Kastreringsproblem

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare aldente
  • Startdatum Startdatum
A

aldente

Har nu hört om två hingstar efter en i sverige avelsvärderad skäckhingst som tarmarna har ramlat ut efter kastrering. Den ena dog och den andra fick till klinik och sys ihop (sk omkastrering). Är detta en slump eller är detta ärftligt typ pungbråck? Skall en sådan hingst få andvändas i aveln i sådana fall? Dom flesta avkommor av hankön skall ju kastreras. Vad tycker ni?

Så vitt jag vet så har såväl hingstägare som uppfödare anmälningsplikt mot Svenska Hästavelsförbundet när det gäller defekter som kan komma upp.

Vem gäller det? Du kan skicka P:M om du inte vill gå ut med det här.

Det är faktiskt något som kan hända när man kastrerar. Att det är två stycken efter samma hingst kan vara ren slump. Hur många avkommor har hingsten? Hur många är kastrerade?

Detta hände också på min aktiva tid på Täby Galopp. Men det var en ren och skär miss från veterinären. Denna häst dog tyvärr också :cry:

Har svårt att tro att detta är något man kan lasta hingsten för! Komplikationer kan alltid uppstå vid alla former av ingrepp.

I så fall borde man kanske anklaga fadershingsten om hans döttrar får komplikationer vid fölning eller kanske rentav ifall de kastar?

Det är precis sånt här som ger upphov till dåliga rykten och skitsnack.

Liknande trådar

Islandshäst Jag är uppväxt i en familj där vi föder upp både hundar och katter. Hästar har vi inte alltid haft, vi köpte våra första hästar i...
Svar
9
· Visningar
2 234
Senast: Skjøldur
·
Hästvård Har bestämt mig för att skära min ena hingst som precis fyllt 2 år, men velar lite om hur jag skall gå tillväga och för- och nackdelar...
2
Svar
35
· Visningar
4 069
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Eldfuxen
·
Avel Är Sverige det enda land som ej godkänner Don Schufro i aveln p.g.a. pungbråck? Han som har gett så mycket bra avkommor här och i...
Svar
16
· Visningar
2 140
Senast: crazy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka