Kastrering.

G

Galore

har jag rätt i att dom kastreras vid sex månaders ålder?

Det är smartast att kastrera honan när hon går som innekatt va? varför?

nån som har någon koll på priser för hona och hane?

tacksam för svar :)

Sv: Kastrering.

Många veterinärer kastrerar tom ännu tidigare, det finns uppfödare som levererar kattungarna kastrerade och klara vid 14-16v ålder.

Ja, det är smartast att kastrera även om hon bara är innekatt och aldrig kommer träffa en fertil hanne. En okastrerad hona löper och det är inte bara psykiskt påfrestande för både honan, andra djur och människor, det tar även hårt på kroppen för en hona att löpa men inte bli dräktig.

Det kostar runt tusenlappen att kastrera en hona och från 500 kr att kastrera en hanne.

Passar på att låna tråden lite, jag har hört att britter utvecklas långsamt, bör man ta hänsyn till det när man kasterar dem? Allts kasterara ännu senare?

Nej, men det behöver inte vara samma brådska att kastrera (förutsatt att man inte har några fertila hanar) som för oss med "snabba" raser. Sedan vet jag inte om britten verkligen är så långsam med sin könsmognad?

Att de växer och utvecklas långsamt hör (dessvärre) inte alltid ihop. Våra hanar är ju ofta könsmogna redan innan halvårsstrecket, men växer och utvecklas dramatiskt ända upp till 4 års åldern (vilket medför att man är mer eller mindre tvungen att avla på katter som man inte vet hur de kommer se ut som "färdiga")

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
667
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
204
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
587
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 918
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar