Kastrering

P

PeRosa

Har en PRE hingst på ett år. :love: Han är snäll men skulle ändå gärna kastrera honom så fort som möjligt. Nu är det för sent i varje fall som helst, blir tidigast till hösten när det är kallare igen. Snart så har vi full sommar med en massa flugor här nere. Min fråga är, i vilken ålder kommer "kulorna" vanligtvis ner? Tycker att de syns lite tydligare än innan. Kommer de ner på en gång eller lite åt gången? Kanske det beror lite från häst till häst..?

Sv: Kastrering

Det är inviduellt, min lillkille hade fått ner sina när han var 6 månader men de försvann igen och nu är han 1år (fyller det idag), och de verkar vara nere för att stanna!

Såja, nu är det kallare och inga flugor och andra insekter i siktet . MEN fortfarande inga kulor...:crazy: Nu är han 1 år och 7 månader. Det ser platt ut förutom en LITEN bula på ena sidan. Hade veterinären att känna efter på sensommaren. Hon sa att de är väldigt små men att det ska nog gå att kastrera honom ändå. (Blir kastrerad på hennes klinik) Litar på henne men vill ändå fråga er andra vad ni tror och vad ni har för erfarenheter. P.R.E:n lär ju vara sent utvecklade. Går med ett jämngammalt sto på lösdrift utan några som helst problem, men hur länge? :confused: :crazy: Och är förövrigt jättesnäll. :love: Några erfarenheter?

Hej ! Det är ganska så vanligt inom den spanska rasen. Ingen av mina hingst bäbisar har haft kulorna nere när dom var ett! Och inte några av min hingst avkommor heller, Dom flesta väntar med att kastrera dom, I och med att P.R.E n är så lätthanterlig som hingst.
Men tänk på att även om kulorna inte är nere så kan han betäcka ändå :angel:

Hälsningar Tesora

Det är just därför jag skulle vilja kastrera honom så att han kan fortsätta gå med sto kompisen. Inga problem hittills, men hur blir det i vår?? :crazy: Ska ta hem honom nästa sommar/höst (håller på att bygga hus och flyttar troligtvis i början av sommaren) Då följer troligvis stoet också med som sällskap. Vet ännu inte hur det blir. Får låna en häst av familjen var jag har honom nu på lösdrift men de har flera ston och bara en valack som inte är hemma. "Vill" (det vill man väl alltid ;) ) inte köpa en till häst innan jag vet säkert att jag har tid att rida och sköta om två egna hästar. (Stort hus, barn, jobb, hund m.m i framtiden.)
Så du tror inte att det är några problem att kastrera honom fast de inte syns ännu?

Litet sidospår:
Om du känner till P.R.E:n kanske du vet när det är vanligaste att man rider in dem? Har hört att de rider in dem först som 5-7 åringar i Spanien.. I och med att de är så sent utvecklade. Men har sett många här som blivit tidigare inridna. Har mina funderingar och planer men vill höra mig omkring lite när jag ännu har så mycket tid att fundera på saken.

Mikaela

jo det har du rätt i att många i spanien väntar tills hästarna är runt fyra och äldre med att rida in dom.
och det är ju en ras som växer väldigt sent ! Har sjäv ett sto som växer just nu och hon är åtta :crazy:
Men jag har pratat med många uppfödare och dom flesta anser att runt fyra års ålder så kan man börja med att rida in dom, Dom är ju väldigt lätta att rida in. Hingstarna startar jag upp vid fyra års ålder , men stona brukar jag vänta med tills dom är runt fem.

Tesora

Tack för svaret! Tänkte inte börja rida in honom innan han är 4 men eventuellt köra in honom som 3,5-4 åring. Vi får se, det beror på hur han växer.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 768
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
924
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar