Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
kl
Lite frågor om eftervård.
Det finns en nykastrerad häst i mitt stall. Eftersom det är en äldre hingst, 10 år? tar jag för givet att det handlar om en liggandes kastrering.
Dagarna efter kastreringen var denna häst mycket medtagen, låg ner mycket, utan att veta säkert så tror jag att han hade ont.
Det pratades i stallet att man inte ger smärtstillande efter en kastrering som jag tycker lät konstigt, varför låta djur ha ont?
Vet ni som har erfarenhet om det ges smärtstillande efter kastreringen?
Just när det gäller häst o kastration har jag hört åsikten att NSAID kan ha en negativ effekt på läkningen genom att minska hästens egen inflammatoriska reaktion. Min egen erfarenhet stöder detta, de jag satt in NSAID på har sett jättefina ut fram till två dar efter behandlingen då har alltför många fått en kraftig reaktion.
Jag sätter aldrig in penicillin som förebyggande.
PL
När min hund kastrerades skulle han bara ha smärtstillande om han var väldigt ynklig, annars bra om han var lugn och sansad (jack russell).
Djur är ju lite svåra att resonera med![]()
Jag menar att det är bevisat att smärtstillande ger bättre läkning. Vet inte om det finns studier gjorda på just kastration dock.![]()