Sv: Kastrering
det är olika från veterinärer till veterinärer...
en del tycker att dom ska gå ute som vanligt,medans andra tycker att dom ska stå på box ett tag..
kan nog säkert bero på årstiden oxå..
nu vart det en så kallad klapphingstkastrering på min eftersom inte ena kulan ramlat ner,så det vart ju betydligt dyrare,och betydligt mer "jobb" efter,han fick stå på box i hela 2 veckor,och gå ut och gå 2X15-20 min om dagen,så det var ju fullt upp..
han vart svullen i slutet av första veckan,början på andra veckan,så han fick gå ut i hagen på eftermiddagen nån timme tills insläppet,då gick svulnaden ner på en-två dagar,så han behövde bara röra på sig mer än vad han gjorde.
nu är det 4 veckor sen jag kastrerade han och han är helt läkt,och stygnerna är borta.
dom sydde han i ljumskarna,där dom öppnat pga ena kulan fastnat i kanalen,men den ena låg ju nere i pungen,så den vart det en vanlig kastrering på,och det såret lämnades helt öppet med en tejp över,så att var och sånt kunde rinna ut,fasst det rann knappt nått alls på han..
det man ska tänka på är ju att inte vara och pilla i såret,utan det ska läka som det är,innifrån och ut,det man ska göra är att tvätta ben från tex var och blod som runnit..