Kastrering av honkatt

J

Jamilia

På torsdag kastreras min honkatt. Usch jag är lite orolig, det är ju ändå en ganska stor operation.

Hur stor är risken för att det ska hända något under operationen? Hur brukar de må efteråt?

Sv: Kastrering av honkatt

Det är förvisso en stor operation, men så väldigt vanlig. Risken finns alltid, men speciellt stor är den nog inte. Dom brukar må ganska dåligt efteråt, kräkas och ibland även kissa på sig innan dom vaknar ordentligt. Se till att hon inte hoppar upp på höga möbler (hon kan göra sig illa i hoppet eller när hon hoppar/ramlar ner) och att hon inte kommer åt maten innan hon är vaken och uppe och går. Ska hon få mat innan, var med så hon inte sätter i halsen. Efter nått dygn brukar dom vara som vanligt igen, men det tar några dagar till innan såret börjar läka.
Håll koll så hon inte slickar för mycket på såret och inte biter upp stygnen. Lite slicka går bra, men inte för mycket.

Du kommer få förhållningsorder från veterinären när du hämtar henne.

Hej miss Fideli och alla katt älskare,
jag såg ditt svar från 2005,
jag har skaffat en honkatt på 13v,
men nu har jag blivigt skrämd,
alla sägen fy för honkatter dom kissar inne o,s,v.
Det sägs åckså att det är ett H_vete att kastrera dom,
kostar mycker o,s,v
ja jag måste ju göra det för hon ska inte vara en ute katt,
men det sägs att dom måste gå genom en löp först innan man kastrera dom för annars börja dom kissa inne,
och hur länge är löpen dom då? det sägs att dom kissar inne då och jamar högt,
och finns det risk att dom börja att kissa inne då,
och dom kan börja kissa inne efter åt åckså hela tiden och alldrig sluta med det,
OCH GUD VAD HAR JAG GETT MEJ IN PÅ!
hon är ju så gullig,:banana:

Senast ändrad av en moderator:

Min katta hade inte börjat löpa när hon kastrerades. Kastrationen kostade runt 1000 kronor. Har aldrig haft några kissproblem med henne.

Jag kastrerade mina honkatter för nån månad sen, kostade 850 kr katten.
Jag har aldrig hört att honkatter kissar inne. Mina katter är 6 och 3 år gamla. Den äldsta har aldrig kissat inne. Men däremot så har det hänt att den lille gjort det, men det har varit när det vart dåligt väder ute, riktigt öser ner, det är då det sker. Hon säger inte till utan går och sätter sig där hon tycker det är bra! Så då får man hålla lite koll.

Vet tyvär inte vid vilken ålder man kan kastrera dem.

Låter som om du har råkat ut för de vanliga skrönorna om katter. Prata med vet om kastration när katten vaccineras t ex.

Varför måste du kastrera just för att hon ska vara innekatt förresten? Klart du ska kastrera, men vore det inte ännu viktigare om katten går ute?

Jag kastrerade mina honkatter för nån månad sen, kostade 850 kr katten.
Jag har aldrig hört att honkatter kissar inne. Mina katter är 6 och 3 år gamla. Den äldsta har aldrig kissat inne. Men däremot så har det hänt att den lille gjort det, men det har varit när det vart dåligt väder ute, riktigt öser ner, det är då det sker. Hon säger inte till utan går och sätter sig där hon tycker det är bra! Så då får man hålla lite koll.

Vet tyvär inte vid vilken ålder man kan kastrera dem.

Det är ganska vanligt att okastrerade honkatter börjar markera revir inomhus, precis som hanar.

Kastrera kan man göra från och med när ens veterinär vill kastrera.

De flesrta veterinärer brukar säga att man ska kastrera katten när den är 6 månader, men man kan även kastrera den tidigare.
Det är när dom börjar bli könsmogna som de ev kan börja urinmarkera och får de hållas ett tag kan det ta tid att få bort det beteendet. Kastrerar man dom innan de blir könsmogna hindrar man det beteendet.
Jag har 9 kastrerade honkatter hemma(Hittekatter) och inte springer dom omkring och kissar överallt hemma.
Jag har haft ännu fler katter som har kastrerats, där nya hem har hittats och inte har det varit några bekymmer efter kastreringen. Katterna hos mig har inte behövt ha tratt då de antingen har kastrerats genom flanksnitt eller ett litet titthål på magen som har sytts intracutant- inga stygn har då behövts tas bort.

Hej Majvi,
det låter bra,
så man behöver inte vänta tills första löpet innan man kastrera katten?
tack för ditt svar det värmde,
då vet jag det hur man ska göra,
KRAM ha det gott

Tack för alla ni som har svarat på min fråga det värmde(*_*)

Hej Majvi,
det låter bra,
så man behöver inte vänta tills första löpet innan man kastrera katten?
tack för ditt svar det värmde,
då vet jag det hur man ska göra,
KRAM ha det gott

Nej, det maste man inte göra. Vi gjorde det med var katt, för att vi ville vara säkra pa att hon växt färdigt i kroppen innan, men man kan kastrera tidigare ocksa. Det var inte särskilt dyrt, vi öronmärkte samtidigt, och alltihop gick pa en tusenlapp ungefär.

Däremot var det väldigt, väldigt synd om katten när den kom hem igen, jättelangt sar pa magen, och hela katten var fruktansvärt ynklig och hade mycket ont. Sa det skar verkligen i hjärtat. Hon skulle ocksa ha tratt i tio dagar, och höll pa att bli galen för att hon inte fick putsa sig.

Men, det läkte jättefint utan komplikationer, och efter ett par dagar var hon pigg igen. Absolut inget vi angrar att vi gjorde.

Enda problemet är att hon fortfarande löper, uppenbarligen är en bit av äggstockarna el dylikt kvar, men vi drar oss lite för att operera henne igen.

Lånar den här gamla tråden istället för att skapa en ny.

Har bokat in kastrering av honkatt. Men är lite konfunderad över infon jag fick.
Katten skall opereras på förmiddagen, fastande från kl sex på morgonen. Det är ju bara 4 timmar, brukar de inte behöva fasta längre tid, typ inte få någon frukost alls?

Sen frågade jag när jag kunde hämta katten - efter 30 minuter tydligen!
Är det inte extremt kort tid? När jag kastrerade min hankatt (vilket ju skall vara enklare ingrepp) så tog det nog 2-3 timmar innan jag kunde hämta honom i alla fall.
Verkar ju vara vanligt att man lämnar på morgon och hämtar på eftermiddag.

Har bokat in kastrering av honkatt. Men är lite konfunderad över infon jag fick.
Katten skall opereras på förmiddagen, fastande från kl sex på morgonen. Det är ju bara 4 timmar, brukar de inte behöva fasta längre tid, typ inte få någon frukost alls?

Är det inte extremt kort tid? När jag kastrerade min hankatt (vilket ju skall vara enklare ingrepp) så tog det nog 2-3 timmar innan jag kunde hämta honom i alla fall.
Verkar vara olika mellan veterinärer om hur lång tid man vill ha dem fastande. Min veterinär säger "ställ bort skålarna när ni går och lägger er". Andra har fått rekommendation om fasta från klockan 18 kvällen innan. Är du säker på att veterinären inte menar att det ska vara från kvällen innan? 4h fastande (ca) känns rätt kort tid. Sen ska man inte fasta katter i onödan, men ändå.

Angående tiden för operationen kan också variera. Jag har varit med om både snabba och längre. Vid de snabbare (som var mer förr) fick vi hem katten fortfarande sovandes, så fick de vakna upp hemma. Numera har jag bara lämnat på morgonen och hämtat på eftermiddagen, och det har känts bättre med tanke på att man ser att allt gått bra och att katten är pigg igen.

Jag skulle rekommendera dig att dubbelkolla med din veterinär om du känner dig osäker.

Idag har man frångått långa fastetider på både människor och djur eftersom det ökar illamåendet. 4 timmar är alltså helt okej men du behöver ju inte ge någon jätteportion.

Jag brukar vara med när mina katter kastreras och det tar 10 minuter max från sövning tills en honkatt är klar (en hankatt tar bara ett par minuter). Jag hade istället varit glad att få hämta katten så snart så att hon slipper sitta där i en bur. Bättre att få komma hem :) Däremot är det bra om någon har möjlighet att ha uppsikt över katten. Har ni inte det hade jag frågat om det gick att få ha henne hos vet. tills ni kan ha uppsikt.

Verkar vara olika mellan veterinärer om hur lång tid man vill ha dem fastande. Min veterinär säger "ställ bort skålarna när ni går och lägger er". Andra har fått rekommendation om fasta från klockan 18 kvällen innan. Är du säker på att veterinären inte menar att det ska vara från kvällen innan? 4h fastande (ca) känns rätt kort tid. Sen ska man inte fasta katter i onödan, men ändå.

Angående tiden för operationen kan också variera. Jag har varit med om både snabba och längre. Vid de snabbare (som var mer förr) fick vi hem katten fortfarande sovandes, så fick de vakna upp hemma. Numera har jag bara lämnat på morgonen och hämtat på eftermiddagen, och det har känts bättre med tanke på att man ser att allt gått bra och att katten är pigg igen.

Jag skulle rekommendera dig att dubbelkolla med din veterinär om du känner dig osäker.

Japp jag är säker, hon sa klockan 6 på morgonen. Dock är det troligt inte en veterinär jag pratade med utan djursjukvårdare eller dylikt (brukar ju vara dessa som har hand om telefonsamtal osv ) så kände inte för att ifrågasätta det (då gör jag det hellre med veterinären)

Jag vet ju inte hur lång tid själva ingreppet tar men det hade ju känts bra att katten får vakna upp i lugn och ro utan istället för att dels utsättas för bilfärd direkt efter operationen, och dels att man som du skrev ser att katten verkar må bra, innan veterinären skickar hem djuret.

Idag har man frångått långa fastetider på både människor och djur eftersom det ökar illamåendet. 4 timmar är alltså helt okej men du behöver ju inte ge någon jätteportion.

Jag brukar vara med när mina katter kastreras och det tar 10 minuter max från sövning tills en honkatt är klar (en hankatt tar bara ett par minuter). Jag hade istället varit glad att få hämta katten så snart så att hon slipper sitta där i en bur. Bättre att få komma hem :) Däremot är det bra om någon har möjlighet att ha uppsikt över katten. Har ni inte det hade jag frågat om det gick att få ha henne hos vet. tills ni kan ha uppsikt.

Jag förstår. Svårt bara för gemene man att veta vilka rekommendationer som är mest lämpliga, (risk för mat i luftvägarna versus illamående)

Nyfiken hur det kommer sig att du är med vid kastrering? (om du menar att du är med vid själva operationen) , låter ju onekligen spännande att få vara det.

Tänkte faktiskt fråga det (om att låta katten få vara kvar ett par timmar i alla fall) , men är ju inte säkert att det går så då vill jag känna mig lugn med att ändå kastrera katten där.

Sen ang. bur, kanske dum fråga men jag har i alla fall bilden av det brukar vara så här på kliniker; http://thumbs.dreamstime.com/z/veterinär-sjuksköterska-checking-animals-i-burar-33562590.jpg . (visserligen för hundar ser det ut som) Om djuret stannar kvar på kliniken nån/några timmar efter ingreppet så lämnas de väl inte i de transportburar djuren kommit in till klinken i? Eller det kanske bara är hundar som lämnas så som på bilden?

Senast ändrad:
Jag förstår. Svårt bara för gemene man att veta vilka rekommendationer som är mest lämpliga, (risk för mat i luftvägarna versus illamående)

Nyfiken hur det kommer sig att du är med vid kastrering? (om du menar att du är med vid själva operationen) , låter ju onekligen spännande att få vara det.

Tänkte faktiskt fråga det (om att låta katten få vara kvar ett par timmar i alla fall) , men är ju inte säkert att det går så då vill jag känna mig lugn med att ändå kastrera katten där.

Sen ang. bur, kanske dum fråga men jag har i alla fall bilden av det brukar vara så här på kliniker; http://thumbs.dreamstime.com/z/veterinär-sjuksköterska-checking-animals-i-burar-33562590.jpg . (visserligen för hundar ser det ut som) Om djuret stannar kvar på kliniken nån/några timmar efter ingreppet så lämnas de väl inte i de transportburar djuren kommit in till klinken i? Eller det kanske bara är hundar som lämnas så som på bilden?

Det är det såklart men jag brukar inte svälta mina längre än så och det har gått bra :) Illamående hos katt blir lätt matvägran och det är inte kul att behöva tvångsmata en katt varken för katt eller människa. En katt ska helst inte vara utan mat mer än 12 timmar eftersom det kan påverka deras inre organ.

För att jag är så nördig :p Nä, men jag är nyfiken och vetgirig och min veterinär tycker att det är okej. Sen ska jag inte sticka under stol med att det känns bra för mig att vara med djuret hela tiden. Jag verkligen avskyr att behöva lämna djuren. Sen är de flesta jag har fått kastrerade hittekatter och de blir självklart jättestressade av den nya miljön och att jag, som de känner då finns där hos dem gör att de blir något lugnare inbillar jag mig.

De allra flesta katter jag har fått kastrerade har varit nästan som vanligt efter en halvtimme-timme. De har varit lite trötta men annars har det inte varit något och de har varit som vanligt efter ytterligare någon timme. Men, sen finns det undantag. Min ena katt sov för det första i tolv timmar efter narkosen. Hon var kall, inte med alls och behövde hållas varm. Efter tolv timmar vinglade hon en halvmeter till kattlådan, satte sig i den, kissade och somnade igen (sittande i lådan så vi fick lyfta henne därifrån) i ytterligare tolv timmar och sedan var hon precis som vanligt. En så påverkad katt hade jag inte lämnat ensam. Nu är detta ett väldigt ovanligt scenario men jag vill ha uppsikt när de har varit sövda.

Det är väldigt olika på olika ställen. Om det är en stor klinik har de förmodligen liknande burar men på mindre kliniker får katten oftast vara i transportburen.

Undrar vad den veterinären söver med för medel om du får hämta redan efter 30 min.
Ketamin, som är det allra vanligaste i samband med normalkastrering på katter, ges efter att katten fått lugnande och då man inte kan ge uppvak mot själva ketaminet utan bara mot det lugnande så är rekommendationer att uppvak ges tidigast ca 40 min efter ketamingiva då katten annars kan få hallucinationer och bli stel i musklerna.

Själva operationen tar, för en erfaren veterinär, inte mer än 10-15 minuter om inga komplikationer uppstår (ovanligt, men som med alla operationer händer det).

Jag skulle inte fasta min katt bara fyra timmar utan hellre 6-8 timmar eftersom katter väldigt lätt mår illa av det lugnande medlet.

Alla kliniker jag besökt/jobbat på/hört av kollegor, har burar som katten får vakna upp i.
Dock vet jag av erfarenhet att vissa djur får vakna i sina egna burar, tex om man någon gång kastrerat en vildkatt eller katt som av annan anledning är rädd/aggressiv etc.

På torsdag kastreras min honkatt. Usch jag är lite orolig, det är ju ändå en ganska stor operation.

Hur stor är risken för att det ska hända något under operationen? Hur brukar de må efteråt?

Mina fick jag hämta på eftermiddagen. Inlämning före 09:00.

De var klart snurriga och påverkade första kvällen. Den ena grät och pep lite, men båda kissade och åt mat. Dag två var de trötta och sega. Men snurrigheten verkade ha lagt sig. De fick metacamdroppar i ett par dagar efter operationen också, som de båda sög i som äkta junkies.

Typ dag tre skulle jag säga att de var relativt normala igen båda två. Arga på sina trattar, men igång och pratiga ungefär som de brukar.

...En katt ska helst inte vara utan mat mer än 12 timmar eftersom det kan påverka deras inre organ.

..För att jag är så nördig :p Nä, men jag är nyfiken och vetgirig och min veterinär tycker att det är okej.

. En så påverkad katt hade jag inte lämnat ensam. Nu är detta ett väldigt ovanligt scenario men jag vill ha uppsikt när de har varit sövda.

Hade ju kanske kunnat ge henne mat sent kvällen innan (typ 23-00 tiden) så att det "bara" blir 10 timmars ''svält'' .

Vilken bussig veterinär! Undrar om man vågar vara framfusig och fråga denna... har ju aldrig anlitat dem förut.

Ensam är hon aldrig så det är ingen fara på taket så, tänker mer veterinär-tillsyn, att de försäkrar sig om att det verkar stå rätt till första tiden efter operation, innan man åker hem

Undrar vad den veterinären söver med för medel om du får hämta redan efter 30 min.
Ketamin, som är det allra vanligaste i samband med normalkastrering på katter, ges efter att katten fått lugnande och då man inte kan ge uppvak mot själva ketaminet utan bara mot det lugnande så är rekommendationer att uppvak ges tidigast ca 40 min efter ketamingiva då katten annars kan få hallucinationer och bli stel i musklerna.

Jag skulle inte fasta min katt bara fyra timmar utan hellre 6-8 timmar eftersom katter väldigt lätt mår illa av det lugnande medlet.

Ja jag tyckte det lät konstigt, för på de flesta ställen verkar det inte gå så fort.
Hmm kanske bäst att läsa på lite om det där och ifrågasätta när vi kommer till kliniken.

Just det tidsintervallet funkar inte riktigt eftersom jag då får gå upp och ge "frukost" nån
gång mellan 02 och 04 på natten ;)

Jag skulle ge en liten portion i samband med att jag lägger mig och sen låta katten fasta. Fast bara om jag vet att katten inte lämnar mat ;)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
204
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 737
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
848
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
972
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur