Kastrering av råtta

Sv: Kastrering av råtta

Vet inte om den måste ha nån spec. ålder för de? Varför ska du kastrera den?

Det är inte min råtta.. men ägarna ska kastrera den för att kunna ha den tillsammans med den ensamma honan som de har.. och de vill inte ha några ungar :angel:

Jag har aldrig varit med om någon som kasterat sin råtta innan denna varit fullvuxen. Att kastera råttan är att riskera deras liv, det händer att råttan dör under eller efter narkos. Jag har själv förlorat två honor på det sättet. Därför ska man INTE kastera hanar bara för roligt som i detta fall. Jag rekommenderar att de säljer endera hanen eller honan och skaffar en kompis av samma kön till den andra.

Men sen är det väl ett mycket mer omfattande ingrepp att kastrera honor än hanar, som med de flesta djur?

Det tror jag. De är ju en viss risk med operationen, man brukar inte kastrera råttor sålänge det inte rör sig om t.ex testikelcancer eller aggressivitet.

Jag kasterade inte mina honor utan tog bort en på utsidan liggande knöl, ingreppet i sig är inte mycket större dessutom är narkosen riskabel för smådjur oavsett ingrepp.

Det är upp till dem att kastrera råttan, och i så fall ev. riskera dennes liv.

Jag undrade bara vid vilken ålder man kunde göra det..?

Du har rätt såvida att vi inte kan hindra dem men moraliskt är det tragiskt att riskera sina djurs liv i onödan.

Vill du veta vid vilken ålder man kan kastera, fråga en veterinär? :idea:

Liknande trådar

Hundhälsa Min 9 åriga hund kastrerades för snart 6 veckor (kirurgisk kastrering)sedan pga förstorad prostata. Han har fortsatt problemen kvar (tar...
Svar
12
· Visningar
729
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 820
Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 939
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 916
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar