Kastrering av honkatt

Fiffi1

Trådstartare
På tisdag morgon ska vår hona kastreras (7 mån), lämnar henne kl åtta och får hämta när jag slutar jobbet vid halv fem. Hur är det dagen efter (onsdag) bör jag vara hemma med henne eller kan hon vara själv?

Hemma finns även en fem månaders kattunge och en hane på fyra år. Är det dumt att lämna dem ensamma?
Hon får väl tratt på sig första tiden, hur länge bör den sitta och kan hon äta, dricka med den?

Sv: Kastrering av honkatt

Jag kastrerade min honkatt för ett tag sen och lämnade henne ensam men dock inte ihop med vår andra katt med tanke på att ingenting får irritera såret. Den andra katten försökte ofta tvätta Mitzi på såret vilket hon inte fick.
Fick du inga uppgifter från veterinären???
Vi skulle ha tratten på i några veckor tills vi skulle ta bort stygnen.
Mitzi hade inte problem att äta eller dricka. Vi tog av henne tratten ibland så att hon skulle kunna klia sig och tvätta sig på andra delar av kroppen.

Får väl reda på mer när jag lämnar, hämtar henne på tisdag. Det jag fick reda på när jag beställde kastreringen var att maten ska bort kl 18 ikväll och vattnet 06.00 på tisdag morgon. Kastrerade hanen för ca tre år sedan men det var ju ett enklare ingrepp och då var gubben ledig så hanen hade sällskap när han kom hem.
Nu tog jag den tiden de hade och det är ingen som är ledig och hemma på onsdag, därav frågan om man bör vara hemma.
Tror inte jag vill stänga in någon av dem så någon av oss får nog ta ledigt, tänkte inte på att de andra kanske tvättar. De brukar ju tvätta varandra.

När jag kastrerade min katt (hm, vet kastrerade, jag körde :angel: ) så lämnade jag henne på morgonen, hämtade på em. Hon blev sydd med metalltråd, som hon stack sig på om hon tvättade. Därför slapp hon tratten. Jag var hemma med henne, hon var inte så pigg dagen efter (kastrerades på fredagen). Hon låg mest och sov hela dagen. Hankatten brukade jaga henne, så honom hade vi lämnat av hos min mamma där han fick bo tills vi tagit stygnen. Det hade inte fungerat att ha honom hemma. De hade brottats så stygnen gått upp då.

Lite övervakning tycker jag allt är bra. Tratten brukar vara besvärlig första dygnet och det är lätt att de fastnar någonstans. Fråga vet. om du får byta till papperstallrik efter några dagar. De böjer sig lite, och är lite mindre, men hindrar ändå honan från att tvätta sig. Vi hade en djup papperstallrik på hanen när han kastrerades. Funkade superbra.

Ok, vad bra med mer info. Smart med papperstallrik, ska se vad de säger om det.

Tycker det ska bli så synd om henne men hon är ju utekatt och trivs bra med det.

Man kan även göra en liten "overall" av en avklippt ärm eller stor trumpa, och trä över kroppen på katten. Då får den mer rörelsefrihet än med tratten, och de andra katterna kommer inte heller åt såret.

Ja, det tipset fick jag oxå!! Hade glömt!! Om hon nu skulle tvätta sig, eller tugga på stygnen, eller att någon annan tvättar henne, så skulle jag klippa av en tröjärm och trä på henne, som en tub.
Jag slapp detta dock, hon var jätteduktig. Bet en gång på ett stygn och rös..... metall :crazy: Ingenting efter det.

Okej, ska kolla hur de andra katterna gör när hon kommer hem. Det är tur att hon är så liten att det mesta passar (har några gamla benvärmare).
Hon vägde 2.6 kg fårse om hon lägger på sig lite nu när hon blivit kastrerad. Äter helst bara torrfoder och jag vill att hon ska äta blötfoder, matvägrar då ibland.

Tack för alla tips.

:angel: Min har nog lagt på sig nåt kilo redan. Tycker inte hon äter mycket alls, men sväller som en ballong :eek: Nu är hon rund och go, från att ha varit en slimmad, smidig liten tjej.....

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
334
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han... 2
Svar
20
· Visningar
1 314
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 327
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Jag har lite lösa funderingar kring sjukperiod och krav på sjukintyg (från dag 8). Vilka frånvarodagar räknas? Vad jag förstår räknas...
Svar
4
· Visningar
760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skoning
  • Köpa eller hyra?
  • Hingstvalsfunderingar 2025
Tillbaka