Singoalla
Trådstartare
När jag skaffade vår lilla hanvalp så tyckte jag att det var självklart att vi skulle kastrera honom. Vi skulle ha en sällskapshund och inte en avelshund, så jag såg ingen anledning till att han skulle vara fertil. Anledningen till att det var så självklart för mig var att jag tidigare haft hästar och katter och det verkar som att det är en annorlunda syn där. När jag köpte min första raskatt så var uppfödaren mycket noggrann med att vi skulle kastrera honom. Hon sa att vissa uppfödare kastrerar innan dom säljer, men hon ansåg att dom var för små för narkos. Dock förväntade hon sig att vi skulle kastrera honom så fort han var 6 månader. Vilket vi gjorde. Enbart avelshanar skulle hållas fertila. Inom hästvärlden verkar kastrering också vara en självklarhet. Hur ofta ser man en hingst på en ridskola eller som familje/allroundhäst?
Nu har jag förstått att det absolut inte är en självklarhet inom hundvärlden och att meningarna delas mycket här. Så jag ska läsa på lite mer, prata med veterinär och framför allt lära känna min lilla kille ordentligt innan jag tar beslut
Men en nyfikenhet dök ändå upp, varför kastrerar man vissa djur och inte andra? Att ha en fertil katt som inte ska avlas på verkade vara ett BIG NO NO. När min vän köpte en arabhingst så tyckte omgivningen att hon var spritt språngande galen. Är det så stor skillnad på djuren och deras måeende/beteende som gör att det ser olika ut? Eller är det helt enkelt vi människor som utvecklat olika syn inom vår "genre"?
Nu har jag förstått att det absolut inte är en självklarhet inom hundvärlden och att meningarna delas mycket här. Så jag ska läsa på lite mer, prata med veterinär och framför allt lära känna min lilla kille ordentligt innan jag tar beslut
Men en nyfikenhet dök ändå upp, varför kastrerar man vissa djur och inte andra? Att ha en fertil katt som inte ska avlas på verkade vara ett BIG NO NO. När min vän köpte en arabhingst så tyckte omgivningen att hon var spritt språngande galen. Är det så stor skillnad på djuren och deras måeende/beteende som gör att det ser olika ut? Eller är det helt enkelt vi människor som utvecklat olika syn inom vår "genre"?