Kastrering av tik!

service

Trådstartare
Har lite funderingar på att kastrera min tik.
En tik på 3 i dec, på ca: 20 kg
Då hon har det ganska jobbigt ikring löpet.
Samt att hon aldrig ska få valpar, dagmatten har en hanhund.
Så vill minska risken.

Hur har ni upplevt efteråt hur dom blivit?
Har nämligen en tik som är en surkärring :cool:
Vissa säger dom kan bli ännu grinigare efter?!
Har ni fått några komplikationer?

När är det rekomenderat att man gör det?
Hört lite olika vissa säger emellan löpen, andra direkt efter ett löp.

Samt vad har ni fått betalat?
Gärna i kring dalarna?

Senast ändrad:
Sv: Kastrering av tik!

Vi kastrerade vår tik för tre år sedan, mellan löpen. Hon har inte ändrats till sättet, möjligen ännu piggare o mer "pajas" än innan. Däremot är det svårare att hålla vikten i trim, hon hade lätt att bli lite "mullig" före kastreringen och det är inte bättre efteråt, ämnesomsättningen sjunker lite efter kastrering. Vi ger henne light-foder.
Kastreringen utfördes på Strömsholms djursjukhus, de hade då "paketpris" för kastrering i förebyggande syfte på ca 3500 kr, priset är dock högre nu. I vilket fall var det billigare där än hos den lokale veterinären.

Tillägg: kastrerade en äldre tik för många år sedan pga livmoderinflammation och hon blev lite inkontinent efteråt. Det kan vara en "biverkning" av kastreringen. I hennes fall löstes problemet med medicinen Rinexin där man utnyttjar en biverkning som innebär minskat behov att kissa. Tiken höll tätt med denna medicin.

Jag kastrerade min tik när hon var ungefär fyra. Jag har inte märkt några negativa effekter av det alls. Jag har precis samma hund fast utan löpen.

Vi kastrerade vår tik för tre år sedan, mellan löpen. Hon har inte ändrats till sättet, möjligen ännu piggare o mer "pajas" än innan. Däremot är det svårare att hålla vikten i trim, hon hade lätt att bli lite "mullig" före kastreringen och det är inte bättre efteråt, ämnesomsättningen sjunker lite efter kastrering. Vi ger henne light-foder.
Kastreringen utfördes på Strömsholms djursjukhus, de hade då "paketpris" för kastrering i förebyggande syfte på ca 3500 kr, priset är dock högre nu. I vilket fall var det billigare där än hos den lokale veterinären.

Tillägg: kastrerade en äldre tik för många år sedan pga livmoderinflammation och hon blev lite inkontinent efteråt. Det kan vara en "biverkning" av kastreringen. I hennes fall löstes problemet med medicinen Rinexin där man utnyttjar en biverkning som innebär minskat behov att kissa. Tiken höll tätt med denna medicin.

Min hund som är en staff blandning har ingen tendens till att bli tjock.
Oavsett vad hon smäller i sig så vi klarar oss nog på den fronten =)
Rinexin är det samma medecin som finns till människor???
För det är ju för täppta näsor?

Har funderat på åka ner till strömsholm faktiskt då dom är enormt duktiga där.
Men hur länge håller dom kvar hunden?
Får dom åka hem samma dag?

Skulle ringa runt olika kliniker idag men missade telefontiderna..

Min hund som är en staff blandning har ingen tendens till att bli tjock.
Oavsett vad hon smäller i sig så vi klarar oss nog på den fronten =)
Rinexin är det samma medecin som finns till människor???
För det är ju för täppta näsor?

Har funderat på åka ner till strömsholm faktiskt då dom är enormt duktiga där.
Men hur länge håller dom kvar hunden?
Får dom åka hem samma dag?

Skulle ringa runt olika kliniker idag men missade telefontiderna..

Vi har också kastrerat vår hane som tidigare alltid varit på gränsen till för smal. Han har nu en tämligen mullig midja, som dock håller sig på en konstant nivå. ;)
De kan säkerligen klara en kastrering utan att ändra hull, men man bör hålla mer koll.

Rinexin är förkylningsmedicin för människor, ja. Det är som sagt en biverkning man utnyttjar för hundar. På vår tik funkade det suveränt, hon slapp kissa på sig. Den tik vi kastrerade på Strömsholm har dock inte blivit inkontinent.

Vi lämnade in vår tik på Strömsholm vid 9-tiden på morgonen och fick hämta henne vid 17-tiden samma dag. Detta var som sagt kastrering i förebyggande syfte, tiken var inte sjuk.

Bara erf av tikar kastrerade för pyo och liknande. Men damen här är född 99, kastrerades 06 pga kronisk endometrit. Samma goa hund som innan, absolut enda skillnaden är att hon löper inte. Lika ursvår att hålla i hull som innan, lika glad, aktiv, pigg och öppen. Dvs exakt samma hund som innan.

Min tik kastrerades och efter det har hon fått lättare att gå upp i vikt samt att pälsen blev lite grövre
Nu har hon dock börjat läcka så hon skall börja behandlas för inkontinens med Incurin

Det enda jag kan se som nackdel är att hon då börjat läcka , pälsen spelar ingen roll och hon får nu äta light foder :)

Hon är lika pigg och vild som innan kastreringen :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
858
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Kanske konstig fråga att ställa men har aldrig varit med om detta och undrar om det är normalt... Har en hane på 6 år som kastrerades...
Svar
9
· Visningar
1 969
Senast: Vipp
·
Hundhälsa Är det någon här som har fått kastrering av tik betald av sitt försäkringsbolag? Hade blivit tacksam om ni vill berätta vilket ifall ni...
Svar
18
· Visningar
2 759
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 983
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka