till exempel tolv kilo av ett bra hö ger du istället 12/7 = 1,7 kg lusern och 12-1,7= drygt 11 kilo hö . :) Inte så farligt alltså.

är det väldiga dåliga värden i år på fodret överlag eller?

hur ser det ut i år? har bönderna fått in mkt mer i år än förra "torkan" året???

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka