kastrering????

Sv: kastrering????

Ingen som har en åsikt??
Är också nyfiken på vad som avgör när ni kastrerar er hingstar?

Mvh
Camilla

Kastrerade min korsningshingst (hbl/kbl) på våren, när han precis fyllt 1 år.
Det var då han började bli riktigt hingstig/jobbig och mycket intresserad av stona! Tog bara ett par dagar, så hade han lugnat ner sig och glömt bort att ston var intressanta! :D

Kastrerade min shettishingst i tisdags. Han är två år och har blivit väldigt hingstig den senaste tiden. Så då rykte kulorna på honom oxå.
Han tycker fortfarande ston är intressanta, men verkar inte fatta varför längre. He he! :D

Jag kastrerade mina hingstar vid 2 års ålder, då kulorna kommit ner för att stanna.
Min arab är fortfarande hingstig i vissa sammanhang trots att han nu är 6 år.

//Heyoka

Ska eventuellt kastrera min arabhingst som nu är 1 år och 5 månader. Blir antagligen nu detta året omkring november eller så väntar jag tills nästa år. Det beror på. Hans kulor åker upp och ner hela tiden men jag tror dom är nere för att stanna nu.

Det bästa är att kastrera när kulorna ramlat ner. På mina hästar var det vid ett års ålder och vid 7 månaders ålder.

Följdfråga: när kan man tidigast kastrera då? I många små stall har man ju inte så mycket att välja på när det gäller flockkamrater, och då vill man ju inte ha betäckta ston.

Jag får uppdatera lite!
Idag brydde sig inte min shettis om stona längre. Vi promenerade förbi deras hage, de gnäggade på honom, men han tittade knappt åt dom. Skönt!! :D

Jag katrerade min när han var 1½ år. Valde att göra det tidigt så att jag skulle slippa få problem med hingstighet.

Jag vill gärna att dom blir 1,5 innan man tar dom. Risken med att ta dom för tidigt är att dom inte får så mkt hingstmassa" och nacke.

Givetvis är det så att man oxå får ta hänsyn till individen. Är han stor och rejäl, och hingstig, så kan man mycket väl ta honom vid 1 års ålder, är han liten och försynt kan man kanske vänta tills han är 2 år om man har möjlighet.

Om man inte ska ha dom avel, tycker jag gott att man kan ta dom senast när dom är 2,5. Finns ingen anledning att spara dom längre, om man inte vill ha hingst för att han ev ska visas fram, eller tävlas osv.

Jag kastrerade min då han var 10 månader. Han var riktigt jobbig som hingst, både mot andra hästar & människor.
Nu är han en snäll och fredlig valack. :love:

Tidigt på våren eller sent på hösten när det inte finns några flugor. Att kastrera mitt på sommaren är inte direkt att rekomendera med tanke på flugorna som ständigt är närvarande.

Min pålle var 1½ år när han kastrerades. Då hade han blivit riktigt hingstig och var det nästan ½ år efter kastreringen.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
325
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Min 9 åriga hund kastrerades för snart 6 veckor (kirurgisk kastrering)sedan pga förstorad prostata. Han har fortsatt problemen kvar (tar...
Svar
12
· Visningar
729
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar