Kastrering

S

SomethingCorporate

Vi ska kastrera våran hund.
Hade tänkt ringa och boka tid när en annan veterinär tyckte att vi först skulle göra en kemisk kastrering först för att det skulle bli ett lättare ingrepp när man sen plockade kulorna.

Jag har aldrig hört det förr och undrar om någon kan bekräfta?

Sv: Kastrering

På vilket sätt skulle det bli ett lättare ingrepp? Risken med suprelorinchip är ju att testiklarna atrofierar, dvs minskar i storlek, och det borde väl knappast underlätta ingreppet?

Enda anledning jag hört till att prova chip först och kirurgisk kastrering sen är för att ägaren vill utvärdera om det har önskad effekt innan det oåterkalleliga beslutet tas, men aldrig hört något tala för att det har någon som helst inverkan veterinärmedicinskt eller för hunden?

Däremot tjänar veterinären en tusenlapp extra på det, först ett chip a ca 1000 kr, sen en operativ kastrering a flera tusenlappar. Lukrativt.

Vänd dig till en annan veterinär är mitt tips.

Men den veterinären jag pratade med på Strömsholm sa att en kemisk kastrering inte var som en kirurgisk! Den kemiska tog bara bort parningslusten, inget annat, den kirurgiska skulle även dämpa hundens aggresivitet!

Nu menar jag inte att ts hund e ilsk av sej, det vet ju inte jag men då jag bara var intresserad av att få bort parningslusten på vår snälla godmodiga rottis som vi absolut inte vill ha lugnare, föreslog veterinären en kemisk kastrering av ovanskrivna orsaker!

Allt som påverkar testosteronnivån ger samma möjliga effekter.

Finns hundar som blivit mindre aggressiva med chipkastrering, och de som inte blivit det. På samma sätt som det finns de som blivit mindre aggressiva med kirurgisk kastrering, och de som inte blivit det.

Finns en liten 'studie' på effekterna av suprelorinchip btw, på bland annat hur det hjälpt eller inte hjälpt vid aggressivitet.

Er rottis hade med största sannolikhet inte blivit ett dugg 'lugnare' med operativ kastrering heller, utan samma godmodiga herre, men utan nåt större intresse för brudar. (Intresset kan kvarstå i viss mån både med chip och med operation btw)

Det konstiga med det hela att det inte var veterinären jag ska anlita som sa det.
Det vill säga hon skulle inte tjäna en krona på det.

Men denna menade i alla fall att det skulle bli ett mindre "flöde" till kulorna och därför skulle det bli lättare.

Men då vet jag nu att det bara vore att kasta pengarna i sjön.

Liknande trådar

Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 250
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 817
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 867
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 497
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka