Kastreringsfrågor

Sv: Kastreringsfrågor

Ser att du är ny här, men ett tips är att läsa hela tråden innan du svarar;).

Jag håller tummarna för att läkningen ska gå komplikationsfritt. :) Han kommer få så mycket bättre livskvalité nu när han är valack.

Vad har du fått för råd angående eftervården?
Jag fick inte lov att pilla och tvätta på den som syddes, och det läkte jättefint.
Han som togs stående var hos tränare då och de hade visst spolat med slang (:eek::confused:) och han vart ju sjukt svullen... Osäker på om vet verkligen sagt att de skulle göra så, men de har ju kastrerat många hästar där så man tycker att de borde veta vad de gör..

Hursom, nyfiken på vad du fick för råd :idea:

kl

Lite frågor om eftervård.
Det finns en nykastrerad häst i mitt stall. Eftersom det är en äldre hingst, 10 år? tar jag för givet att det handlar om en liggandes kastrering.
Dagarna efter kastreringen var denna häst mycket medtagen, låg ner mycket, utan att veta säkert så tror jag att han hade ont.

Det pratades i stallet att man inte ger smärtstillande efter en kastrering som jag tycker lät konstigt, varför låta djur ha ont?

Vet ni som har erfarenhet om det ges smärtstillande efter kastreringen?

Vet ingenting om hur man ska/brukar göra när det gäller kastrering på häst, men ibland låter man väl bli smärtstillande för att djuret ska ta det lugnare helt enkelt.

kl

Lite frågor om eftervård.
Det finns en nykastrerad häst i mitt stall. Eftersom det är en äldre hingst, 10 år? tar jag för givet att det handlar om en liggandes kastrering.
Dagarna efter kastreringen var denna häst mycket medtagen, låg ner mycket, utan att veta säkert så tror jag att han hade ont.

Det pratades i stallet att man inte ger smärtstillande efter en kastrering som jag tycker lät konstigt, varför låta djur ha ont?

Vet ni som har erfarenhet om det ges smärtstillande efter kastreringen?

En del äldre veterinärer tycks fortfarande inte anse det nödvändigt med smärtstillande efter kastrering. :grin:
Men studier visar enbart på positiva effekter av smärtlindring vid smärta...

Just när det gäller häst o kastration har jag hört åsikten att NSAID kan ha en negativ effekt på läkningen genom att minska hästens egen inflammatoriska reaktion. Min egen erfarenhet stöder detta, de jag satt in NSAID på har sett jättefina ut fram till två dar efter behandlingen då har alltför många fått en kraftig reaktion.
PL

Jag har fått rådet att inte hålla på att tvätta utan att såret genom att hästen ska röra sig mycket ska hållas öppet. Om det däremot geggar till sig får jag tvätta med typ lactacyd och ljummer vatten. Han har inte fått smärtstillande och verkar faktiskt helt opåverkad! Det förvånar mig faktiskt måste jag säga. Longerade tjugo minuter i morse innan utsläpp och han travade och galopperade glatt och var sitt vanliga jag. Det ser ju lite hemskt ut eftersom blodet droppar och stänker på benen:crazy:. Veterinären framhöll dock hur viktigt det var att det rann, så jag känner mig lugn iaf:p.

Utöver ordentlig rörelse två ggr om dagen (jag fick rida om jag ville) så får han penicillin i några dagar också. Är inte så förtjust i att spruta efter Barbies chock i våras, men det är också bara att gilla läget. Vet. tjatade sig verkligen blå om rörelse och att man inte fick sluta vara nogrann med det på mnst 3-4 veckor. Han berättade att det ofta blev problem efter två veckor då hästägaren tycker att såret är fint och slutar röra på hästen.

Men det som PeterL nämner då?
Tänk att det ska vara så olika jämnt, allt beroende på vem man lyssnar på.

Denna häst står på boxvila, gör inget annat än att ligga med hals nere i boxgolvet.
Ställer sig upp ibland och om man jämnför hästens beteende innan kastreringen var han högst uppmärksam över det minsta rörelse i och utanför stallet.

Ser i mina ögon illa ut men jag har inga erfarenheter.

Detta är vad jag har fått lära mig och det som förespråkas på skolan. Vill absolut inte förringa peter_lundins erfarenheter men jag har aldrig hört den åsikten innan. Om hästen har ont så kan jag inte förstå varför den inte skulle ha smärtstillande. Självklart är där skillnad på ont och ont men om det ändrade beteendet beror på smärta så tror jag inte att man hjälper hästen genom att låta bli att ge den smärtstillande.

Just när det gäller häst o kastration har jag hört åsikten att NSAID kan ha en negativ effekt på läkningen genom att minska hästens egen inflammatoriska reaktion. Min egen erfarenhet stöder detta, de jag satt in NSAID på har sett jättefina ut fram till två dar efter behandlingen då har alltför många fått en kraftig reaktion.

Vad menar du är negativt med att minska hästens egen inflammatoriska reaktion? Och hur vet du att det är pga NSAID och inte t.ex. pga för lite rörelse? :)

När min hund kastrerades skulle han bara ha smärtstillande om han var väldigt ynklig, annars bra om han var lugn och sansad (jack russell).

Djur är ju lite svåra att resonera med :D

Detta fick min förra chef höra på en smärtlindringskurs för några år sen kommer inte ihåg vem som sa det.
Självklart kan jag inte i det enskilda fallet veta om hästen fått för lite rörelse, men en av hästarna var min dotters o hon är inte den som fuskar.
PL

Jag sätter aldrig in penicillin som förebyggande.
PL

Nej, men det är ju uppenbart att alla veterinärer har olika förfarande kring kastrering. Min vän som är klinikveterinär sätter heller aldrig in varken smärtstillande eller antibiotika. Men för den delen tänker jag ändå inte opponera mig mot min kastrerande veterinär för att han valt att göra det.

När min hund kastrerades skulle han bara ha smärtstillande om han var väldigt ynklig, annars bra om han var lugn och sansad (jack russell).

Djur är ju lite svåra att resonera med :D

Som sagt, det är ett debatterat ämne och man får olika svar beroende på vilken person man frågar (och delvis också vilken generation..). Tror absolut på att där är djur som inte behöver smärtstillande lika mycket som andra.

Men det är vetenskapligt bevisat att smärtstillande påskyndar läkningen (jämfört med utan smärtstillande), och att för bäst effekt skal smärtstillande även ges före det operativa ingrepp. Alltså bör man inte "vänta och se" ifall just den individen har behov för smärtstillande.
Är i vanliga fall absolut inte för att "förmänskliga" djur. Men de känner trots allt smärta precis som oss. Skillnaden är att vi kan få veta att om vi bara står ut i ex. 2 dagar så går det över, det kan du inte berätta för ett djur.

Vi har i skolan fått frågan "varför ska du INTE ge smärtstillande?" och efter lite diskussion brukar man alltid stå där utan några bra argument för att inte ge dem något.

När du säger att smärtstillande påskyndar läkning så är det just vid kastrering du menar? Har det då inte rimligen med att göra att hästen helt enkelt rör sig mer när den inte har ont?

Jag menar att det är bevisat att smärtstillande ger bättre läkning. Vet inte om det finns studier gjorda på just kastration dock. :)

Jag menar att det är bevisat att smärtstillande ger bättre läkning. Vet inte om det finns studier gjorda på just kastration dock. :)

Konstigt och jag hörde att det är tvärtom att det ger sämre läkning eller kan ge sämre läkning så slipper man,,, och det ser bra ut så är det bästa att avakta med smärtstillande om djuret inte har ordentligt ont ?

Fick samma råd som du och här i Skåne har jag fått ge penicillin. Tidigare kastr har jag inte fått penicillin, dock är det flera år sedan, de två sista var nyligen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har köpt en shettis hingst på 10 år. Jag köpte honom för att mina mindre barn skulle få rida honom och lära sig utvecklas ihop...
Svar
4
· Visningar
1 064
Senast: Masse
·
Hästvård Jag måste kastrera min hingst som blir 9 år nästa år. Ringde kliniken för rådgivning och tidsbokning och fick höra att det är viktigt... 2
Svar
21
· Visningar
9 897
Senast: Skogstroll
·
Hästvård Har bestämt mig för att skära min ena hingst som precis fyllt 2 år, men velar lite om hur jag skall gå tillväga och för- och nackdelar... 2
Svar
35
· Visningar
4 098
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 686
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Alternativ till försäkring
  • Radar utomhus