kastrering av TIk. Kostnad?

Minerva

Trådstartare
Ja det finns antagligen Hundra sånnahär trådar men orkade inte leta just nu..
Har funderingaqr på att kastrera tiken.. och undrar nu vad det kan komma sig att kosta?
vet ju att det inte är ett lätt ingrepp så några tusenlappar förstår jag.. men ca hur många?

Sv: kastrering av TIk. Kostnad?

Det beror dels på var i landet du bor, och hur stor hund du har. Billigaste jag har hittat för tik i 25 kilos klassen är 5000:-

Djursjukhus o större kliniker ligger nog oftare omkring 10000. Mindre kliniker med enklare utrustning o enklare narkos! ligger ofta runt 5-6000.
PL

ring runt till klinikerna... kan skilja sig jättemkt dem emellan, men från 4500 (nån av klinikerna i gbg, kommer dock inte ihåg vilken då det var näår jag ringde runt om rabiesvacc egentligen) och uppåt skulle jag tippa på

Som de andra skrev 5000-6000. Här ligger de flesta runt 5000.

Men jag är lite kluven. Det kostar här 900 spänn att kastrera en honkatt, och katt och hund kan ju inte ha så stor skillnad på hur ingreppet ser ut...?? Är katt subventionerat eller varför är skillnaden så stor?

//E

kanske att hunden är större.. eller de där dvärgraserna borde ju va samma pris som på en katt.. men det har nog med vikten att göra.. o de flesta här vet nog att jag har en större tik :p

Fast det kostade 5000 på min 8 kgs terrier också, här har de samma pris oavsett ras...

//E

Det är ett större och mer komplicerat ingrepp på hund än på katt. När det gäller katt kan hela "paketet" tas ut och ingreppet görs så att säga utanför katten. Det går inte på hund som är skapt på ett lite annat sätt än katten. Ingreppet måste göras inne i buken på hund.

Jag betalade 5184kr när jag kastrerade min tik och hon vägde ungefär 22kg.

Men jag tror att det har mycket med att göra vart i Sverige man bor!

Jag vet att i nord Vämland skulle de ha 9000kr för att kastrera min tik.
Så jag ringde till Göteborg och kollade och hittade en vet som tog 5184kr för att kastrera.

Ring runt till olika vet i ditt område och kolla vad det kostar.

Jag betalade 5184kr när jag kastrerade min tik och hon vägde ungefär 22kg.

Men jag tror att det har mycket med att göra vart i Sverige man bor!

Jag vet att i nord Vämland skulle de ha 9000kr för att kastrera min tik.
Så jag ringde till Göteborg och kollade och hittade en vet som tog 5184kr för att kastrera.

Ring runt till olika vet i ditt område och kolla vad det kostar.

Vilken veterinär var det? Har ringt runt lite men inte hittat så "billigt".

Jag betalade 5100 för 15-kilostik på Falu djursjukhus.

Nja, någon större skilnad på ingreppet skulle jag inte säga att det är, bukingrepp är det ju på båda. Däremot är ju katten så liten så att du är närme buksnittet när du jobbar. Det är ju få hundar som är så små som katterna ~3 kg.
Ffa skulle jag säga att det är narkosen som ökar på kostnaden. Den skiljer markant mellan katt och hund. Och hund upplevs på något sätt "meckigare" i hela proceduren och kräver mer jobb därav också dyrare. Men runt 6000kr som många sagt är nog vad du får betala.

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 483
Senast: Migo
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka