Kastrering

Sv: Kastrering

Ja frågade idag när jag var där och dom sa mellan 2-3000...
Går det inte att komma undan billigare?:crazy:

Oj, det lät verkligen billigt.
Min hästs kastrering gick på ca 2500:- hemma, ståendes.
Fast det var i Stockholm.

ditriktsveterinärerna kastrerar inte häst här iallafall,utan dom håller mest på med kossor,så det är atg jag vet och sen en som heter åslund,men kan fasiken inte komma på vad han heter i förnamn...

jo nu hittade jag på han,lars åslund här i borlänge,han kastrerar häst tror jag..

Senast ändrad:

får jag också komma med en fråga om kastrering?? vad behöver man göra efteråt, hur länge tar det innan det läker, kan dom vara ute eller blir det box mm? är det något mer som kan vara bra att veta?

skara djursjukhus tar 3356:-( otroligt konstig summa:crazy: ), det tyckte jag var dyrt, men hon sa att det ska inte vara så mycket dyrare än om vetrinären kommer hem för dom hade ett reducerat pris....hm, än är vi dyrast:mad:

det är olika från veterinärer till veterinärer...
en del tycker att dom ska gå ute som vanligt,medans andra tycker att dom ska stå på box ett tag..
kan nog säkert bero på årstiden oxå..

nu vart det en så kallad klapphingstkastrering på min eftersom inte ena kulan ramlat ner,så det vart ju betydligt dyrare,och betydligt mer "jobb" efter,han fick stå på box i hela 2 veckor,och gå ut och gå 2X15-20 min om dagen,så det var ju fullt upp..

han vart svullen i slutet av första veckan,början på andra veckan,så han fick gå ut i hagen på eftermiddagen nån timme tills insläppet,då gick svulnaden ner på en-två dagar,så han behövde bara röra på sig mer än vad han gjorde.

nu är det 4 veckor sen jag kastrerade han och han är helt läkt,och stygnerna är borta.

dom sydde han i ljumskarna,där dom öppnat pga ena kulan fastnat i kanalen,men den ena låg ju nere i pungen,så den vart det en vanlig kastrering på,och det såret lämnades helt öppet med en tejp över,så att var och sånt kunde rinna ut,fasst det rann knappt nått alls på han..

det man ska tänka på är ju att inte vara och pilla i såret,utan det ska läka som det är,innifrån och ut,det man ska göra är att tvätta ben från tex var och blod som runnit..

KOmmer precis hem frrån stallet där vi har kastrerat en 1 årin och en 3 åring ståendes i spolspiltan. Det kostade 2000kr inkl resan och all medicin som gavs på plats. Sen ringde vet in Finadyne åt pojkarna så att de ska kunna röra sig obehindrat. MIn pojk får vara ute nattetid from idag medan den andra kommer att vara uppstallad. Vår veterinär tyckte att heltids ute vistelse var det aldra bästa för dem.

red en knabstrupper hingst som blev kastrerad , han skulle stå i inne 5 dagar, sedan ut i hagen, vila en månad, men gå 2* 10 min var dag .

Liknande trådar

Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
340
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Hedinn
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka