Kastrering, tankar och funderingar

Singoalla

Trådstartare
När jag skaffade vår lilla hanvalp så tyckte jag att det var självklart att vi skulle kastrera honom. Vi skulle ha en sällskapshund och inte en avelshund, så jag såg ingen anledning till att han skulle vara fertil. Anledningen till att det var så självklart för mig var att jag tidigare haft hästar och katter och det verkar som att det är en annorlunda syn där. När jag köpte min första raskatt så var uppfödaren mycket noggrann med att vi skulle kastrera honom. Hon sa att vissa uppfödare kastrerar innan dom säljer, men hon ansåg att dom var för små för narkos. Dock förväntade hon sig att vi skulle kastrera honom så fort han var 6 månader. Vilket vi gjorde. Enbart avelshanar skulle hållas fertila. Inom hästvärlden verkar kastrering också vara en självklarhet. Hur ofta ser man en hingst på en ridskola eller som familje/allroundhäst?

Nu har jag förstått att det absolut inte är en självklarhet inom hundvärlden och att meningarna delas mycket här. Så jag ska läsa på lite mer, prata med veterinär och framför allt lära känna min lilla kille ordentligt innan jag tar beslut :)

Men en nyfikenhet dök ändå upp, varför kastrerar man vissa djur och inte andra? Att ha en fertil katt som inte ska avlas på verkade vara ett BIG NO NO. När min vän köpte en arabhingst så tyckte omgivningen att hon var spritt språngande galen. Är det så stor skillnad på djuren och deras måeende/beteende som gör att det ser olika ut? Eller är det helt enkelt vi människor som utvecklat olika syn inom vår "genre"?

Sv: Kastrering, tankar och funderingar

Ja, det är stor skillnad mellan olika djurslag och hur kastrering påverkar.

Vad gäller hingstar så kan dom bli rent av farliga att handskas med när dom är intakta (inte alla givetvis) och det är både dyrt och mycket svårare att hålla en hingst som behöver egen hage osv. Ston kastreras ju sällan, så fundera på varför;)

Vad gäller katter så kan en honkatt bli riktigt sjuk av att löpa om och om igen utan att bli parad och en okastrerad katta som går ute får ungar om och om igen. Fertila hankatter är ett jäkla otyg och en sanitär olägenhet om dom är utekatter. Båda stör även omgivningen med sina vrålanden vid löptider.

En hund däremot kan få beteendeförändringar som inte alltid är så roliga i vårt samhälle och inkontinens som biverkning är så mycket vanligare bland hundar än hos hästar.

Inget djur ska kastreras för tidigt, då könshormoner behövs för tillväxten. Hanhundar får ofta jobbigt med andra hundar då tikar kan bli riktigt elaka mot kastrerade hanar och intakta hanar kan börja uppvakta dom, vilket leder till frustration. Har hunden mycket rädslor, så kan dom ofta öka efter kastrering av hanhund.

Sen får folk göra precis som dom vill, men jag tycker alla ska veta om riskerna.

Tack för bra svar! :) Jag har läst på lite om riskerna så det är därför jag överväger beslutet igen. Vi får se helt enkelt, jag vill såklart ta det beslutet som är bäst för min hund så det får rådgöras med både veterinär och uppfödare. Nu är han bara 8 veckor så det kommer dröja innan vi behöver besluta nåt alls :D

Vad brukar vara anledningen till att man kastrerar hanhundar? Nu har jag enbart läst på om riskerna och nackdelarna. Men jag misstänker att det finns en anledning till att folk kastrerar också. Finns det fördelar, eller är det en illusion/önsketänkande från ägarna?

Tack för bra svar! :) Jag har läst på lite om riskerna så det är därför jag överväger beslutet igen. Vi får se helt enkelt, jag vill såklart ta det beslutet som är bäst för min hund så det får rådgöras med både veterinär och uppfödare. Nu är han bara 8 veckor så det kommer dröja innan vi behöver besluta nåt alls :D

Vad brukar vara anledningen till att man kastrerar hanhundar? Nu har jag enbart läst på om riskerna och nackdelarna. Men jag misstänker att det finns en anledning till att folk kastrerar också. Finns det fördelar, eller är det en illusion/önsketänkande från ägarna?

Dom flesta kastrerar för att dom tror att hanhunden ska släppa intresset för tikar, vilket faktiskt inte alla gör. Jag vet om flera hanar som kastrerats före 1 års ålder som ändå parar med häng....
Många ger upp när en hane är som brötigast vid 1-2 års ålder och kastrerar innan den fått bli vuxen. Vänta istället och se hur den blir.
Ett stort fel är att många tror att hanhundsaggressivitet försvinner efter kastrering, för tyvärr kan det istället eskalera då hunden istället blir osäker pga att testosteronhalten sjunker så drastiskt. Man vet aldrig i förväg hur det blir. Det kan bli jättebra och det kan bli totalt tvärtom, så det är lite lotteri :)
är det dessutom en pälshund, så behövs varningen att pälsen ofta blir hemsk på pälshundar då den blir mer valpullig efter kastrering. Korthår märks det inte lika mycket på mer än att vissa börjar fälla året runt.

Bara det att katter ofta går ute och således parar sig okontrollerat samt att vi även håller hästar utomhus med risk för parning om man har hingst utan en massa specialarrangemang är ju väldigt annorlunda jämfört med hundar.

Våra hundar lever tillsammans med oss inomhus och de går ut tillsammans med oss. I vissa fall går hundar ute som "gårdshundar" men det sker ändå under kontroll, på ett visst område och med kontroll för att det inte ska råka bli parning.

Det finns alltså inte samma behov av att kastrera för att undvika oönskade valpar.

Sen tror jag att det mycket är kultur och normer.

Kastrering har diskuterats här på forumet massor med gånger så du borde hitta en del om du söker.
Men kort så är min egen åsikt att det är befogat att kastrera om:
  • hunden mår uppenbart dåligt och det är solklart att det är hormonrelaterat
  • hunden får någon sjukdom som kräver kastration för tillfrisknande
  • ägaren önskar kastrera av andra skäl under förutsättning att hunden är vuxen och väl utvärderad utifrån eget avelssyfte eller för avkommeutvärdering (observera att det är lika viktigt att utvärdera de dåliga hundarna som att utvärdera de bästa)
  • hunden är en blandras och varken den enskilda individen eller släktingar bör gå i avel

Kastrera hingstar gör man ju främst för att få ett lugnare temperament vilket man oftast får men inte alltid.
En odräglig hingst kan vara rent av livsfarlig att hantera, men det finns såklart supersnälla hingstar också.
Sen kan man ju försöka hitta en stallplats till en hingst, det är verkligen inte lätt och kräver nästan att man har egen gård eller att den är inackorderad hos någon med avelsverksamhet och redan har hingstar.
"Vanliga" stall kan man utesluta direkt.

Utekatter springer ju fritt och kastrerar man inte ja då kan det ju bli hur mycket katter som helst.
Men om katterna är innekatter eller går ut i koppel så är det väl inte lika viktigt att kastrera.

Hundar ser jag inte riktigt varför man ska kastrera?
Det är ju ägaransvar på hund så det är ju vi som hundägare som ska se till att det inte blir oönskade valpar.
Hundar går ju ofta i koppel. En del hundar kan bli lugnare i temperamentet om man kastrerar men det verkar kunna slå väldigt snett också om det är ett lugnare temperament man är ute efter.
Jag har två hanhundar, den ena hade nog mått bra av att bli kastrerad när han var ung.
Främst pga han blir helt knäpp i huvudet om han känner lukten av löptikar ute på promenaderna, han slutar äta och ylar mest hela tiden inomhus :meh:
Men nu är han inte kastrerad och han blir 10 år så jag ser ingen anledning till att göra det nu.
Den andra har inga som helst problem med att vara fertil så varför ska man då kastrera? O_o

Kastrering innebär ju alltid risker och man vet inte hur hunden kommer att bli efteråt.
Så därför tycker jag att man noga ska överväga varför man ska kastrera eller ej.
Jag tycker inte det finns fog alls för att göra det rutinmässigt på hund.

Jag skulle själv inte vilja bli kastrerad bara för att, jag skulle vilja ha en godtagbar anledning till att bli tvångssteriliserad.

Är det så stor skillnad på djuren och deras måeende/beteende som gör att det ser olika ut?

Ja, det är (oftast) en enorm skillnad!

Varför börja hålla på och operera en hund "bara för att" om det inte behövs?

Den vanligaste anledningen till att kastrera hanhundar verkar vara för att de ska gå att träna med osv trots löptikar i närheten. Det går dock utmärkt att träna en hund på att inte bete sig som en idiot i närheten av löptikar. Om man däremot inte lyckas trots noggrann och duktig träning så kan det ibland underlätta att kastrera.

Här i mitt område finns det framförallt två hanar som reagerar extremt på löptikar.
Hane 1: En utställningsavlad hund som kanske inte har den bästa mentaliteten från början. Matte beklagar sig över löptikar när han står och skriker efter varje tik han ser, men låter honom samtidigt gå tvärs över gatan för att stå och slicka(!) i evigheter på en kissfläck. Jag har aldrig sett henne göra minsta ansträngning för att få hunden att bry sig om henne istället för mötande hundar.

Hane 2: En hund av arbetande modell. Smällfet och ser ut att vara väldigt understimulerad när man ser hur han beter sig. Piper och tjuter som en tok när han ser tikar. Matte säger alltid att det beror på löptikar, året runt, hela tiden samtidigt som man knappt märker skillnad på när man möter dem med löptik eller tik som inte löper. Matte märker inte heller skillnaden. Jag stod och pratade med dem när min ena tik löpte och matte sa då precis som alltid "Ja, det måste vara någon löptik någonstans, han blir pipig då". Inte något "Nä, vi får prata när din tik inte löper" ;) Och ja, hunden får bete sig hur som helst utan att matte bryr sig ett dugg om att försöka få ordning på något.

De andra hanarna här? De märker jag inte av och jag har flera vänner med hanhundar som vi går promenader med. Enda skillnaden när mina hundar löper är att vi inte släpper dem lösa tillsammans, för säkerhets skull.

Båda mina hundar är kastrerade.

Tiken är kastrerad pga extrem påverkan vid skendräktigheten. Hon har inte haft några biverkningar av operationen och jag tror hon mår mycket bättre nu. Det var mitt beslut att göra det.

Hanen(omplacering) kastrererades tidigt av förra ägaren. Anledningen var att han kissade mycket :crazy: Jag hade inte planerat att skaffa en kastrerad hane eller att kastrera men nu var det redan gjort när jag fick chansen att ta över honom. Lite trist men det finns inget jag kan göra åt det. Jag hade gärna haft honom orörd om det inte påverkat honom för mycket.

Jag har 2 okastrerade hanar. Fungerar fint ihop. 3 och 5 år.
Sen har dom sina laster, det händer att jag skyller det på att kulorna är kvar, sen om det stämmer eller om de är lite ouppfostrade vet jag inte ;)
*markerar revir, KONSTANT utomhus, när de kommer hem till andra :banghead: och den lilla markerar inne hemma ibland..
*konstant gnäll ett par gånger/år, antagligen löptikar
*otroligt fixerade vid baken på tikar
*den stora är helt besatt av att tvätta den lilla. Ögon, snopp osv. Kan det vara för att den lilla kom in i flocken som valp när den stora var vuxen?

En positiv sak är att dom är så fina i hull alltid!

Kastrering av hanhund gör att hunden inte drabbas av prostatabekymmer, kan ej få analadenom (tumör vid anus), ej få testikelcancer (alla problem på äldre dar).

Kastrering (tidig av tik) gör att tiken inte får juvertumörer o ej heller pyometra samt antas lägga 2 år till medelålderns livslängd.

Alla ledarhundar är kastrerade, även ett stort antal tjänstehundar o arbetar duktigt opåverkade av detta.

Kastrering påverkar ej hjärnan men sänker eller tar bort könsdriften.

Kastrering påverkar EJ rädsleaggression eller jaktaggression. Förblir dugliga jakthundar men stabiliserar inte en rädd/nervös hund.

Kastrering påverkar/dämpar dominansaggression o reviraggression (vilket ibland kan vara önskvärt).

I USA och Storbrittanien har man länge kastrerat hundar (ej tänkta för avel) o har stor erfarenhet av detta, en hel del forskning finns betr ovan nämnda effekter.

Marna (vet) o hundägare sedan 40 år, alla kastrerade.

Kastrering (tidig av tik) gör att tiken inte får juvertumörer

Det jag hört från mina veterinärvänner är att tidig kastrering av tik ibland gör att tiken får mindre risk att få juvertumörer, inte att det tar bort risken helt.

Har något ändrats på den fronten nyligen? Att man upptäckt något nytt eller så?

Jag har 2 okastrerade hanar. Fungerar fint ihop. 3 och 5 år.
Sen har dom sina laster, det händer att jag skyller det på att kulorna är kvar, sen om det stämmer eller om de är lite ouppfostrade vet jag inte ;)
*markerar revir, KONSTANT utomhus, när de kommer hem till andra :banghead: och den lilla markerar inne hemma ibland..
*konstant gnäll ett par gånger/år, antagligen löptikar
*otroligt fixerade vid baken på tikar
*den stora är helt besatt av att tvätta den lilla. Ögon, snopp osv. Kan det vara för att den lilla kom in i flocken som valp när den stora var vuxen?

En positiv sak är att dom är så fina i hull alltid!

8 hanhundar.
2 tikar.
Ingen kastrerad.
Inget konstant markerande ute,
inget pissande inne,
inget gnallande, pipande eller fjollande nar tikarna loper.

Kan kallas av tik i hoglop nar de borjat klattra.
Tranas for vardagslydnad med los, och lopande, tik som distraktion. Funkar utmarkt. Ska se om jag kan hitta videon dar terriern i hoglop agerade disktraktion at er.

....i manga fall ar det inte kulorna i sig utan individen och handhavandet utav individen.

--------------
Marna, vad sager en sa erfaren veterinar som du om den DRASTISKA okningen utav HD pa kastrerade hundar? Hm? Ar ju ingen "liten knappt markbar" skillnad direkt.

Jag tänkte nog lite som dig innan jag skaffade min hane. Han är den fjärde hanhunden jag lever med och av de tre tidigare var det två som hade hormonella problem, en matvägrade om det fanns löptikar i grannskapet och den andra var extremt översexuell. Båda dessa mådde nog mycket bättre efter kastreringen.

Men hanen jag har nu (snart 2 år) visar inte upp några direkta problem som kan kopplas till hormonerna. Visst skvätter han ofta ute om jag låter honom och nosar gärna på goda fläckar men han verkar inte störas i övrigt av löptikar. Han kan arbeta/promenera precis bredvid en höglöpande tik. Visst nosar han gärna i baken men är inte besatt eller försöker rida. Han är än så länge inte heller kaxig mot andra hanar, får se om det förblir så då det inte är helt ovanligt i rasen med hanhundsaggressivitet tyvärr.

Jag tänker att det stora "behovet" av att kastrera måste till största delen bero på kass avel. Inom många raser inklusive min egen vill man gärna ha maskulina hanar (det stå ofta i rasstandarderna att de ska ha tydlig könskaraktär). Då väljer man ju automatiskt hundar med höga testosteronnivåer i aveln vilket i princip oundvikligen lär leda till starkare könsdrifter, dvs. mer intresserade av löptikar samt aggressivare mot andra hanar.

Vilket syfte förutom utseendemässigt uppfyller denna "könskaraktär"?

Visst ska det finnas en naturlig drift men den driften ska ju inte vara så stark att hunden inte klarar av att fokusera på något annat. En brukshund ska kunna jobba med en löptik framför näsan utan att påverkas nämnvärt precis som en vallhund osv.

Låt din hane bli vuxen och analysera då hur mycket han och ni störs av hans hormoner, är det mycket så är han ju iaf inget avelsmaterial och då kan ni ju kastrera. Störs han inte och är trevlig och frisk i övrigt kan han ju visst vara en lämplig avelshund som kan bidra till rasen.

Har förstått att det är väldigt vanligt med översexuella hanar bland småhundsraserna. Antagligen för att de oftast avlas på utseende i första hand.

Jag skulle aldrig kastrera en hund av annat än hälsomässiga skäl. Jag ser absolut att det påverkar både individens gnista och hur de bemöts socialt av andra hundar. Har tyvärr två kastrerade här hemma (en av varje kön), ingen av dem kastrerad när de var i min ägo. Ingen av dem har förändrats till det bättre.

Här i mitt område finns det framförallt två hanar som reagerar extremt på löptikar.
Hane 1: En utställningsavlad hund som kanske inte har den bästa mentaliteten från början. Matte beklagar sig över löptikar när han står och skriker efter varje tik han ser, men låter honom samtidigt gå tvärs över gatan för att stå och slicka(!) i evigheter på en kissfläck. Jag har aldrig sett henne göra minsta ansträngning för att få hunden att bry sig om henne istället för mötande hundar.

Hane 2: En hund av arbetande modell. Smällfet och ser ut att vara väldigt understimulerad när man ser hur han beter sig. Piper och tjuter som en tok när han ser tikar. Matte säger alltid att det beror på löptikar, året runt, hela tiden samtidigt som man knappt märker skillnad på när man möter dem med löptik eller tik som inte löper. Matte märker inte heller skillnaden. Jag stod och pratade med dem när min ena tik löpte och matte sa då precis som alltid "Ja, det måste vara någon löptik någonstans, han blir pipig då". Inte något "Nä, vi får prata när din tik inte löper" ;) Och ja, hunden får bete sig hur som helst utan att matte bryr sig ett dugg om att försöka få ordning på något.

Den absolut vanligaste orsaken till att hanar är odrägliga med löptikar är, enligt min uppfattning, precis det du ger exempel på här. Hanarna får inte lära sig att låta bli. Visst finns det dom hanar som har extremt hög könsdrift och dom mår såklart bäst av att få slippa styras av sina hormoner, men dom är inte så många egentligen.

De andra hanarna här? De märker jag inte av och jag har flera vänner med hanhundar som vi går promenader med. Enda skillnaden när mina hundar löper är att vi inte släpper dem lösa tillsammans, för säkerhets skull.

Så gjorde vi också när mina närmsta vänner hade tik. Fungerade utmärkt :)

Inom vilket område? Polis? Försvarsmakten? Tullen? Jag har inte träffat någon kastrerad tjänstehund nämligen.

Tror Marna menar har over.

...tror ocksa Marna missat att tjanstehund i Sverige inte ar det samma som en tjanstehund nagon annanstans.
Eller for den delen att MANGA sk "working dogs" som snippas av ena eller andra anledningen saljs till pet homes.

..saatteh...

Du får gärna kommentera denna artikel:
http://www.naiaonline.org/pdfs/LongTermHealthEffectsOfSpayNeuterInDogs.pdf

Hur kommer det sig att dina råd går stick i stäv med http://www.svf.se/sv/Sallskapet/Sma...gaende-kirurgisk-kastration-av-friska-hundar/

Vad är vitsen med att diskutera med en veterinär/djurägare i varje enskilt fall när veterinären anser att allt som inte skall avlas på skall kastreras?

Hej kära Vallhund, låt oss komma överens om att vi inte är överens i den här frågan och låt mig och mina tidigt kastrerade hundar önska dig en God Jul och ett Gott Nytt år (varghunden kastrerad före 1a löpet, bullmastiffen vid 9 månaders ålder).

Varför laborera med naturen om det inte behövs? Risken är alldeles för stor att något går snett.

Jag tror faktiskt att en del av grunden till den kastreringshysteri som tycks ha brutit ut i Sverige under senare år har att göra med TV-programmet "Mannen som talar med hundar", och Cesar Milans ständigt upprepade rekommendationer att alla hundar som inte används i avel bör kastreras/steriliserades.

Men för att inte bidra till det onyanserade skället på CM, vill jag också påpeka att de förhållanden han verkar i är helt olika mot Sverige. I Mexico och Californien finns det massor av herrelösa gatuhundar, som ofta far mycket illa. Detsamma gäller t.ex Rumänien och Medelhavsländerna, som ju många av de "räddade" importerna kommer ifrån. Gatuhundar förökar sig okontrollerat om inget görs åt det, och där är kastrering/sterilisering faktiskt en åtgärd som kan förhindra mycket lidande - av samma anledning som vi kastrerar lösspringande katter.

Men i Sverige finns inga löslöpande gatuhundar, så varför kastrera/sterilisera hunden då, om det inte finns direkta medicinska indikationer?

Det är t.o.m så att SKK har börjat oroa sig över masstrenden att kastrera unga, friska hundar, eftersom det betyder en smalare avelsbas. Utseende är inte allt vid rasavel, det kan finnas egenskaper hos de eliminerade hundarna som är på väg att försvinna och som på sikt vore önskvärda att behålla i populationen. Men chansen minskar successivt eftersom tidig kastrering blir allt vanligare.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en honkatt som är 1,5 år. Hon har hittills fått P-piller eftersom tanken var att ta en kull på henne nästa år. Men hon är dels...
Svar
12
· Visningar
3 487
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Vi har ju en snart tre årig frallekille (som är helt perfekt för oss). Dock har han lite problem med sig själv (äter inte, sover inte...
Svar
14
· Visningar
1 424
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?