Kastrering hane

pepp

Trådstartare
Kommer nog knipsa Totte till hösten och har lite frågor.

Cirka hur lång konvalecens är det efteråt? Hur många veckor bör jag stanna hemma med honom.
Hur mycket får dom röras efteråt, är det bara skritt eller får dom trava också?

Finns det nåt annat man ska tänka på?
Han är nu väldigt tanig i kroppen och man känner knotor här och där, väldigt svårfödd men välmusklad, är igång hela dagarna med mig på jobbet. Brukar dom få ökad aptit? Han går nu på fri tillgång till mat hemma.

Sv: Kastrering hane

Kommer nog knipsa Totte till hösten och har lite frågor.

Cirka hur lång konvalecens är det efteråt? Hur många veckor bör jag stanna hemma med honom.
Hur mycket får dom röras efteråt, är det bara skritt eller får dom trava också?

Finns det nåt annat man ska tänka på?
Han är nu väldigt tanig i kroppen och man känner knotor här och där, väldigt svårfödd men välmusklad, är igång hela dagarna med mig på jobbet. Brukar dom få ökad aptit? Han går nu på fri tillgång till mat hemma.

De ska gå i koppel ett tag och undvika de värsta röjlekarna och ha tratt annars får de vara som vanligt;). Min lilla klättrade i branta berg och mycket svår terräng efter någon vecka men det var pga min dåliga orientering så att vi kom vilse. Sånt ska man kanske undvika men inte behöver de sjukskrivas helt så att säga.

Min stora hund har fått urinläckage som vi ska påbörja medicinering mot imorgon - men han hade svår prostatit och var "sjuk" när han kastrerades så det kanske är därför? På den lille märks absolut ingen skillnad annat än att han lägger på sig lättare.

jag kastrerade min för ett par veckor sen ungefär nu och allt har gått bra!

Han gick koppelpromenader första veckan men var 'som vanligt' dag 2. Första dagen direkt efter ingreppet var han förvirrad och ville ha av tratten. Han fick därför en 'avskuren' tratt dvs kortare och den accepterade han. Hade tratt 3-4dar men egentligen rekommenderas 7-10dagar. Viktigt hunden ej slickar! Men min brydde sig inte så tratten kändes bara ivägen:D

Jag kastrerade honom en Fredag och var ledig den dagen och hemma helgen med honom. Sen var han med mig till jobbet som vanligt. Men jag vet inte hur dina rutiner ser ut så det kan vara svårt säga vad som är lämpligast.

Angående mat så rekommenderar jag färskfoder för hundar som har svårt gå upp i vikt/kräsna/känsliga magar. Jag har en vinthund som är mycket kräsen och har prövat högenergi foder och att blanda i diverse gott med fodret. Men kör nu enbart med färskfoder och nu ökar han stadigt i vikt.

Skönt att det gått bra :) vad jobbar du med och är han mycket rörlig på jobbet?

Färskfoder, är det dom här "klasskorvarna"? Har testat dom ett tag, successivt vant han vid dom, men det har alltid kommit upp igen hur lite jag än gett honom, sen var det sjukt vidrigt att handskas med :o

Min hane kastrerades i februari i år, han var då drygt 1 år och frisk. Han blev pigg bara några timmar efter ingreppet och behövde aldrig ha tratt på sig då han inte brydde sig om sitt sår. Vi gick bara koppelpromenader första veckan, eller 10 dagar kanske det var, sen så fick han vara lös och busa som vanligt. Angående vikten så är min hund smalare nu än vad han var innan kastreringen, så att man kastrerar behöver absolut inte betyda att hunden blir rundare efter. Tror det är lite av en myt, min hankatt blev inte heller det minsta rund av att kastreras, snarare tvärtom.

Mvh

Skönt att det gått bra :) vad jobbar du med och är han mycket rörlig på jobbet?

Färskfoder, är det dom här "klasskorvarna"? Har testat dom ett tag, successivt vant han vid dom, men det har alltid kommit upp igen hur lite jag än gett honom, sen var det sjukt vidrigt att handskas med :o

Jag tipsar om Bravo färskfoder :) Funkar bra trots att jag är kräsmagad :)

Ang restriktionerna efter, så mina har inte haft minsta restriktioner efter första dygnen, utan har fått fara runt och röja som vanligt. Dvs både skritt, trav och tokbus.

Dock så finns det olika tekniker, alla mindra tre har kastrerats på samma sätt, kulorna har tagits ut via snitt i nederkant på påsen, som lämnats kvar ochs ytts ihop. Dvs inga stygn där vid penisroten.

Ungefär 50% får ökad aptit/lättare lägga på hullet, av mina så har 1 av 3 blivit mer lättfödd efteråt.

jag jobbar som djurskötare så det är mycket 'synintryck' men han tar det mycket lugnt på jobbet, han är största delen av tiden i personalrummet och sover:)

Jag ger just nu Nordic, har haft klass också. Ja hanteringen är något värre än torrfoder. Jag är vegetarian och avskyr kötthantering men jag löser det smidigast möjligt, han får det lite halvfruset och jag bara delar en korv och öser in den andra i en låda i kylskåpet. På nordic får man behålla plasten på vilket underlättar:) Min får i princip fri tillgång och äta hur mycket han vill.

Annars rekommenderar jag ANF performance, högenergifoder också, min fick en grymt fin päls utav det och höll sig bra i vikt (men får han välja så blir det färskfoder!) Jag har fortfarande kvar en del av det fodret dem dagar då ingenting duger:)

Min kastrerades för en vecka sedan. Hade tratt första natten o mådde jättedåligt av det så efter det fick han vara utan, han slickar inte. Han tog det lugnt ´första dagarna, bara korta promenader. Såret läkte jättesnabbt o fint o nu leker han o busar som vanligt. Han har blivit mycket lekfullare o busigare nu än vad han var när han inte var kastrerad :)

Kastrerade en av våra hannar i våras och han var igång som vanligt så fort han ville själv. Han var lite slö första två dagarna men sen fick han hänga på som vanligt.

*kl*

nu kapar jag kanske tråden lite grann men jag tänkte höra om det är någon som har kastrerat sin hanhund på senare dar? Vi har en hanhund på 6 år som vi funderar på att kastrera. Är det större risker att göra det när de är äldre och/eller är det något mer att tänka på pga ålder?

Min grey var nio år när han kastrerades (pga testikeltumör).

Förutom narkosrisken som alltid finns där, är det ingen ökad risk bara för hunden är äldre. Många äldre hundar kastreras t ex pga prostataproblem.

Dock, så ju äldre hunden är dessto större risk är det att beteenden är inlärda och inte bara sexuella, om man kastrerar för att man vill ha bort/minska ett specifikt beteende.

*kl*

nu kapar jag kanske tråden lite grann men jag tänkte höra om det är någon som har kastrerat sin hanhund på senare dar? Vi har en hanhund på 6 år som vi funderar på att kastrera. Är det större risker att göra det när de är äldre och/eller är det något mer att tänka på pga ålder?

Min stora hane var åtta år.

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 318
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 598
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka