Kastrering av honkatt

@DaydreamBeliever - hur gick det med katten?

Det gick bara bra :) Jag la mig sent så katten åt sista gången vid 01 på natten. När vi anlände till kliniken så sade veterinären att jag kunde hämta efter en timme, pga lite tid behövdes för uppvak och så, och att jag kunde komma senare med om jag ville, så behövde inte aldrig ta upp dessa frågor själv.

Så hämtade efter ca 2 h. Väl hemma var hon sjövild, men supervinglig såklart, så for in i allting med tratten.
Sov sedan större delen av dagen, och kissade i sängen ;) . Ganska dålig aptit första 1-1,5 dygnen, så
fick lite godare mat (dvs blötmat) och serverat i sängen ;) för att hon skulle få i sig ändå. Drack gjorde hon bra, första hon gjorde när hon vaknade på em/kväll.
Hade henne i ett rum under ett par dagar, där hon fick ha av tratten när jag var där. Hon tvättade sig normalt på kroppen och verkade inte överdrivet intresserad av såret på magen så jag valde faktiskt att inte ha på tratten mer efter de tre första dagarna.
Har hört att katter kan bli tamare efter kastrering. Hon var jättego de första två-tre dagarna när hon
fortfarande var lite trött och öm efter operationen. Nu är hon lika tråkig igen dock :p

Ska fortsättningsvis inte fästa så mycket vikt på vad djursjukvårdare/receptionister säger, de är ofta det blir frågetecken då (förkastar alltså inte deras kunskap, de är säkert hur kompetenta som helst, men går ju inte att jämföra med en veterinär)

Nu har jag en ny fråga, nämligen hur lång tid innan stygnen försvinner?
Det verkar för övrigt läka bra, har sett fint ut hela tiden, blev en jättebula efter några dagar, men den försvann efter några dagar till.

Stygn som löses upp av sig själva och alltså inte ska tas bort manuellt börjar gradvis brytas ner efter 7-10 dagar. När de är helt borta är svårt att säga för det är så individuellt men håll koll på såret/ärret. Ibland kan det hända att en bit tråd är riktigt envis och hänger sig kvar och om det verkar irritera katten så kan man försiktigt klippa bort den. Förslagsvis med en ny trubbig nagelsax så att du inte riskerar att skada katten om hon skulle rycka till.

Jag har kastrerat alla våra 4 honor med varierande resultat på samma djursjukhus. Ena kattens stygn såg ut som om de gjort av en enarmad halvblind höna, slafsigt hopsydd vilket resulterade i fula ärr och hon mådde dåligt ganska länge efter ingreppet hon tappade även aptiten. De andra 3 mådde hur bra som helst, förutom att den ena kattungen, trots tratt lyckades bita upp stygnen på den andra kattungen.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
204
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 739
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
848
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
972
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur