Kastrering av honkatt

Solis

Trådstartare
Jag har äntligen köpt min första raskatt, en helt ljuvlig skogistjej.:love: Nu har jag en dum (?) fråga: hur gamla ska de egentligen vara innan man törs kastrera? Kan man göra det innan de blivit 1 år? Har hört att huvudet kan sluta växa om man kastrerar för tidigt, stämmer det?

Sv: Kastrering av honkatt

Ingenting slutar växa för att man kastrerar katten innan 1 års ålder. Det går att kastrera från 12 veckors ålder, det varierar från veterinär till veterinär.

Jag har äntligen köpt min första raskatt, en helt ljuvlig skogistjej.:love: Nu har jag en dum (?) fråga: hur gamla ska de egentligen vara innan man törs kastrera? Kan man göra det innan de blivit 1 år? Har hört att huvudet kan sluta växa om man kastrerar för tidigt, stämmer det?

De flesta veterinärer vill att katterna ska vara runt 6mån. eller väga minst 1,5 kg. Men som sagt det finns de som gör det redan vid 12 veckor.

Det var vad jag misstänkte. Ska prata med vår vet och höra om vi kan göra det under våren. Kattfröken är nu 8 månader och väger ca 4 kg, hon ser rejäl ut.

Det var vad jag misstänkte. Ska prata med vår vet och höra om vi kan göra det under våren. Kattfröken är nu 8 månader och väger ca 4 kg, hon ser rejäl ut.

Det ska inte vara några problem att kastrera henne. Om din veterinär inte vill göra det finns det säkerligen en mängd andra veterinärer som kan kastrera henne.

Tack för svar!:bow:
En till "dum" fråga: vilken invändning skulle vet kunna ha? Alltså varför vill en del vet vänta med kastrering?
Jag jobbade hos en vet "för hundra år sedan" och då väntade man tills katterna var 1 år (både hanar o honor), det verkade vara praxis då.

En till "dum" fråga: vilken invändning skulle vet kunna ha? Alltså varför vill en del vet vänta med kastrering?
Jag jobbade hos en vet "för hundra år sedan" och då väntade man tills katterna var 1 år (både hanar o honor), det verkade vara praxis då.

Det finns en mängd olika skäl, mer eller mindre välgrundade. En del gamla stofiler tror att en hona måste fått en kull innan hon kan kastreras (skrämmande att denna syn fortfarande finns hos veterinärer), en del vill vara säkra på att honan är könsmogen för de tror att det är bäst så... det finns säkert fler invändningar.

Idag finns det nog ingen som skulle säga nej om dom är 6mån.
Undantaget skulle väl vara om katten är sjuk, undernärd eller inte tål narkosen.

Idag finns det nog ingen som skulle säga nej om dom är 6mån.
Undantaget skulle väl vara om katten är sjuk, undernärd eller inte tål narkosen.

Jodå, det finns förvånande många som nekar friska katter på 6 månader. Av de mest märkliga skäl.

Jodå, det finns förvånande många som nekar friska katter på 6 månader. Av de mest märkliga skäl.

Det visste jag inte, vad hemskt.
Det är väl bättre för katten att slippa löpa om man ändå inte ska ha någon kull:confused:

Jag var iväg med en honkatt för några dagar sedan, hon är 8 månader, har väntat lite eftersom det har varit så kallt (hon är stallkatt) men kände att jag inte vågade vänta längre då okända hankatter börjat komma.

Enligt veterinären så hade jag tur, hon hade precis börjat löpa och hade jag väntat längre så hade det blivit ungar:crazy:

Hon och hennes mamma (som också kastrerades på samma gång) njuter nu i fulla drag över att få vara inne :love: så ring och boka tid på en gång!

visa bilder på underverket:)

Har ingen riktigt bra bild än, tyvärr:cry:
Men ska försöka ta ett bra kort och plocka fram tummarna ur händerna för att försöka lära mig lägga in bild ;)

Hon är som sagt helt ljuvlig, piggelin o gosig (och ganska busig också). :love: Det enda jag ångrar är att jag väntat så länge med att skaffa katt av denna underbara ras.

Vi ska till vet på torsdag med en av hundarna, ska passa på att ta upp fråga då och försöka få en tid så snart som möjligt. Skulle ju helst vilja kastrera innan hon börjar löpa.

vi kastrerade våran vid ca 6 månader (vet inte när hon är född Hon är född vild) den åldern rekomenderade våran veterinär oss

*Knapplån*

Har nu pratat med vet som inte hade några invändningar mot kastrering. Vi fick en tid i maj. ;)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
194
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
827
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar