kastrering..

Sv: kastrering..

Det ar latt hant att det blir knas pa forum :)

Battre ringa en gang for mkt an en gang for lite har flera veterinarer sagt till mig iofs... ska inte saga for mkt, har rings inte veterinaren med mer an att det ar livshotandesuperakutkatastrof. Men sa har vi majoriteten av akutmedicamenterna i kylen alla redan :angel: Men anr det val ar fara o farde ar de bara 5 minuter bort sa de kan komma hit pa ett ogonblick (Doskont!)

vetten dar himma i sverige var privat praktiserande, sa han hade inte direkt jourtid.. han hade en personsokare.. :rofl: :banana:

Hade jag varit orolig så hade jag ringt till dem.
Men jag var inte orolig.

Det bästa här borta är att blir det akut så kommer vetrinärerna på studs.
Och de känner oss. Har haft mycket med dem att göra.

Förra året hade vi inte en månad utan veterinär räkningar. Det var en kompliserad fölning. En sjuk fölunge och massa vaccineringar och året innan flera ultraljud och vaccinering av stoet.
Veterinären vet att vi inte ringer i onödan.
Och jag började inte med hästar nyligen. Vet vad jag gör.

Jag kanske har fel, men jag föredrar att få svar om mina hästars hälsa från veterinär och inte från folk på ett forum..

Å jag föredrar att inte störa en veterinär utanför dennes telefon tid utan att det är akut akut...

Men vi är alla olika...

Fast kort tid? Du skrev vid femtiden på kvällen att veterinären var där på förmiddagen och kastrerade.
Nu skriver du det var kort tid sen? Eller kl 18 skriver du det var 3 h sen?

Det ger viss skillnad på hur svaret blir/frågan tolkas. De kan mycket riktigt skaka (och svettas) av sederingen. Men inte i över 5 timmar, då är något fel.

Senast ändrad:

Tänkte fel på förmiddag och eftermiddag ;).

Veterinären kom halv tre och första inläggget skrev jag kl 16.59.
Då kan du ju räkna ut för hur många timmar sedan han var här.
Men ord kan bli fel och folk kan tolka fel. Det är ganska mänskligt.

Säger veterinären att det kan bli så efter en sedering .Så lyssnar jag på honom. Och han svarade lite väl bra på sederingen enligt veterinären. Så det kanske inte var så konstigt att han reagerade som han gjorde efter. Men det var absolut inte det jag var orolig för. För hade jag varit det hade jag absolut inte skrivit i ett internet forum utan ringt hit honom omedelbart.

Min fråga var enkelt hur andra gjort efter att deras hingstar blivit kastrerade? Hage eller box. Tyvärr hamnade det för mycket information i det ursprungliga inlägget. Sorry..

Men nu mår killen bra där ute. :)
Hans matte har varit här och jag visade henne denna tråden och jag har hennes fulla förtroende.
Han är tempad, nattad Och journal förd.

När vi kastrerat hingstar har de inte skakat efter sederingen, däremot av smärta och har då gett smärt stillande. Nu när det är väeme och flugor på G så kan det vara riktigt bra att ge penecilin efter en kastrering.Och kolla tempen ordentligt. Vi ger även smärt stillande om vi märker att det sväller upp så att man kan få dem att röra påsig.
Första dagen bör de absolut stå inne så sederingen går ur kroppen och dagen efter så brukar vi gå/köra en skritt tur. Ev ut i hagen beroende på hur vilda de är. Man vill inte att de ska hoppa runt för mkt. Vi har alltid våra själva i hagen då det kan finnas risk att de hoppar runt för mkt.
Senska det INTE rinna ur såret, det kan droppa fort men man ska kunna räkna dropparna hella tiden. Rinner det är det AKUT!
Men ibland kan det bli som en ficka i pungen där blodet samlas och då kan det rinna mycket just när de rör sig när blodet kommer ur. Annars är det bara bra att det droppar och det kan det göra några dagar.
Hoppas du får en frisk häst nu som läker bra.
PÅ torsdag ska här kastreras en hingst och förra veckan kastrerades en annan.

Kom precis in från stallet och möttes av en gnägging från lill killen.
Mockade rent hans box och tog ut honom på en liten promenad.
Han rör sig fint och verkar inte ha ont. Det såg jätte fint ut när jag tittade.

Tempade honom och gav honom mat. Släppte ut kompisen en stund men funderar på att ta in honom så att den lille håller sig lugn. När jag är på jobbet.

Du visste inte hur du skulle göra med efterbehandlingen så därför ringer man vetrinären. Om du hade följt rådet som gavs här, ut i hage direkt när hästen piggnat till, så hade ju det blivit fel i just ditt fall eftersom din vetrinär rekomenderade box i 2 dagar till.

Javisst man ska inte ringa vetrinären för minsta lilla skråma men när det gäller oprationer eller andra liknande större ingrepp tycker jag det självklart att man vet hur eftervården ska se ut.

Tänkte fel på förmiddag och eftermiddag ;).

Veterinären kom halv tre och första inläggget skrev jag kl 16.59.
Då kan du ju räkna ut för hur många timmar sedan han var här.
Men ord kan bli fel och folk kan tolka fel. Det är ganska mänskligt.

Tyvärr hamnade det för mycket information i det ursprungliga inlägget. Sorry..

.

Just därför är det bättre att ringa veterinär istället för att slänga in en sådan fråga på ett forum.. Det blir så lätt fel och folket på forumet har ingen aning om den information de får är korrekt överhuvudtaget!

Jag skulle ALDRIG ta hänsyn till veterinärens eventuella arbetsbörda. Behöver jag information så ringer jag omgående. Mitt ansvar är att se till att hästarna har det bra, inte att bekymra mig över vet. åsikter om allvaret i mina frågor. Folk måste börja bry sig mer om sina hästar och mindre om vad folk tänker.

Att ringa och be om bortglömda råd om eftervård och ev konvalescens lär ingen veterinär alls anse att man stör för. Allra minst om hästen har så ont(?) så den skakar.

Du har aldrig tänkt på att det inte är pga smärta hästen skakar, utan att det kanske är narkosmedlet som håller på och gå ur kroppen? :grin:
Alla reaktioner behöver faktiskt inte betyda smärta, död och elände...

Det var TS själv som skrev att den skakade av smärta, i inlägget jag svarade på.

Dessutom angavs (felaktigt, men det är ju svårt att veta) att hästen kastrerats på förmiddagen, och vid femtiden på eftermiddagen skakade.

Har bara varit med om en hingst som skakat kraftigt efter kastrering, han hade även feber och var kom ut. Därför blev jag lite fundersam när du sa att han skakade. Men å andra sidan är det ju som du säger fullt normalt och är det bara skakningar (överkomliga sådana) och allt annat är ok då ska det inte vara nån fara. Bra att du kollar tempen så ofta som du gör och ger pencillinet två ggr/dag el. efter rekomendation från vet.

Jag skulle haft hästen ute i hagen på dagarna och inne på nätterna. Gå promenadrer är oxå bra.

Tjat tjat & gnäll på TS, att folk orkar leta fel & brister :S
hon ville förmodligen bara ha svar på sin fråga :)
Mvh

Att han skakar låter inte bra, måste du kolla upp. Kolla tempen minst 2 ggr dagligen. Blod kan droppa, det är normalt, men inte rinna. Haft vetirinärer som sagt olika angående hage andra dagen efter kastreing. Den senaste tyckte att hästarna skulle ut i varsin hage, bra med motion, fast lungn sådan. Efter någon dag skrittpass, efter nån vecka skritt-lättare travpass.

Behövde inte rengöra såren utan det fick självläka, tog bort tängerna dagen efter.

Hoppas det går bra för den nyblivna vallacken :)!

Bara en undran... tog ni verkligen bort tängerna dagen efter?

Jag försöker iaf. svara på frågan. Men dethär är ju en fråga som har flera svar. Jag säger bara hur jag har gjort och fått rekommendationer om att göra och det har funkat bra.

Men ditt inlägg kanske inte var riktat till mig personligen, eller?

Min kastrerades stående hemma i stallet. Ut i hagen efter två timmar (domosedanet).

Kör i motionstempo(trav) 30 min/dag i 10 dagar fr.o.m dagen efter. Såret skall hållas öppet så det läker innifrån, ev tvätta med såpvatten några dagar efter kastrationen. Hinnorna kan hänga ut någon dag men brukar gå tillbaka ganska fort av sig själv. Koagulat ska man låta vara, annars kan det böra blöda igen. Det sa iaf. min vet. som är mkt skicklig på kastrationer. Blev inga komplikationer av ingreppet.

Min fick penovet som skulle sputas i 10 dagar, samt hålla koll på tempen.

KL. Vid kastrering skall hasten ta det lugnt, alltsa stall vila med promenader de forsta dagarna och sen kan slappas los. Dock skall hasten vara i rorelse efter operationen nar sedativet har slappt. Just for att det inte blir nagra "forstoppningar" /bloodcloths.
Detta ar en vanlig "pa graset" kastrering. Det kan ju alltid vara problem forstas, men de jag har kastrerat i mina dagar har foljt detta ovan och aldrig haft nagra problem. Min egen hingst blev kastrerad pa graset (av ngn annan) och vi var inte helt klara nar han vaknade och skulle upp. Och ville inte ha ngt med att sta still i box med promenad att gora.. sa han akte rakt ut i hagen.

Igen, ingen veterinar vill kanna sig "used" om en patient/agare ringer och ar orolig efter en operation. Det ar det de ar dar for. Insida av telefontid eller inte. Ar man en vet far man ta 0400h samtal som del av sitt liv.. Dock skall man ju vara selektiv med samtalen.. inte ringa for min hast nos och har snor i nasan...

Liknande trådar

Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 281
Senast: Freazer
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka