Kastrering

cilja

Trådstartare
Har ni kastrerat era -09 än? Är rädd att min ska bli ännu slöare än vad han är. Vad har ni för erfarenheter?

Sv: Kastrering

Min är kastrerad sedan i våras. Om din åring är slö kanske det är någonting annat fel på honom än hormonerna?

Min erfarenhet säger mig att det inte spelar så jättestor roll när unghingstarna kastreras så länge de kastreras innan inridningen, vad gäller temperamentet. Jag har aldrig förstått varför folk vill spara sina unghingstar så länge, det är ju mest problem med dem. Så mycket enklare med valack.

Jepp kastrerades i februari. Nu var han ett riktigt litet nervknippe i vintras faktiskt, efter kastreringen blev han mer en glad sprallefjant

En slö unghäst får antagligen för lite foder i form av energi och protein dessutom så måste unghästen ha stimulans att röra sig ordentligt. Kastrering har inget med saken att göra.

Jag har kastrerat min 09.a det gjordes nu i höstas.
Han har haft ett trevligt temprament hela tiden - välhanterad sedan liten, vilket säkert även har en viss inverkan på hur han uppförs sig i den dagliga hanteringen ( egen uppfödning ) .
Men har inte märkt någon nämnvärd skillnad på temrament sedan kastrering, lika glad och go´som innan =)
Sprall i benen som en unghäst ju ska ha - dock vet han att han i det minsta ska försöka att hålla sig i "skinnet" så snart man hanterar honom ;-)

Men som någon skriver, så kanske det är något annat som är fel med honom om han är oerhört slö?
Kolllat evt.mask?
Har han varit slö helt sedan liten? eller något som kommit på senare tid?
Om sistnämnda, så kanske det vore lämpligt att rådfråga en veterinär.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 9 åriga hund kastrerades för snart 6 veckor (kirurgisk kastrering)sedan pga förstorad prostata. Han har fortsatt problemen kvar (tar...
Svar
12
· Visningar
761
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 984
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 517
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka