Kastrering

HannaLundberg

Trådstartare
Jag har nyligen köpt en ettårig hingst. halvblod e santacruz-excall. när skulle ni välja att kastrera? redan i höst eller vänta några år? han är väldigt snäll att leda och hantera. berätta gärna om era erfarenheter, både bra och dåliga!

Sv: Kastrering

hoppas han är på hingstbete annars lär han bli ett monster enligt många ;) haha, skämt åsido men det var vad JAG fick höra.

Jag kastrerade min i slutet av april i år, han föddes mitten på maj förra året. Enligt veterinären var det perfekta årstiden att kastrera och båda stenarna hade ju ramlat ner, och han var ju inte ens ett år gammal :crazy:

Men jag ser det som att det bästa är att kastrera så fort som möjligt, om du ändå int ska ha honom till avel varför gå och vänta? Dock skulle jag vänta tills i höst, att kastrera mitt i sommaren kan inte vara någon höjdare med alla flugor osv.

Min har gått hemma, inget hingstbete, och han är helt underbar, så jag är glad att jag inte skickade iväg honom. Dock skall han antagligen gå hos min faster i höst/vinter för att gå i flock med andra hästar, nu går han med ett ungsto som kanske inte alltid är så rolig* och jag är GLAD att jag kastrerade honom så tidigt som vid 11 månaders ålder.

Sv: Kastrering

Min unge kille, född 31/5 i år, kommer att kastreras så fort det går för sig till våren. Det är en korsning som inte ska avlas på och jag väljer att göra det så fort som det bara är möjligt.

Håller med Zillax89...att kastrera mitt i sommaren är inte att rekommendera;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 893
Senast: Lavinia
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 267
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10