Kastrering av hankatt med blåsljud, risker?

L

Lillemim

Hej,
Usch nu är det dags... lillkillen (nja 1 år och 5 mån ;) ) måste kastreras. Jag har dragit på det eftersom han har kraftigt blåsljud på hjärtat (och stora njurar)... Men nu markerar han jättemycket inte och jag kvävs av lukten :eek: så nu måste de små kulorna väck.. Är det någon som vet vad det finns för risker att söva en kisse med blåsljud på hjärtat? Vet sade att man måste ge special narkos osv ... Men varför? :cry: Gulp, måtte han klara det.
Någon som vet och kan ge mig lite hopp...

Sv: Kastrering av hankatt med blåsljud, risker?

Jag kastrerade en hane med kraftigt blåsljud i somras, inga problem. Han är kärnfrisk. Veterinären måste dock känna till blåsljudet så att narkosen kan anpassas till det. De söver katten som om den har hjärtfel (ett blåsljud behöver ju inte vara skadligt på något sätt).

Oroande i ditt fall är att katten även har förstorade njurar och det kan också ställa till det med narkos.

Mitt tips är att du tar katten till en fullt utrustad klinik där de är vana att söva katter med dåliga njurar och "svagt" hjärta.

Hej och tack för svaret..
Jajamensan vi skall till Helsingborgs djursjukhus...mer utrustat än så kan det väl inte bli...och räkningen därefter kan tänka, men bara det bästa/säkraste för lilla pussgurkan ;)
Oj då, vad påverkar njurarna då, "giftet" i narkosen då kanske...usch, men jag har ju inget val.
Visst som liten - och han var väldigt liten... så räddade jag honom. Han var född ute och när jag hämtade honom var han minst i kulle (läs bara han kvar), levde ute, övergiven av mamman och drygt kanske 7 veckor... sucka. Ätit hundmat med hundarna... Å liten, inte kunde jag lämna honom där. Så fick hem en kattunge som var liten, liten, stora njurar, massa loppor, massa mask... Mask, loppor åtgärdades... Stora njurar och senare konstaterat blåsljud inget att göra åt. Men nu 1,5 år och pigg. Men en liten herre som blir lätt förkyld och inte orkar jättemycket. Men jag är tacksam för tiden jag får med honom för han är den gosigaste, kelnaste kissen jag haft.
Oj detta blev visst lång.. inte meningen.
Har tid om 2 veckor för kastrering, vet skall lyssna på hjärtat på morgonen innan och avgöra hur kasteringen kan gå... gulp !!

Ja, det är ju via njurarna narkosen ska utsöndras och funkar inte de som de ska kan det hända att narkosmedlet inte utsöndras som det ska.

Jag hoppas din kisse klarar sövningen bra och en eloge till dig för att du förbarmade dig över honom när han var liten. :bow:

När min katt(13 år) skulle operera bort en tumör i sommras, upptäcktes blåsljud på hjärtat, veterinären anpassade sövningen efter det och allt gick finemang!:)

Tack Sol och golden_tinka för svaren..Har lite mer hopp nu, men usch om njurarna, nu är jag mer nojig för det... tänk om narkosen inte tar eller huga, bara gör honom orörlig och han känner smärta ändå... :eek: Tur att det är en snabb operation på hannar...

Tack Sol och golden_tinka för svaren..Har lite mer hopp nu, men usch om njurarna, nu är jag mer nojig för det... tänk om narkosen inte tar eller huga, bara gör honom orörlig och han känner smärta ändå... :eek: Tur att det är en snabb operation på hannar...

Tar gör narkosen, det behöver du inte oroa dig för. Problemet är huruvida kroppen kan utsöndra narkosen korrekt eller inte.

Det brukar gå bra, men om du är orolig så tycker jag att du ska ultraljuda hjärta och njurar innan så du vet vad det är för skador och får en prognos.

Tack för svaret, dock har det ju egentligen ingen betydelse, jag vet ju att han har hjärt- och njurfel. Även om det är allvarligt (vet sade bara genom att lyssna på hjärtat när han var liten att han hade mkt kraftigt blåsljud och njurarna var och är mycket stora = allvarligt) har jag ingen möjlighet att ha honom okastrerad, han markerar som en galning (typ överallt) trots allt jag försökt. Han t o m markerade på en platspåse jag hade i sängen (läst främmande ny grej som måste "lukta mig" tyckte han)- och han nosar konstant överallt och ropar högt (kan jag ju stå ut med om det bara var det)
Så jag måste kastrera, men veterinären sade de skulle lyssna på hjärta osv innan för att se vilken sövning som krävs...Han är ju ingen katt som skall avlas på och han går ju inte ut (för stor risk för immunförsvaret) så han måste vara inne - och då jag bor i ett litet hus går det bara inte. Har haft det så nu i några månader och det funkar bara inte... Har 2 katter till och är rädd att de skall börja sätta skvättar/kissa lite här o där också för att det luktar.
Så att göra massa stora undersökningar för att få reda på hur allvarligt det verkligen är skulle bara göra det mer deppigt - jag menar att få reda på att han verkligen inte tål att sövas (på något sätt) - vad skall jag göra då, avliva?
Han är min allra gosigaste katt och jag har verkligen försökt allt och försökt stå ut med lukten så länge det går men nu är det ohållbart så på fredag gäller det.... hoppas det går bra...:(

:bow: för att du tog hand om honom.
Håller tummarna för att han klarar sig!

Min veterinär förklarade innan jag kastrerade min unghane med blåsljud att de inte behövde göra någon mer omfattande undersökning. De utgår helt sonika från "worst case scenario" dvs. att katten är allvarligt hjärtsjuk och så söver de därefter.

Liknande trådar

Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 431
Senast: Alexandra_W
·
Katthälsa Igår var jag iväg med mina missar för kastrering o då viasde det sig att den ena katten hade blåsljud på hjärtat. Veterinären ville inte...
Svar
10
· Visningar
6 769
Senast: Sol
·
Hundhälsa Gammlingen har alltid haft känslig mage så länge jag har haft honom,tror att det beror på hans uppväxt,när jag tog över han (när han var...
Svar
0
· Visningar
846
Senast: Fibusen
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 391
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA