Kastrering

Yrja

Trådstartare
Kort fråga. Hur långt efter en kastrering av hingst kan man börja rida den så smått?

Sv: Kastrering

Ok? Det låter ju bra.

Om man ska provrida, hur länge borde man vänta med det? Testa alla gångarter mao. Outbildad häst.

Jag skulle säga tills den har läkt ihop på ytan. Risk annars att skit kommer in i såret.

Bättre att longera så att svullnaden går ner.

Ska man provrida och se gångarter så hade jag väntat tills såren läkt. Det drar och spänner rätt mycket de första veckorna och dessutom så brukar de svullna upp en hel del.

jag tror det beror på hur man valt att kastrera med. vi kastrerar på klinik med operation där såren sys efteråt, då ska hästen ha boxvila och ledas i skritt 2 ggr/dag i 10 dagar så inte stygnen går upp. rider inte dom första 3-4 veckorna.

Rida och rida man sitter inte upp och rider lektio i värsta hopp eller dressyrprogrammet.
men nästan så man SKA skritta ut dagen efter.För hästen ska röra på sig för att minska risk för blodsamling och infektioner.
Jag fick strikta ordrar om att gå med min 2 åring minst 3 ggr om dagen i 1 vecka efteråt.
Han fick absolut inte bara stå inne eller i en sjukhage=)

Så skritta ut du eller gå ut med hästen=)

Liknande trådar

Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 281
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 279
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka