kastrering..

lillamy73

Trådstartare
Veterinären var här på förmiddagen och kastrerade en hingst.
Glömde fråga hur man skall göra idag?
Ska han gå ut med kompisen i hagen. Då rör han på sig eller ska han stå i boxen?
Det rinner blod nu och det gjorde det inte förrut. Vet att det kan göra det men hur mycket får det rinna? Man märker att han har ont för han skakar.

Någon som vet?

Sv: kastrering..

Varför göra ett inlägg här och inte ringa veterinär?

Att han skakar låter inte bra, måste du kolla upp. Kolla tempen minst 2 ggr dagligen. Blod kan droppa, det är normalt, men inte rinna. Haft vetirinärer som sagt olika angående hage andra dagen efter kastreing. Den senaste tyckte att hästarna skulle ut i varsin hage, bra med motion, fast lungn sådan. Efter någon dag skrittpass, efter nån vecka skritt-lättare travpass.

Behövde inte rengöra såren utan det fick självläka, tog bort tängerna dagen efter.

Hoppas det går bra för den nyblivna vallacken :)!

Varför?
Det finns säkert någon här som varit med om en kastrering.

Att han skakar är fullt normalt han har självklart ont.
Jag tempade honom och tempen ligger på 36,6.
Alldeles normalt.

Frågan här var om han ska stå inne eller ute?
Gå ensam eller med sin kompis?

Varför göra ett inlägg här och inte ringa veterinär?

För att man inte ringer veterinären i onödan. ;)

Hästen mår inte dåligt han äter och dricker. Kissar och bajsar.
Finns ingen anledning till att ringa och störa veterinärerna då¨.
Att han har ont är inte onormalt. Det hade jag med haft om jag hade blivit kastrerad.

Och här på bukefalos finns det massor som har kastrerat sina hästar.... Och därför kan man säkert få några svar på mina frågor..

Fast om hästen skakar har den endera så ont att den behöver smärtlindring för det ska vara humant, eller så är något annat fel.

Fördelen med att ringa behandlande veterinär är också att han/hon vet hur det såg ut när det kastrerades, och om det t ex var något under kastrationen som gör att det def inte är ett bra tecken alls om det rinner blod. Även om det i ett annat fall inte skulle oroa.

Att ringa och be om bortglömda råd om eftervård och ev konvalescens lär ingen veterinär alls anse att man stör för. Allra minst om hästen har så ont(?) så den skakar.

Ring vet med en gång! En häst ska aldrig behöva ha ont i onödan, och eftersom att hästar är präglade till att aldrig visa smärta så kan du tänka dig vad ont din stackare har om han visar så tydligt! :cry:

Den skakade även när han var här och han sa att det inte är onormalt.
Så jag går på den linjen.
Och att det rinner blod är inget ovanligt det heller. Det är ju inte massa blod. Ingen blod pöl eller så.

Så frågan är fortfarande till dem som har kastrerat sina hingstar.

Vad sa era vetrinärer? Ute eller inne?

Självklart håller jag koll på honom.Så han inte fortsätter hela kvällen. ringer veterinären om han inte blir bättre fram på. Det har bara gått tre timmar sedan han kastrerades.

Senast ändrad:

När jag kastrerade min så skulle han gå ut direkt enligt veterinären.
Väntade tills han piggnat till och var alert sen åkte han ut med kompis i hagen.
Hon sa att ju mer rörelse desto bättre (dock tok spring hur länge som helst i hagen var ju inte bra).
Longerade och tömkörde minst 30 min varje dag, och efter några dagar hade jag mycket med jobb
och hann inte motionera honom på 2-3 dagar vilket resulterade i en ordentlig infektion.
Penicillin och mer rörelse så var han snabbt bra.

Skakandet du berättar om låter ju dock oroväckande, ring och prata med din vet.

Var ute alldeles nyss och kollade på lillkillen.

Nu har det slutat att droppa och han skakar inte längre. Satt med honom en stund och han stod avslappnad med öronen framåt.
Sedan ropade han efter de andra hästarna.:)

Kommer att tempa honom ikväll och sedan morgon, middag och kväll.
För att hålla koll på hans status.

okej jag håller med om att man inte behöver kalla ut veterinären i onödan men ni har precis gjort ett kirurgiskt ingrepp på hästen och det är ganska viktigt att du sköter efterbehandlingen rätt och det kan bara den behandlande veterinären svara på hur just du ska göra i just ert fall.

Och RINGA veterinären kan du aldrig göra i onödan!!

aldrig nagonsin sett en hingst skaka efter kastrering.

Men annars har de fatt rora pa sig, ant i en ren hage (vilket jag kan tanka mig ar svart att hitta i sverige sa har ars - lerfri alltsa) i ett ridhus, eller box och da och da traskas for hand. Sa lange det ar fritt fran "uck och muck" och man har bra oversyn sa gor det nog eg varken till eller fran, sa lange de inte ranner som idioter.

aldrig nagonsin sett en hingst skaka efter kastrering.

Svarar alla och dig ;)

Ringde veterinären eftersom ni idiotförklarar en här inne.

Skakningarna brukar uppkomma efter sederingen mao inget ovanligt alls.
Att det rinner lite är inget konstigt det heller. Det är ett öppet sår som ska läka. Hade varit mer orolig om det inte hade gjort det.

Och för er som undrar så sa vetrinären att box idag och imorgon.
Med några promenader. Och på Fredag kan han vara ute i en liten hage.

Man kan ringa en veterinär i onödan. Det finns de som ringer för minsta lilla skråma på jourtid. När veterinärerna poängterar på telefonsvararen att endast i bråskande fall...

Senast ändrad:

kan bara tala av egen erfarenhet, nej skakningar ar - enligt min erfarenhet - inget normalt och det var darfor jag kallt skrev "Ring vetten".

Att ringa efter en kastrering ar "inte i onodan". Det borde inte veterinaren tycka heller... min vet. var sot, han undvek komma ut sa mkt som mojligt, daremot fick vi guidning och goda tips och rad i telefon. Skont med sadan backup. En bra, oppen och fungerande kommunikation dar Du vet vad du ska gora (enligt vet) och Vet vet att du vet vad han/hon tycker du ska gora kan vara mkt givande i det langa loppet.

"det bloder, det gjorde det inte innan" samt "man marker att han har ont for han skakar" ar nog inte det smartaste sattet att uttrycka sig pa alla ganger.. ;) flera av oss fungerar nog som sa att hor vi att hasten "bloder" efter kastrering sa tanker vi direkt rannilar av blod... och dar till skakningarna.. da ger man inte sig sjalv tid att skriva sakligt och utforligt och latt hant att man "jumps to conclutions" :)

"det bloder, det gjorde det inte innan" samt "man marker att han har ont for han skakar" ar nog inte det smartaste sattet att uttrycka sig pa alla ganger..

Jo jag har lärt mig det ;) att alla människor tolkar ord på olika vis. Ibland kan det bli feltolkningar. Just när jag skrev det så tänkte jag inte på det. Men det tråkiga med bukefalos är just att flera idiot förklarar en för minsta lilla sak.

Anledningen till att jag inte ringde vetrinären är att man faktiskt kan vänta lite. Det hade inte gått lång tid efter ingreppet. Och jag hade mest troligt låtit honom stå inne idag och ringt i morgon när vetrinärstationen öppnat. För att fråga vad de rekomenderar.
Hade han inte slutat skaka innan jag kollat honom för sista gången så hade jag mest troligt ringt dem redan senare ikväll.

Har själv ringt ut vetrinären för snabbt många gånger. Fast jag själv igentligen vetat vad jag skulle göra. Rätt onödigt att störa dem på jourtid.

Liknande trådar

Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 281
Senast: Freazer
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka