Kastrering

olli

Trådstartare
Hej! Jag har väldigt svårt att bestämma mig gällande kastrering. Jag har en 4- årig hingst som jag funderar på att kastrera i höst eller i början av våren nästa år. Största anledningen till att kastrera honom är att det är svårt att hitta ett bra stall som tar emot hingst för uthyrning av stallplats trots att han går med valack i hage utan problem. Han är väldigt snäll och han har en fin stam vilket är anledningen till att varken jag eller någon av hans förra ägare har kastrerat honom. Det jag är rädd för är att han ska ändra personlighet och bli en "tråkig" valack då han redan är så pass lugn.
Så, kom gärna med för- och nackdelar. INGA otrevliga kommentarer, tack!

Så länge hästen inte är godkänd för avel finns inga som helst anledningar att behålla som hingst anser jag.

OK att häsen är snäll och lätthanterlig med dig. Men var händer om någon annan mindre hästvan hanterar (in- och utsläpp i hage t.ex.)? Hingstar har närmare til hormonerna än ett sto och kan blir häftigare. Att de vanligtvis är bussiga är ingen garanti.

Jag har inte varit med om att en hingst bivit "trist" efter katrering. Sin personlighet har de kvar och framåtbjudningen kan snarare bli bättre om de inte har en massa annat att tanka på.

Om han inte ska vara i avel är det bara fördelar med kastrering. Du kan hitta stallplats utan problem som exempel och hästen kommer inte att bli påverkad av sina hormoner. För den är inte så gammal ännu och det är mycket möjligt att valacken den går med nu är högre i rang. Vilket kan leda till väldigt oväntade och oönskade reaktioner om den försvinner ut din hästs liv.

Hästen är den, den är även om den blir kastrerad. Men den kommer till exempel att behöva betydligt mindre foder för att hålla hullet efter kastreringen. Så den blir billigare i drift.

Men är det inte så att de kan bli godkända på prestation också? Så om hingsten nu skall tävlas så kan han bli godkänd senare även om planen kanske inte är den just nu?
Jag fick ett hingstföl för en månad sen och vet inte alls när det är en bra tid att kastrera? Vid vilken ålder gör man det?

Men är det inte så att de kan bli godkända på prestation också? Så om hingsten nu skall tävlas så kan han bli godkänd senare även om planen kanske inte är den just nu?
Jag fick ett hingstföl för en månad sen och vet inte alls när det är en bra tid att kastrera? Vid vilken ålder gör man det?

En del avlar på prestation då det kostar enormt mycket att få sin hingst godkänd. Det är även det som gör mig tveksam till kastrering, vill även se hur han går som tävlingshäst innan kastrering. Men sen är det ju som sagt så att jag vill flytta honom men ingen tar emot hingst.. Svårt val.

Kastrera kan man göra när det båda pungkulorna "ramlat" ner, ungefär vid 1 år och framåt. På hösten eller tidig vår. Det får inte vara för varmt eller kallt när man kastrerar.

Kastrerade min lugna, snälla treåring här i våras. Han är exakt samma spjuver som innan. Märker noll skillnad på honom helt ärligt. (Med ett undantag men det hänför vi till en dålig dag, 3 v efter kastreringen var han hysteriskt hingstig och dryg som f*n på bortaplan - ironiskt nog ;P)

Det är verkligen NOLL skillnad förutom att han inte har två kulor som dinglar längre. Exakt samma personlighet.

Den enda skillnad jag ens förväntar mig är att han kanske blir mer lättfödd, det är inget som märks än dock.

Antingen är planen att ha hingsten i avel och ska den matchas för det ändamålet. Är den fyra år så bör den ha varit visad som treåring och just nu vara under förberedelse för unghästchampionat och kvalité även om den inte håller måttet att bli godkänd direkt via avelsvärderingen.
Prestation och godkännande den vägen är ganska svårt och ställer riktigt höga krav på prestationerna. De som avlar på bara prestationer vill ha tidiga och mycket bra sådana. Så det är ju upp till dig att avgöra om hingsten ligger rätt i tid och förmåga för att kunna bli avelshingst. Gör han inte det och du inte har riktigt god ekonomi, för kostar att få även en prestationshingst godkänd är det bästa för alla kastrering.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 711
Senast: Stereo
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 792
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 911
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 777
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka