Kastrering av tik

Myzan87

Trådstartare
Jag och sambon har starka funderingar på att kastrera vår 5½åriga tik. Pengarna har inte funnits tidigare och eftersom vi ändå inte vill ha några valpar efter henne så är det ingen större sorg att kastrera henne.

Men frågan är om det är någon bra idé? Eller om vi är för sent ute?

Tiken blir extra orolig under löpperioderna. Dessutom upplever vi det som att hon inte 'förstår' vad som händer.

Sv: Kastrering av tik

Jag kastrerade Miss Mandy nar hon var 4 1/2 ar gammal darfor att hon madde sa daligt nar hon lopte. Hon blev lag under lop och antingen hade hon ont i magen eller ocksa hade hon ett avancerat fall at PMS da hon kunde ligga pa golvet och bara morra missnojt av och till, dessutom blev hon alltid mer eller mindre (vad heter det igen? false pregnancy?) och letade efter valpar. Nar hon borjade lopa mellan perioderna ocksa fick det vara nog.
Det lustiga var att hon blev mycket 'roligare' pa en gang. Hon blev mer valpig och leker och busar mer medan hon forut var en mycket 'allvarlig' hund. Nu ar hela livet mer pa lek. Hon alskar att trana, det ar den roligaste leken vi har, men forut hade hon ett mycket stort allvar i traningen (Mer an en IPO tranare i Sverige och aven har ansett att hon skulle ha blivit en utmarkt polishund pa grund av sitt allvar) numera ar traning och allt bara kul. Hon lar sig lika fort, men tillexempel protection fasen i IPO ar bara lek nu, medan forut krop allvaret in.
For henne var det altsa en hojdare att kastrera henne.

Sv: Kastrering av tik

Om ni har bestämt er för att kastrera, gör det tycker jag. Och gör det mellan två löp, när hormonerna är så stabila som möjligt.
För hunden kommer det bara bli som att hon hamnar i icke-löp resten av livet.

Hastflicka: false pregnancy = skendräktig :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 870
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Hej! Då ni varit så hjälpsamma tidigare så provar jag att göra ett till inlägg. Min hund är nu 1 år och 1 månad gammal. Han är en kul...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 409
Senast: Johdan96
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 805
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka