Kastrering!

Z3:an

Trådstartare
Hejsan!
Jag har en liten kille på 9 mån, blandras Westie/Lhasa Apso som ska kastreras på onsdag nästa vecka!
Ni som har erfarenheter av detta får gärna skriva och berätta om hur era gossar reagerat och hur lång tid det tar innan de är "som vanligt" igen!
Är aningen nervös måste erkännas :crazy: !
 
Sv: Kastrering!

Vi kastrerade vå snart sexårige springehane för en månad sedan (p g a tik i familjen). Han var lite hängig i två dagar, och sedan tyckte han mest att den lugna konvalecentveckan med enbart koppelrastning var TRIST. Inga som helst bekymmer på något sätt alltså. Såret läkte fint det med.

Några eventuella förändringar har vi inte märkt än, men det kan ju komma. Vi har dock bytt till ett mindre energirikt foder i förebyggande syfte, då ju ämnesonsättningen sjunker markant i och med kastering och vi varken vill att hans ska bli tjock eller behöva svälta honom.

Lycka till! Det går säkert bra!
 
Sv: Kastrering!

Kastrerade min hane i onsdags och han är redan idag fredag som vanligt. Lite sur över att han ska behöva gå runt med krage. Han har gått på "kastreringsspruta" innan och under den tiden 4 mån har han gått upp från knappt 31 kg till 33 kg. Vet tycker han är lagom i hull nu och får inte gå upp mer. Enligt brevet jag fick med ifrån vet så står där att det tar normalt 2-6 veckor innan man märker någon förändring. Första natten var han lite orolig och pipig, så det är bra om man inte behöver gå upp och jobba eller dyl dagen därpå. Min vet säger att ska man inte använda hanen i avel finns det ingen vits med att de ska behålla kulorna.
 
Sv: Kastrering!

Svärmors jaktlabbe som blir 6 i sommar kastrerades nu i vintras. Han var arg som tusan på tratten och vägrade sova med den, satt bara och flämtade hela tiden, men var pigg och glad som vanligt från dag 2 ungefär. Han har blivit mycket lugnare och mindre vaktig efter kastreringen. HAn var sur några timmar efter uppvaket med pga att han hatar att sövas med.
 
Sv: Kastrering!

Min lilla pudelkille på 2 år kastrerades idag!
Och han är lite skakis och öm, man annars pigg :)
 
Sv: Kastrering!

Du behöver inte vara nervös. Veterinärerna kan sin sak och gör det dagligen. Klart den är lite trött efter ingreppet, sen blir de alltid lugnare på alla sätt. Många gånger är det ett alternativ för att just hunden ska dämpa sig. Vore roligt om veterinären kan svara.
 
Sv: Kastrering!

Min 9 mån hund kasterades i för kanske 6v sen.. Han var väldigt lugn och sov mkt ett par dagar, men sen var han i stort sett som vanligt igen..
Det som var ett problem var att han hade mkt svårt att hålla urinen ett par veckor och jag fick springa ute hela tiden med honom - när han inte kissade på golvet :crazy: ..
Nåja, nu är han som vanligt och jag märker redan stora skillnader. Han lyssnar bättre vid promenader och är plötsligt lägre i rang än vår goldenhane som förr varit en riktig mes :D ..
Det har blivit lugnare hemma också
 
Sv: Kastrering!

Tack för alla era svar :bow: :bow: :bow: !
Känner mig betydligt mycket lugnare nu!
Ska hålla koll på vikten - då han i dagsläget är lite tunn ser jag dock fram emot att han ska lägga på sig lite hull!
Har en känsla av att tratten/kragen INTE kommer att uppskattas :crazy: !

Tack än en gång för att ni delat med er av egna erfarenheter.

Z3:an
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 031
Hundhälsa Hej! Då ni varit så hjälpsamma tidigare så provar jag att göra ett till inlägg. Min hund är nu 1 år och 1 månad gammal. Han är en kul...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 340
Senast: Johdan96
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 180
Senast: NotlikeI
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 969
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp