Kastreringsfunderingar II (gällande hane o tik tillsammans)

ako

Trådstartare
Hej igen kära bukefalister!

Får ju om några veckor hem en liten cockertjej som ska bli vår nya familjemedlem o, förhoppningsvis, Zorros (vår femårige Springerhane) bästa kompis. Anlednigen till att det, vilket ju vid första tanken verkar opraktiskt, blir en tik är att Zorro inte funkar med andra vuxna hanar (tikar o både tik- och hanunghundar går jättebra), och även om chansen finns att det skulle funka med en hanvalp som får växa upp här hemma vågar vi inte göra så. Vore bara för hemskt om det inte funkade när den lille blivit stor och man tvingades omplacera den.

Alltnog, så har vi bestämt att en av dem ska kastreras. Det känns bara för jobbigt att hålla dem åtskiljda under löpperioderna. Första tanken var att kastrera tiken när den är stor nog, med tanke på risken för juvertumörer, livmoderinflammationer mm som ju minskas radikalt i och med kastering. Å andra sidan, så kan det ju inte göras förrän hon är vuxen och har löpt (väl?), och då har vi iallafall problemet åtminstone vid första löpet.

Därför har jag börjat fundera på att kastrera hanen i stället (eller. för all del, kanske i så fall båda på sikt, p g a nyss nämnda risker), och undrar därför lite om hur andra hanar som har kasterats har ändrat sig efteråt. Jag har bara haft katter tidigare, och de har kastererats så tidigt, innan ett års ålder, att jag inte vet om det skulle varit någon skillnad i temperamentet på dem om de INTE varit kasterade (rörigt värre, hoppas ni förstod jämförelsen ;) ). Som jag har förstått går ju ämnesomsättningen automatiskt ner med runt 30%efter kastration, och fet vill jag inte han ska bli! I dag äter han foder för normala till aktiva hundar, och är i perfekt hull. Någon som fodrar sin kasterade vovve med Lightfoder o tycker det funkar?

Om kastrationen skulle innebära att han får lättare att umgås med andra hanar vore ju det så klart en bonus (inget egentligen problem i dag heller, kurser o koppelpromenader går utmärkt, men däremot inte lek med annan hane och defintivt inte påhälsning av någon sådan här hemma), men det är ju absolut inte det som är huvudsyftet, utan det är att förhindra oönskade valpar av rasen "cockerspringer ;). Hanhundsilskan är ju antagligen redan befäst ändå, med tanke på att han är 5½ år gammal redan.

Så, alla ni med kastrerade både hanar och tikar, jag vill höra era erfarenheter, såväl positiva som negativa, samt lite mer om ingreppen och hur hunden återhämtade sig från det, hur lång tid det tog osv.

Tusen tack på förhand :)
 
Sv: Kastreringsfunderingar II (gällande hane o tik tillsammans)

Är han väldigt intresserad av tikar när dom löper (sitter och gnyr eller ylar om granntiken löper)?
Eller bryr han sig inte så mycket? Jag kastrerade min hanhund sent (han var tre år) pga av att hans bästa kompis är en tik och dom skulle kunna träffas även när hon löpte och hjälpas åt med hundvakt. Men han har ju fortfarande kvar "luktsinnet" och är fortfarande intresserad när hon löper, så jag tror att det bästa skulle ha varit att kastrera hanen i tidig ålder, om du skulle vetat att du skulle köpa en tik någon gång.
Om han inte är så gätte intresserad av löptikar så finns det ju schampo att köpa till löptikar som tar bort lukten (används av utställningsfolk) och hålla dom åtskillda när ni inte kan ha dom under uppsikt (ute och handlar eller sover) och sterilesera tiken sedan.
Eller om ni har möjlighet att lämna bort tiken under löpet?
 
Sv: Kastreringsfunderingar II (gällande hane o tik tillsammans)

Tack för ditt svar!

Nej, han är inte hysteriskt intresserad av löptikar, och lite gnällande kan jag klara av, det viktiga är ju att det inte blir valpar.

Har din hanhund förändrats efter kastrationen? Blivit slöare, gått upp i vikt etc?
 
Sv: Kastreringsfunderingar II (gällande hane o tik tillsammans)

jag kastrerade min hane när han var 1,5 år, av den enkla anledningen att jag hade en tik och han ändå inte skulle avlas på. henne har han inte varit intresserad av efteråt, men andra löptikar är mycket intressanta. han visade aldirg något typiskt "hanhundsbeteende" (förutom driften att para sig med en höglöpande tik) innan kastrationen så det är samma som nu. han blev inte fetare efteråt, tvärtom, jag fick öka givan.

hunden som sådant har inte alls påverkats negativt att kastrationen, men däremot har andras hundars beteenden varit minst sagt underliga. ALLA hanhundar han har träffat har försökt jucka på honom och många tikar har varit mycket elaka och tryckt ner honom. det senaste året har han dock kortat ner stubinen och nu när han väl säger ifrån är det inga problem längre. men han är en ganska hård och tuff hund i sig, en vekare hund som hamnat i samma situation kanske inte hade löst den lika bra.
 
Sv: Kastreringsfunderingar II (gällande hane o tik tillsammans)

Han har defenitivt inte blivit slöare (skulle krävas ett större ingrepp en så:rofl: ). Jag drog ner på maten med en gång för att undvikar uppgång i vikt,(han får fryst foder) han får ju rätt mycket godis också (då vi tränar med klicker), han är en rätt liten schäfer/boxer blandning och han ligger på runt 30 kg vilket är helt perfekt för honom.
 
Sv: Kastreringsfunderingar II (gällande hane o tik tillsammans)

Så, alla ni med kastrerade både hanar och tikar, jag vill höra era erfarenheter, såväl positiva som negativa, samt lite mer om ingreppen och hur hunden återhämtade sig från det, hur lång tid det tog osv.

Tusen tack på förhand :)
Har kastrerat min tik då hon inte skulle avlas på. Det var på en mindre klinik så hon fick komma hem samma dag.
Första dagen hade hon ont och var lite förvirrad av alla medel (ylade om hon blev ensam, vilket hon aldrig gjort ens som valp).
Det blev fort bättre. Efter en till två dagar ville hon gå längre turer än hon fick, jag fick ligga i för att ge henne ordentligt med hjärngympa.
Efter 5 dagar åkte tratten av (hon hade inga synliga stygn) och efter ungefär en vecka kunde jag börja motionera lite mer som vanligt - dock i koppel, inga rusningar.
Två veckor senare var hon i full fart igen.

Labben kastrerades pga livmoderinflammation. Hon låg inne på djursjukhus i sammanlagt tre dagar (kom hem dagen efter op.).
Inte heller här var det något problem, hon var pigg och glad från början.

Ingen av dem har ändrat något beteende, de är samma snälla positiva hundar fulla av liv och glädje över arbete!
 
Sv: Kastreringsfunderingar II (gällande hane o tik tillsammans)

Vi har kastrerat båda hannen och tiken.

Hannen: han kastrerades vid 2 år ålder han är sig själv men han äter mer, positivt då han matvägra förr. Han har även blivit lite piggare då han inet kännerlöptikar, han är bättre på promenaderna han går inte med nosen io backen och kissar stuo i kvarten.

Tiken: Kastrera henne för ca 3 veckorsen så henne har jag inet märkt nånting på ön så länge.
 
Sv: Kastreringsfunderingar II (gällande hane o tik tillsammans)

(Knapplån) Tack allihop för era svar! Några frågor till, bara:

1. Hur gammal bör tiken vara vid kastration?

2. Är det fler än Cillamuffins som upplevt att andra hundar trycker ner kastrerade hanhundar? Har hört det någon gång förut också.

3. Har relationen mellan hundar i familjen förändrats/försämrats efter kastration? Känns i och för sig otroligt att en liten cockerflicksunghund (långt ord ;) )skulle börja vara elak mot en fem år äldre hane som hon redan känner bara för att hanen kastrerats, men ändå. Kan tillägga att vår hane inte är ranglåg på något sätt.

Tusen tack!!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som rubriken lyder, tik eller hane? Jag har haft båda kön, funderar på skaffa en till hund till nästa år. Först var de klart att jag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 549
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Som några vet har jag en vuxen hane (sex år) och en tikvalp (fyra och en halv månad). Minst en av dem skulle kastreras, bestämdes från...
Svar
10
· Visningar
1 342
Senast: plymen
·
Övr. Hund Förlåt mitt kastrationstjat - förstår om ni tror jag är rabiatjämställdhetsfeminist med önskan om att hela världen ska vara könlös vid...
Svar
19
· Visningar
2 039
Senast: Marna
·
Övr. Hund Min springerhane som i övrigt älskar alla människor och gärna låter sig kramas av vem som helst AVSKYR en av mina bästa kompisar...
Svar
4
· Visningar
1 563
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp