Kastreringsfrågor

Sv: Kastreringsfrågor

...och eftersom kraken imorse fick för sig att klättra på stallägaren är nu kastreringen framflyttad till på måndag. Blir därmed i stallet, stående av en veterinär med stor erfarenhet. Hoppas mycket innerligt att han kommer att lugna sig ordentligt av att bli skuren.

Det blir säkert bra. Jag har kastrerat 3 st, alla hemma men den 1:a envisades vet med att den skulle ligga ned o det är den enda som fått infektion. De andra 2 har vi tagit på gången stående och de har gått i hage efteråt utan problem. Ålder var 2,5 på allihop dock och jag har tagit dom i oktober så de har fortfarande gått ute.

Kastrerade min halvblodsvalack på 2,5 år för några veckor sedan, liggandes på SLU. Var också orolig inför uppvaket mm. Allt gick bra och han skulle stå i boxvila i en vecka med promenader på 2x20 min om dagen.
Men det gick inte då han ville riva hela boxinredningen så han fick komma ut i en minihage efter 5 dagar, tempade honom morgon och kväll.
Han fick gå själv i hagen i 1 1/2 vecka till innan jag släppte ihop honom med resten av flocken.
Kan tilläggas at han var ganska hingstig innan kastreringen men håller saktliga på att lugna ner sig,
kostade 5000kr :laugh:

Vad skönt att höra att han redan börjar lugna ner sig. För tillfället är det bara jag som hanterar min häst vilket innebär att jag måste ta alla utsläpp och även ta in själv. Eftersom jag jobbar kvällar innebär det att han får komma in ganska tidigt vissa dagar:(. Blir skönt när jag har en valack ist:p.

Haha ja det blir nog väldigt skönt! Hoppas han lugnar ner sig fort så slipper stallägaren bli påhoppad haha :p Det är ju aldrig roligt när man behöver ta in dom tidigt, men min är så matglad just nu så han vill inget annat än att komma in och smälla i sig en massa hö :D Fast magen börjar bli lite rund också :angel:

*kl*

Pratade just med distriktarna. Dom tycker att det är för kallt nu. För då bli det jobbigt att promenera med hästen(:grin:). Blir överlag tokig på dessa distriktare för dom är helt omöjliga att prata med! Dom avbryter, man hinner knappt presentera varken sig själv eller sitt ärende innan dom vill lägfa på luren. Samma sak vartenda gång man ringer. Charmkurs hade varit nåt.

Om de skulle skära var jag tvungen att vänta tills i mars iaf. Så klinik blir det väl ändå trots allt.

Det verkar vara väldigt olika.
Min klinikkastrerade kille togs när det var -25. Visserligen alltså liggande kastration på klinik, men därefter röra på sig lagom. Jag ställde honom ensam i en sjukhage där han kunde gå till grusvägen och kika, han vandrade hela dagarna. Grannarna tyckte synd om den ensamme hästen som säkert var mobbad - jotack skälet till ensam var att han inte skulle dänga upp de andra i nykastrerat skick...
Inget hinder där, inte, enligt veterinärerna. Jag ringde innan och frågade just med tanke på den extrema kylan.

De gårdskastrerade pojkarna var på hösten, runt fem plusgrader tror jag det var.

Jag tror mer att det handlar om att distriktarna här inte ville kastrera. Nu kommer han att tas av en annan veterinär som är erkänt duktig och åker mellan gårdar. Han ansåg inte att kyla var ngtsom helst problem, vilket inte ngn av de två klinikerna heller gjorde som jag pratat med. Nu verkar det iofs bli nån liten plusgrad tom nästa vecka-så kylan blir nog inget issue i vilket fall:).

Rent spontant borde ju kyla vara bra, då drar ju blodkärlen ihop sig lättare.

Hoppas allt går bra!

Kl

Vad jag förstått det är att sträng kyla hindrar sårvätska att rinna ur då den stelnar . Det brukar vara anledningen att hästar vid mkt grava minus med stora sår brukar rekommenderas box om det är väldigt väldigt kallt .

Han är norrman med initialerna GR. Vet att nån tjej här på buke har dejtat honom och berättat om det, så det ska bli kntressant att träffa honom:p.

Men så kallt som -25 har vi inte:). Verkar skulla lgga på runt -10 som kallast bäsra vecka, så vädermässigt känns det bra.

Hästen är 3,5 år. Vet inte om det räknas som äldre? Hur vet man att kanalerna är för vida och kan veterinären bedömma riskerna innan ingreppet påbörjas?

Känns som att stående hemma absolut är att föredra. Ffa för att slippa boxvilan och uppvaket och att han kan få komma ut. Han är inte typen som lever rövare i hagen så jag tror att det inte ska vara några problem:).

Jag har bara haft två som kastrerats, båda stående och det var mycket okomplicerat, dock var det skritt några dagar som gällde då i alla fall.

Min ena var 5 (köpte den som hingst då) den andra som din. Äldre hingstar däremot är det mera komplicerat med.

Ingen av våra var besvärlig som hingst, det var mera för att dom ska kunna gå i hagen med andra och vara hästar mera okomplicerat än det är med hingstar.

Den ena fortsatte att vara ungefär likadan som tidigare (den äldre) inte intresserad av ston, men med en hel del hingstbeteende dock inte på något sätt besvärlig som sagt men det var han aldrig innan heller.

Senast ändrad:

Min förra häst kastrerade jag som 2,5 åring. Hade väntat pga att han var klapphingst,så hade hoppats att kulan skulle ramla ner,men icke. Han var väldigt o-hingstig enda fram tills dagarna innan han kastrerades,han ändrades över natten verkligen. Kom dit och skulle släppa ut och han höll på att springa över mig både i stallet och på väg till hagen,sen hela dagen så vandrade han fram och tillbaka längst staketet och kollade mot stohagen. Och då hade han varit TOTALT ointresserad innan!

Jag ringde kliniken och fick tid i slutet av den veckan,nu vart det ju ett större ingrepp eftersom han var klappis,men vet sa att han skulle ha boxvila med 2X20 min promenad om dagen,han var svälld och "ful" runt såret hela tiden,enda tills vi gått promenaden,då var det hur fint som helst,så jag hade han bara på box 4-5 dagar,sen släppte jag faktist ut han i hage igen,en liten hage där han fick gå ensam. Jag resonerade så att springer han inte runt så kan han lika gärna gå ute i friska luften. Såret läkte jättefint och snabbt efter detta,och han lugnade ner sig samma dag som kulorna rök typ. ;)

Jag kastrerade mitt halvblod som treåring. I stallet, av distr.vet och ståendes. Släpptes tillbaka på lösdriften direkt (lugn flock). Helt utan komplikationer.

Oj oj oj skulle jag aldrig tordas ha gjort ...
Kastrerade en 1 åring som höll på att förblöda ,vilket den började med 1 ,5 dygn efter kastrering ...

Mia

På den lite äldre hingsten som har stora och välutvecklade testiklar ökar risken för blödningar. Om hingsten har haft pungbråck som föl eller har vida inguinalringar finns en risk för tarmframfall vilket är en mycket allvarlig komplikation som kan vara livshotande. Dessa kastreras därför vanligtvis liggande.

Jag har varit med om att en passhäst till mig fick tarmframfall efter stående kastrering, en 4-årig travhingst. Aldrig haft pungbråck vad jag vet. Förmodligen hade han "vida inguainalringar" men det kunde man ju tycka att veterinären skulle se... Jag skulle absolut överväga noga när hästen passerat unghäststadiet så att säga, för det där är det värsta jag har varit med om och jag har aldrig sett en häst lida så mycket. Lyckligtvis överlevde hästen pga jag upptäckte det i tid.

Tilläggas skall att det gjordes av en klinik där travare är största delen av deras kunder. Har läst att travare är en "högriskras" vilket jag inte visste tidigare, och det känns ju helt galet så här i efterhand. Så, det lär ju inte vara första gången.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har köpt en shettis hingst på 10 år. Jag köpte honom för att mina mindre barn skulle få rida honom och lära sig utvecklas ihop...
Svar
4
· Visningar
1 064
Senast: Masse
·
Hästvård Jag måste kastrera min hingst som blir 9 år nästa år. Ringde kliniken för rådgivning och tidsbokning och fick höra att det är viktigt... 2
Svar
21
· Visningar
9 897
Senast: Skogstroll
·
Hästvård Har bestämt mig för att skära min ena hingst som precis fyllt 2 år, men velar lite om hur jag skall gå tillväga och för- och nackdelar... 2
Svar
35
· Visningar
4 098
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 686
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Alternativ till försäkring
  • Radar utomhus