Kastrering...När???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Micela
  • Startdatum Startdatum
M

Micela

Jag har en 10 månaders lusitanohingst. Jag ska kastrera honom och börjar fundera lite på när man ska göra det. Diskutionerna har spridit sig och nära och kära har självklart spridda tankar om just detta. Har rådfrågat veterinär som säger att man ska låta dem få ett ordentligt ungdomsår innan man kastrerar. Nu är jag lite nyfiken på att höra vad ni andra har för erfarenheter. Vid vilken ålder tycker ni att man ska kastrera, eller ni anser kanske att det inte spelar någon roll? Dela gärna med er av era åsikter och erfarenherer. Tack på förhand

Sv: Kastrering...När???

Jag kastrerade min 1åring när han var 10½ månad. Detta för att han går med sin mamma och ett annat sto. Allt har fungerat bra. Det som jag har hört med tidig kastrering är att de oftast blir lite högre men om man väntar med att kastrera så blir de mer "bulliga", om detta stämmer har jag ingen aning om.

Jag har tre unghingstar som ska kastreras till hösten de är nu 2 år.
Jag har valt att ha kvar dom som hingstar tills den dagen de inte kan gå tillsammans längre, dels blir de lite snyggare och de rör sig mer som hingstar än valacker och ston gör ("slåss" och leker) vilket i mitt huvud gör de starkare.
Men den stora frågan är om man kan ha hingst längre än ett år?
Vi har stora marker och de har sällskap av varann så de har jättekul, men skulle jag ha en unghingst som får gå ensam, så skulle jag kastrera fort! unghästar enligt min mening måste få gå tillsammans med andra hästar.
Sedan är det lämpligast att kastrera nu på våren helst i typ april... nu börjar flugorna komma och värmen så infektionsrisken börjar bli större!! Men om jag ville kastrera så skulle jag göra det NU inte om en, två veckor. annars skulle jag vänta till hösten. Prata med veterinär de ska ju veta detta bäst!
Lycka till

Min erfarenhet är att de blir högre när de kastreras tidigt och om mabn väntar så blir de maffigare. Jag föredrar det senare.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 104
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 521
Senast: Migo
·
Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
2 448
Senast: JohannaB
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 606
Senast: Barrow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka